بانک و بیمه

بیمه کارگر از روز اول فعالیت الزامی است

به گزارش ایران تحلیل، «قانون تأمین اجتماعی و قانون کار» یکی از مهمترین منابعی است که به تبیین حقوق و تکالیف کارکنان و کارفرمایان پرداخته و به موضوعات مهمی مانند «بیمه کارکنان» می پردازد. طبق ماده ۱ همین قانون یکی از تعهدات سازمان تامین اجتماعی انجام تعهدات قانون تامین اجتماعی است.

مزایای بازنشستگی یکی از دغدغه های اصلی کارکنان است که تنها راه دستیابی به آن تامین اجتماعی است. بنابراین یکی از دغدغه‌های همیشگی آنها این است که آیا کارفرمایان به تعهدات قانونی خود برای ارائه لیست حقوق عمل می‌کنند و آیا حق بیمه ماهانه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند یا خیر.

یکی از مشکلاتی که کارمندان همیشه با آن روبرو هستند این است که کارفرمایان از روز اول کارگران را بیمه نمی کنند. در شرایطی که بیکاری بر زندگی جوانان سایه افکنده است، اکثر جوانان هنگام یافتن شغل مناسب به بیمه بودن یا نبودن خود توجهی نمی کنند، زیرا در آن لحظه مشکل اصلی آنها تامین معاش است. این در حالی است که کارفرمایان موظفند از روز اول کار کارگران خود را بیمه کنند، اما به دلایلی از جمله دستمزد پایین و عدم پرداخت مستمری و مرخصی کارگران خود را بیمه نمی کنند. در حال حاضر مشاهده می شود که با وجود قوانین سختگیرانه در خصوص بیمه شدگان، باز هم برخی از کارفرمایان به دلایلی مانند عدم پرداخت مستمری و مرخصی، از قوانین تخلف کرده و کارکنان خود را بیمه نمی کنند.

هادی ابوی نماینده کارگران کشور، بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان باید از روز اول کارکنان خود را بیمه کنند. حتی در دوره آموزشی که کارفرما تصمیم به ادامه یا پایان همکاری می گیرد، باید حقوق و مزایای اجتماعی و بیمه کارمند پرداخت شود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، تمامی کارگاه ها موظفند لیست کارگران خود را به سازمان تامین اجتماعی ارسال و برای هر یک از کارگران خود حق بیمه پرداخت کنند.

ابویی بیان کرد: کارفرمایان از روز اول کار کارگران خود را بیمه کنند اما به دلایلی مانند حقوق پایین و عدم پرداخت مستمری و مرخصی کارگران خود را بیمه نمی کنند. در حال حاضر مشاهده می شود که با وجود قوانین سختگیرانه در خصوص بیمه شدگان، باز هم برخی از کارفرمایان به دلایلی مانند عدم پرداخت مستمری و مرخصی، از قوانین تخلف کرده و کارکنان خود را بیمه نمی کنند.

این در حالی است که طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، کارفرما موظف است تا پایان روز آخر ماه بعد، حق بیمه و اسامی بیمه شدگان را به سازمان تامین اجتماعی تسلیم کند. و مشمول جریمه خواهد شد.

همچنین طبق بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنوان در ازای مزد یا حقوق کار می کنند مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند. طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون موظفند کارکنان خود را بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه کنند.

بنابراین کلیه کارگاه ها و فعالیت هایی که مشمول قانون کار هستند نیز مشمول قانون تامین اجتماعی می شوند. طبق ماده ۱ قانون کار کلیه کارفرمایان، کارمندان، کارگاه ها و موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مشمول قانون کار می باشند.

هر شاغل (مشمول قانون تامین اجتماعی) از روز اول استخدام مشمول پوشش بیمه ای می باشد. هر فردی می تواند پس از شروع مزایای بیمه ای، خدمات بیمه ای و درمانی را از سازمان تامین اجتماعی در چارچوب ضوابط این موسسه دریافت کند.

در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارمند توسط کارفرما، بیمه شده می تواند مراتب را به نزدیکترین شعبه یا مرکز ارتباط عمومی (۱۴۲۰) این سازمان اعلام و از بازرس درخواست بازدید از محل کار نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا