طلا و ارز

قیمت دلار 14 آذر 1402 / دلار مرکز مبادله به بازار آزاد نزدیک می‌شود؟

به گزارش افق میهن:




دلار دیروز در بازار آزاد ثابت و با روندی خنثی معامله شد. اما قیمت دلار و درهم در مرکز مبادلات طلا و ارز افزایش یافت. به نظر می رسد سیاست گذاران قصد دارند قیمت دلار را در مرکز مبادلات و بازار آزاد همگرا کنند.



به گزارش افق میهن، قیمت دلار روز گذشته با روندی کجی حرکت کرد و در قیمت روز یکشنبه قرار گرفت. دیروز این اسکناس با عقب افتادن روند صعودی سایر بازارها مانند سکه و صرافی ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. در حال حاضر دلار به عنوان مرجع تعیین قیمت در بازارها توسط سیاستگذاران محدود شده است.

در حالی که دلار در بازار آزاد در محدوده محدودی نوسان دارد، قیمت دلار در مرکز طلا و ارز با افزایش بیش از ۱۰۰ تومانی افزایش می یابد. به نظر می رسد که سیاست گذاران قصد دارند با افزایش قیمت دلار فدرال و منجمد کردن بازار آزاد، این قیمت ها را یکسان کنند.

در خصوص یخ زدگی بازار ارز نیز کارشناسان اقتصادی می گویند که قیمت دلار ناشی از تورم و انتظارات تورمی است و از ابتدای سال جاری این اسکناس به دلیل فشارهای سیاسی در معرض سرکوب قیمت قرار گرفته است. آنها معتقدند بهترین اتفاقاتی که می تواند موج صعودی دلار را به طور موقت سرکوب کند، قبلاً رخ داده است. بنابراین اخبار جدید نمی تواند دلیل مهمی برای افت قیمت این اسکناس باشد.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند متعادلی را نشان نداد. قیمت دلار هرات با ۱۳۰ تومان کاهش به قیمت ۵۰۰۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی ۳۰ تومان رشد محدود داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد.

قیمتش متفاوته

روز دوشنبه سیزدهم آذر در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، اسکناس دلار با قیمت ۴۲ هزار و ۱۶۷ تومان با ۸۹ تومان افزایش عرضه شد. حواله های دلاری نیز ۸۲ تومان افزایش یافت و ۳۸ هزار و ۳۳۴ تومان فروخته شد. قیمت نیم دلار نیز مانند هفته های گذشته روی ۲۸۵۰۰ تومان ثابت ماند.

قیمت ارز موثر

روز یکشنبه بازار دبی به دلیل تعطیلات ملی این کشور تعطیل بود و دیروز با بازگشایی بازار امارات، قیمت درهم بدون تغییر ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان باقی ماند. در سایت معاملات الکترونیکی بورس (ETS) حواله درهم با ۲۲ تومان به ۱۰ هزار و ۴۳۸ تومان و اسکناس درهم با قیمت ۱۱ هزار و ۴۵۷ تومان و ممتاز ۲۵ تومان فروخته شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا