بانک و بیمه

مالیاتی که نوید فقر و رکود می دهد!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دولت در اقدامی عجیب سقف مالیاتی در بودجه سال آینده را حدود ۵۰ درصد افزایش داده است بنابراین قرار است سقف درآمد مالیاتی از ۷۴۸ میلیارد تومان به ۳۷۰ میلیارد تومان در سال جاری به ۱۱۲۲ میلیارد تومان افزایش یابد. دولت افزایش سقف درآمدهای مالیاتی را در سال آینده توجیه می کند که اولاً از درآمدهای نفتی در بودجه فاصله می گیرد و ثانیاً این مالیات را از کسانی که مالیات نمی پردازند دریافت می کند.

اگرچه هیچکس منکر شناسایی فرارهای مالیاتی جدید نیست و از سوی دیگر وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه را نمی توان درآمدی پایدار تلقی کرد، اما به گفته کارشناسان اقتصادی، بدون شک هدف بودجه ۱۴۰۳ دستیابی به ارقام است. مورد نظر دولت، فشار بر اقتصاد کشور و خانوارهایی که اکنون از فقر رنج می برند، دوچندان می کند.
البته دولت در دو سال اخیر با اتصال دستگاه های کارتخوان به سازمان امور مالیاتی و کسب درآمد پایدار، گامی قابل توجه در ساماندهی مشاغل برای جلوگیری از فرار مالیاتی برداشته است و به صاحبان بیش از ۱۰ میلیون کارت خوان امکان می دهد مودی دولت جدید حق پرداخت مالیات را داشت.

دولت باید در بخش های معاف از پرداخت مالیات تجدید نظر کند تا عدالت مالیاتی در کشور اجرا شود. اگرچه کسب درآمد دولت از بودجه مالیاتی امری اجتناب ناپذیر است، اما روش مالیاتی استان ها نباید به گونه ای باشد که فشار مالیاتی بر کارگران و تولیدکنندگان ایجاد شود.

به جای افزایش مالیات، فرارهای مالیاتی را شناسایی کنید

علاوه بر این موضوع، تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های غیرتجاری با هدف شفاف‌سازی و با هدف جلوگیری از عدم پرداخت مالیات توسط برخی فعالان اقتصادی که پول‌های خود را در چندین حساب بانکی غیرتجاری واریز کرده‌اند، انجام شد. به جای واریز آن، ثبت آنها در معاملات نیز روش صحیحی است. بحث حفظ مالیاتی است که دولت در نظر گرفته است، اما نه اینکه اکنون علاوه بر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳، با افزایش سطح مالیات های استانی گلوی فعالان اقتصادی و مردم را می فشارد تا درآمدهای مالیاتی از درآمدهای ناشی از آن بیشتر شود. فروش روغن در خانوار جایگزین می شود.

به عبارت دیگر، به گفته کارشناسان، منبع تامین مالی مالیات استانی نباید از بخش تولید، کارگر، کارمند و … باشد، بلکه مالیات استانی باید در محل مصرف لوکس و واردات کالاهای لوکس، دارایی باشد. و ارث و همچنین دولت به جای فشار بر مردم و شرکت ها فرار مالیاتی را شناسایی می کنند تا از آنها مالیات بگیرند. موضوع دیگر بررسی بخش هایی است که در نظام مالیاتی استان ها از پرداخت مالیات معاف هستند تا عدالت مالیاتی به درستی در کشور اجرا شود. اما اگرچه درآمدزایی دولت از محل درآمد مالیاتی امری اجتناب ناپذیر است، اما روش مالیاتی استان ها نباید به گونه ای باشد که فشار مالیاتی بر کارگران و تولیدکنندگان وارد شود.

بعید به نظر می رسد که اهداف دولت برای ایجاد درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده محقق شود، زیرا برای دستیابی به این اهداف، درآمدهای مالیاتی معمولاً از منابع درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی و غیره تأمین می شود.

اهداف درآمد مالیاتی که بعید است محقق شود

مسعود دانشمند فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی بیان کرد: از آنجایی که دولت در دو سال گذشته درآمد قابل توجهی از محل اخذ مالیات دریافت کرده است، به نظر می رسد این افزایش درآمد مطابق با ذائقه آن باشد، چرا که سقف درآمد مالیاتی را در بودجه ۱۴۰۳ افزایش داد و با این روش ساده ترین راه برای کسب درآمد است. در نظر گرفته شد تا سقف درآمدهای مالیاتی سال آینده در بودجه حدود ۵۰ درصد افزایش یابد، بدون اینکه بدانیم چنین اقدامی می تواند اقتصاد کشور را نابود کند و وضعیت اقتصادی خانوارها بحرانی شود.

وی با بیان اینکه بعید به نظر می رسد که ارقام و اهداف دولت برای درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده محقق شود، افزود: مالیات معمولاً از درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی اخذ می شود و… اقتصاد در رکود است و شرکت های زیادی در حال فعالیت هستند. در ظرفیت پایین به دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید. پس چگونه می توانید در این مکان با اعدادی مانند آن درآمد کسب کنید؟ این در حالی است که دولت در بودجه سال آینده افزایش ۵۰ درصدی درآمد مالیاتی را مد نظر دارد اما با یک محاسبه انگشتی محاسبه می شود که آیا ۵۰ درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه شده است تا از محل رشد و توسعه درآمد حاصل شود. یا از اقشار مختلف جامعه مالیات بگیریم؟

پس از فاصله گرفتن دولت از درآمدهای حاصل از فروش نفت و استفاده از آن در بودجه سالانه، اکنون توجه به افزایش درآمدهای مالیاتی معطوف شده است، البته با حفظ چارچوب، شناسایی فراریان مالیاتی و رعایت قانون سهم همه افراد جامعه در پرداخت مالیات باید در نظر گرفته شود

فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی با افزایش سقف مالیات!

محسن صادقی، کارشناس اقتصادی نیز با این خبرگزاری گفت و گو کرد “بازار” وی در خصوص پیامدهای افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: اگرچه دولت با هدف تامین منابع مالی برای اداره امور کشور از درآمدهای نفتی دور شده و مالیات را افزایش داده است. مورد رویکرد با مالیات استانی افرادی است که فعالیت اقتصادی، تجاری یا خدماتی انجام می دهند اما متأسفانه علیرغم کسب درآمد از پرداخت مالیات اجتناب می کنند. اگرچه اکنون دولت برای درآمد مالیاتی این افراد حساب باز کرده است، اما این اقدام درست و مناسبی است، اما نه اینکه همه مردم مالیات های غیر منطقی بدهند.

وی با بیان اینکه پس از فاصله گرفتن دولت از درآمدهای حاصل از فروش نفت و استفاده از آن در بودجه سالانه، اکنون تمرکز دولت به افزایش درآمدهای مالیاتی معطوف شده است، البته با حفظ شرایط چارچوبی، تصریح کرد: توجه. به شناسایی فراریان مالیاتی و رعایت تمامی افراد جامعه. قانون پرداخت سهم مالیاتی همراه با کاهش معافیت های مالیاتی برخی شرکت ها یا مؤسسات، با ایجاد مالیات های جدید که به عنوان درآمد پایدار برای دولت عمل می کند، منجر به افزایش درآمد مالیاتی کشور می شود. این در حالی است که هم اکنون بسترهای لازم برای شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم شده است. از سوی دیگر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد جهانی است، اما این یک درصد سهم قابل توجهی در درآمد دولت برای اداره امور کشور دارد.

نظام بودجه و نحوه تخصیص منابع برای اداره امور کشور برای یک سال بسیار ظریف است، زیرا وقتی پایه درآمدی دولت با افزایش مالیات استانی علاوه بر درآمدهای دولت تحت فشار قرار می گیرد، نارضایتی عمومی به وجود می آید. با رکود اقتصادی به دنبال

رکود اقتصادی و نارضایتی مردم در صورت افزایش بی رویه مالیات

بر اساس این گزارش، نظام بودجه و نحوه تخصیص منابع برای مدیریت یکساله کشور بسیار ظریف است، زیرا زمانی که پایه درآمدی دولت تحت فشار افزایش سهم استانی بر جمعیت و فعالان اقتصادی قرار می گیرد. مالیات علاوه بر نارضایتی مردم رکود اقتصادی را به دنبال دارد، از سوی دیگر وابستگی به فروش نفت برای تامین منابع بودجه سالانه نیز مخاطرات خاص خود را دارد که به گفته کارشناسان مدیریت به نحوه درآمدزایی و هزینه دولت مربوط می شود. که کسری بودجه را سنگین می کند. نیایید خیلی مهم است که در نظر گرفته شود.

در چنین شرایطی اگرچه بودجه ریزی در کشور باید بر اساس عملکرد باشد و از سوی دیگر درآمد نفتی در بودجه باید به تدریج کاهش یابد، اما در این بین باید تصمیم آگاهانه برای جایگزینی منابع گرفت. به عنوان مثال، اگر فشار مالیات بر مردم و فعالان اقتصادی بر بخش تولید نیز حاکم شود، تأثیر منفی عمده ای بر معیشت مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا