اخبار بورس

ماجرای زمین های علی آباد بیمه دانا چیست؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامحضار نبض بازار سهام در صدای سهامدار آنها از خبرنگاران این سایت خواستند تا به تاریخچه مناطق موسوم به مناطق علی آباد-بیمه دانا بپردازند و آخرین وضعیت این مناطق را ارائه کنند. در این مقاله به کل تاریخ این کشورها خواهیم پرداخت.

دعوا سر چیه؟

دنبال کردن بیمه دانا چندین سال است که در مناطق موسوم به «سرزمین علی آباد» در شمال شرق تهران ارتش بله ایران اختلافی پیش آمد و آن اختلاف منجر به یک دعوای حقوقی گسترده شد.

نتیجه شکایت چه بود؟

پس از سالها پیگیری قانونی و اداری توسط مدیران شرکت، بالاخره مالکیت بیمه دانا پس از رای قطعی و قطعی دادگاه در مورد شش دانگ اراضی فوق رفع اشغال علیه ارتش؛ تایید شد.

برنده بیمه دانا در این پرونده حقوقی چه بود؟

علیرغم اینکه اراضی مذکور سالیان متمادی در اختیار ارتش بود، اما بیمه دانا ارزش املاک مذکور در زمان واگذاری به بخش غیردولتی (دستورالعمل اصل ۴۴ قانون اساسی) در ارزیابی سهام شرکت به عنوان دارایی اصلی منظور شد و متعاقباً وضعیت مورد تایید دولت قرار گرفت. کمیسیون اسناد و مدارک

چرا رای نهایی مقام قضایی اجرایی نشد؟

علیرغم صدور رأی قطعی، قطعی و لازم‌الاجرای دیوان؛ با تصمیم فرماندهی کل قوا، آزادسازی اراضی مورد اختلاف غیرممکن تلقی شد و تنها پرداخت ارزش غرامت امکان پذیر اعلام شد.

روند وصول ارزش جبرانی ملک به کجا رسید؟

به موجب جلسه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در حضور:

وزیر اقتصاد و دارایی

وزیر دفاع

رئیس سازمان برنامه بودجه

وزیر حمل و نقل و شهرسازی

وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی

رئیس مرکز شرکت های سرمایه گذاری

مدیرعامل شرکت بیمه دانا

فرماندهی کل ارتش ایران

برگزار شد و بر اساس تفاهم نامه به تصویب و امضای اعضای حاضر رسید. برای تعیین ارزش فعلی زمین، موضوع به هیئت کارشناسی ارجاع و نظریه کارشناسی ملاک عمل قرار گرفت. علاوه بر این، از آنجایی که ارتش قادر به پرداخت قیمت تخمینی زمین های مورد اختلاف نبود، مقرر شده مبلغ مذکور از ظرفیت بند «ب» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور یا مقرر در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به شرکت بیمه دانا پرداخت شود.

نتیجه نظریه کارشناسی چه بود؟

بر اساس نظر هیات کارشناسی پنج نفره متشکل از کارشناسان رسمی دادگستری، ارزش شش دانگ عرصه و بنا در املاک مذکور ۵۳.۲۰۰ میلیارد ریال برآورد و اعلام شد.

این مشکل چه ربطی به شهرداری کلانشهر تهران و وزارت راه و شهرسازی دارد؟

زمانی که چند سال پیش پروژه احداث بزرگراه شهید باقری در شرق تهران آغاز شد. بر اساس برنامه ریزی های عملیاتی، مدیران شهرسازی برای رفع مشکلات ترافیکی این محدوده در بزرگراه بابایی، اتصال بزرگراه شهید بابایی به بزرگراه شهید باقری را برنامه ریزی کردند. در فاز پایانی این پروژه، فضای لازم برای ایجاد شانه بزرگراه و احداث پل اتصال بزرگراه بابایی به بزرگراه باقری دقیقاً به مساحتی از زمین در مجاورت بزرگراه شهید بابایی نیاز داشت. این زمین ها دقیقا بخشی از زمین های مورد اختلاف ارتش و بیمه دانا است این به دلیل اعتراض شرکت است بیمه دانا و وجود مراحل قانونی؛ تا این زمان این پروژه بزرگراه تهران نیز متوقف شده و در انتظار حل نهایی مشکل است.

آیا تعهدات تفاهم نامه در سال ۱۴۰۱ انجام شد؟

علیرغم تلاش رهبران شرکت بیمه دانا و در مکاتبات اداری وزیر امور اقتصادی و دارایی با وزارت دارایی کل کشور مبلغی که در سال ۱۴۰۱ شرح داده شده وصول نشده است.

نتیجه این ماجرا در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

به دلیل عدم پرداخت مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۱; دکتر وزیر امور اقتصادی و دارایی خاندوزی در نامه ای به تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ به رئیس سازمان برنامه بودجه درخواست صدور اعتبار اسنادی برای پرداخت مبلغ مذکور از ردیف بودجه عمرانی یا ردیف بودجه متفرقه نظامی شد.

همچنین معاون هماهنگ کننده ارتش «دریادرستاد حبیب السیاری» در نامه ای مورخ ۲۹ تیر ۱۴۰۲ به رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار تسریع در پرداخت ریالی ارزش ریالی کشور از ظرفیت بودجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا