اقتصاد جهان

مجارستان: کمک مالی به اوکراین، ناتو را وارد جنگ می کند

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از “Europe Conservative”، برخی از کشورهای عضو ناتو از جمله مجارستان از طرح کمک نظامی بلندمدت ۱۰۰ میلیارد یورویی به اوکراین و افزایش احتمال مداخله این اتحاد نظامی در منطقه حمایت نکردند. جنگ

مسکو به کشورهای غربی هشدار داده است که اکنون در آستانه رویارویی مستقیم با روسیه قرار دارند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه پیش از آغاز نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت: ما کاملاً متقاعد هستیم که حمایت از اوکراین باید کمتر به پیشنهادهای کوتاه مدت و داوطلبانه و بیشتر به تعهدات بلندمدت ناتو بستگی داشته باشد.

او پیشنهاد ایجاد یک صندوق پنج ساله به مبلغ ۱۰۰ میلیارد یورو برای حمایت از اوکراین را مطرح کرد، ایده ای که با واکنش های متفاوتی از سوی کشورهای عضو مواجه شد.

مجارستان که از ارسال کمک های نظامی به اوکراین امتناع کرده است، این ایده را کاملا رد کرده است. پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه گفت چنین پیشنهادی ائتلاف را “بیش از هر زمان دیگری به این جنگ نزدیک می کند.”

برخی دیگر از اعضای ناتو نیز نسبت به تکرار کمک های دوجانبه و چندجانبه اعضای اتحادیه اروپا به اوکراین هشدار دادند.

بر اساس این گزارش، اعضای ناتو از زمانی که روسیه بیش از دو سال پیش به این کشور همسایه حمله کرد، ده ها میلیارد دلار تسلیحات دوجانبه به اوکراین ارسال کرده اند.

ناتو به‌عنوان یک سازمان، از ترس تحریک روسیه، تنها بر کمک‌های غیر تسلیحاتی به اوکراین متمرکز شد. با این حال، استولتنبرگ اکنون از ناتو می‌خواهد که نقش هماهنگ‌تری در تهیه سلاح‌های کشنده توسط کشورهای عضو داشته باشد.

بر اساس این پیشنهاد، ناتو برخی از کارهای هماهنگی را از ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده به نام گروه تماس دفاعی اوکراین، یک ائتلاف ۵۶ عضوی که تحویل مداوم کمک های نظامی را در جلسات ماهانه هماهنگ می کند، بر عهده می گیرد.

اگرچه ناتو در برنامه استولتنبرگ ارسال تسلیحات مستقیم به اوکراین را در نظر نمی گیرد، اما این به عنوان مرحله جدیدی در مشارکت این اتحاد در جنگ تلقی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا