بانک و بیمه

منابع ارزی بسیار مطلوبی داریم| تامین ارز از مرز ۵۷ میلیارد دلار گذشت

محمدرضا فرزین با اشاره به مجوز مقام معظم رهبری برای تصاحب ۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی، گفت: با این مجوز شاهد افزایش چشمگیر ذخایر ارزی بانک مرکزی خواهیم بود و علاوه بر این، افزایش قابل توجهی نیز خواهیم داشت. وضعیت بهتر ارزی در سال آینده و نوساناتی که در بازار غیررسمی وجود دارد ماهیت موقتی خواهد داشت و این افزایش قیمت هیجانی است و دلیل اقتصادی ندارد و پشت این افزایش قیمت خلاء وجود دارد و به مردم توصیه می کنیم ضرر نکنند. وارد این بازار نشوید.

وی در اجلاس ماهانه مدیران عامل بانک ها با اشاره به تحولات سیاسی و امنیتی ماه های اخیر و تاثیر آن بر بازارهای مالی گفت: تحولات منطقه بر بازارهای مالی خاورمیانه و در نتیجه بر بازارهای مالی منطقه تاثیر گذاشته است. بازارهای مالی خاورمیانه.» بازارهای مالی کشورمان، اما با توجه به وضعیت ارزی بسیار مطلوب کشور که منابع ارزی بسیار مطلوبی نسبت به سال‌های گذشته داریم، این نوسانات کوتاه مدت خواهد بود.

فرزین تصریح کرد: از ابتدای سال تا پایان روز دوم بهمن در این ماه ۵۷ میلیارد دلار صرف صنعت و واردات کالا و خدمات شده است. همچنین امسال ۶ میلیارد دلار ارز به صنعت خودرو اختصاص یافته که در تاریخ کشور بی سابقه بوده و در این مدت کوتاه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار ارز به واردات خودرو اختصاص یافته است. چون منابع کافی در اختیار داریم. مجموع این ارقام بیانگر وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به توسعه عرضه ارز در سامانه نیما گفت: در حال حاضر از ۳۵۴ میلیون دلار ارز ارائه شده در سامانه نیما تنها ۱۱۴ میلیون دلار خریداری شده است. میلیون دلار آمریکا، ۱ میلیون روبل جدید روسیه، ۱۰ میلیون روپیه هند، ۷۰۵ میلیون یوان چین و ۵۲ میلیون یورو.

فرزین افزود: در خصوص خرید و فروش اسکناس نیز در بسیاری از روزها میزان اسکناس های خریداری شده از اسکناس های فروخته شده بیشتر است و در این حوزه در بسیاری از روزها تراز مثبتی به ثبت رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حداقل صف تخصیص ارز گفت: از آنجایی که منابع ارزی مطمئنی داریم از ابتدای سال تاکنون ارز کشور متناسب با نیاز کشور در کمترین زمان تخصیص داده شده است. زمان ممکن این روزها دیگر کالا و محموله ای در بنادر با مشکل تامین ارز مواجه نیست. این روند در ماه های پایانی سال سریعتر خواهد بود و این مشکل نسبت به سال های گذشته غیرقابل مقایسه است.

وی با اشاره به تمایل بانک مرکزی برای عقد قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری با وزارت نفت، گفت: منابع ارزی کشور به حدی است که این پیشنهاد برای سرمایه گذاری در توسعه چاه های نفتی به وزارت نفت ارائه شده است. قرارداد به زودی منعقد می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۱۰۰ میلیون اوراق ارزی منتشر شده در کشور در کمتر از ۲۴ ساعت فروخته شد و برای تامین مالی پروژه های عمرانی کشور آماده انتشار ۱۰۰ میلیون اوراق جدید در مرکز مبادلات هستیم.

فرزین تصریح کرد: همچنین با توجه به منابع ارزی آماده تامین ارز لازم برای حج عمره هستیم.

وی گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز با کشورهای همسایه و شرکای تجاری خود به توافقات بسیار خوبی دست یافته ایم که تاثیر آن بر بازار ارز در آینده برای همه احساس خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به قدرت سیستم های نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: امروز در بانک مرکزی این فرصت را داریم که افرادی را که قصد تحریک بازار ارز و آسیب رساندن به اقتصاد کشور را دارند، رصد و شناسایی کنیم. به زودی مبالغ کلانی که سودجویان با آن معامله کرده اند شناسایی و واحدهای پولشویی وارد عمل شده و به تعهد خود مبنی بر مسدود کردن حساب های ریالی و ارزی خود عمل خواهند کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: از همه فعالان اقتصادی می‌خواهیم که فعالیت‌ها و تصمیمات خود را بر اساس واقعیت پولی کشور اتخاذ کنند، زیرا نوسان‌های به‌وجود آمده موقتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا