اخبار اقتصاد ایران

عملكرد مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی قابل دفاع است

سیاهکارزاده در دیدار با ریاست شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد:

سیاهکارزاده گفت: شرایط حاکم بر کل اقتصاد ایران بر مناطق آزاد نیز تاثیر گذاشته است اما عملکرد مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی قابل دفاع است.

افق میهن رئیس هیات مدیره، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد و تشکل های بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی در جلسه ای کاری در دیدار با محمد سجاد سیاهکارزاده، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان، در خصوص سازوکارهای هم افزایی در مسیر بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها و مزیت های قانونی مناطق آزاد تجاری صنعتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه مهمترین رسالت سازمان خود را فعالیت و اقدام در چارچوب قانون و مقررات مناطق آزاد می داند، به تحلیل مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد پرداخت. جذب و حضور سرمایه گذاران عنوان کرد: در چارچوب انتظارات از مناطق آزاد، نباید عملکرد مناطق آزاد را مجموعه ای جدا از کل نظام کارکردی اقتصاد کشور ارزیابی کرد. اما شرایط حاکم بر کل اقتصاد ایران بر مناطق آزاد نیز تاثیر گذاشته است اما از عملکرد مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی می توان دفاع کرد.

وی با اشاره به حساسیت های موجود در رابطه با بازنگری مناطق آزاد که ناشی از عدم آگاهی از ظرفیت ها و مزیت های این مناطق به عنوان فرصتی برای دیپلماسی اقتصادی در کشورمان است، افزود: ماموریت مناطق آزاد محدود نیست. به دستاوردهای صادراتی، اما بر اساس ماده ۱ قانون نحوه اداره مناطق. آزاد و ماده ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی; تامین نیازهای ضروری، کالاهای اساسی، مواد اولیه و منابع مالی از خارج از کشور، واردات مواد اولیه با کیفیت و انتقال فناوری همراه با انتقال فناوری های پیشرفته و اجرای شاخص های مختلف توسعه انسانی و عمرانی را نیز شامل می شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه تلفیق استراتژیک بخش خصوصی و دولتی در مناطق آزاد الگویی موفق برای رواج اقتصاد در سطح ملی است، افزود: یکی از بهترین الگوها مکانیسم هایی برای سرعت بخشیدن و موثرتر کردن فرآیندهای کاری؛ تصمیمات مشارکتی با حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران به عنوان ذینفعان اصلی منطقه آزاد اتخاذ می شود و این مهم به عنوان یک راهبرد در دستور کار این سازمان است.

سیاهکارزاده با ارائه نمونه هایی از هم افزایی بخش خصوصی و دولتی، راهکار تسریع و تسهیل در اجرای کامل قانون و مقررات مناطق آزاد را در قالب کارگروه های تصمیم گیری و حل مشکل مشارکتی به منظور سازماندهی بیان کرد. فرآیندهای چابک و با ارائه تحلیلی از مهمترین طرح ملی ساخت و ساز – زیرساخت مناطق آزاد که در آستانه بهره برداری در منطقه خود است، اظهار داشت: اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی در واقع اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی است. دریاهای شمال و جنوب به یکدیگر.

رحمان سادات نجفی رئیس هیئت مدیره، محمدصادق مبرهن نیاکان دبیر اجرایی و احمد کتابروش از اعضای هیئت هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد با ارائه گزارشی از عملکرد این انجمن صنفی متشکل از سازمان های بخش خصوصی مناطق آزاد؛ مهمترین چالش پیش روی مناطق آزاد، عدم اجرای مبانی قانونی و قانونی مناطق آزاد یعنی قانون نحوه اداره مناطق آزاد، ماده ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و ماده ۶۵ قانون دائمی است. دستورات توسعه و با تاکید بر اهمیت مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک پروژه ملی در توسعه داخلی و گسترش همکاری های اقتصادی منطقه ای کشورمان، لزوم هم افزایی بیشتر بخش خصوصی و عمومی را مشخص کردند. بخش ها به منظور دستیابی به اهداف و ترسیم اهداف جدید ملی و بین المللی.

همچنین مدیران جامعه بازاریان و انجمن کارآفرینان و سرمایه گذاران منطقه آزاد انزلی با قدردانی از همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و فعالان اقتصادی، به بیان دیدگاه های خود در خصوص هم افزایی دستگاه های دولتی استانی و کشوری در اجرای طرح ها پرداختند. قوانین و مقررات مناطق آزاد. با تشکیل کارگروه های تخصصی و افزایش تفویض اختیارات در امر خدمات رسانی و نظارتی به موضوعات پرداختند.

لازم به ذکر است این نشست با حضور کانون سرمایه گذاران و کارآفرینان، جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه، معاونین اقتصادی و بندری سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیران سازمان، وحید طالب پور و معاون سرمایه گذاری سازمان با تشریح فرصت ها و آثار مثبت همکاری بخش دولتی و خصوصی از افزایش و تعمیق هم افزایی بین طرفین استقبال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا