اقتصاد جهان

مخالفت اعضای اتحادیه اروپا با طرح تسلیح اوکراین با پول روسیه

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، پولیتیکو روز پنجشنبه به نقل از یک مقام آگاه اتحادیه اروپا گزارش داد که طرح اتحادیه اروپا برای استفاده از سود دارایی های مسدود شده بانک مرکزی روسیه برای خرید تسلیحات برای اوکراین توسط مالت رد شد. لوکزامبورگ و مجارستان با خود مقابله کرده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته پیشنهاد کرد که سود حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا می تواند به جای طرح اولیه بازسازی اوکراین برای خرید تسلیحات استفاده شود.

به گزارش این نشریه، مالت، لوکزامبورگ و مجارستان در نشست روز چهارشنبه ۲۷ سفیر اتحادیه اروپا مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

این گزارش حاکی از آن است که ایده فون در لاین برای استفاده از پول روسیه برای تسلیح کیف، مذاکرات پیش از نشست هفته آینده رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل را پیچیده کرده است.

غرب از زمان آغاز جنگ اوکراین در دو سال پیش، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده است.

اتاق تهاتر یوروکلر مستقر در بروکسل حدود ۱۹۱ میلیارد یورو (۲۰۵ میلیارد دلار) از این وجوه را در اختیار دارد و سال گذشته تقریباً ۴.۴ میلیارد یورو سود داشته است.

فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود فاش کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد در سال جاری بین ۲ تا ۳ میلیارد یورو درآمد حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه را به کیف تحویل دهد.

این نشریه همچنین به نقل از مقامات اتحادیه اروپا گفت که در صورتی که بروکسل بتواند موافقت همه اعضای بلوک را جلب کند، اولین قسط پول می تواند در اوایل ماه ژوئیه پرداخت شود.

بلومبرگ در گزارشی جداگانه در روز سه‌شنبه گزارش داد که برخی از کشورهای عضو نسبت به این پیشنهاد بحث‌برانگیز محتاط هستند و می‌گویند این پیشنهاد به تحلیل دقیق‌تری نیاز دارد.

به گفته منابع آگاه، مجارستان تاکید کرده است که درآمدهای حاصل از دارایی های روسیه باید برای بازسازی اوکراین استفاده شود نه برای تامین مالی ارتش این کشور.

در حالی که حامیان غربی کی یف به طور کلی موافق هستند که دارایی های مسدود شده باید برای حمایت از اوکراین استفاده شود، آنها در مورد قانونی بودن توقیف کامل اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا