بانک و بیمه

مهلت بانک‌ها برای کاهش نرخ سود تمام شد

به گزارش افق میهن، همزمان با اوج رقابت بانک ها بر سر نرخ سود بانکی، بانک مرکزی وارد عمل شد و در بخشنامه های جداگانه تاکید کرد که جلسات مشترکی با مدیران عامل بانک ها برگزار می کند و به اختلافات با بانک ها پایان می دهد. شورای اعتبار نرخ سود را تصویب کرد

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی تاکید کرد: برای رعایت نرخ سود ابلاغی بانک مرکزی و در صورت مشاهده تخلف از مقررات فوق، جلسه فوق العاده هیات مدیره با یک فوریت تشکیل می شود. موجود در این بانک/موسسه اعتباری، طرح اصلاحی لازم تا روز سه‌شنبه مورخ ۱/۳/۱۴۰۳ تصویب و تقدیم معاونت نظارت این بانک خواهد شد. برنامه مذکور باید حداکثر ظرف مدت ۲ هفته شامل اقدامات و اقدامات اصلاحی مؤثر برای اصلاح و تعدیل نرخ بهره باشد.

وهب متقی نیا، رئیس بانک کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک ها برای رعایت نرخ سود امروز سه شنبه ۳۱ خرداد به پایان می رسد و همه بانک ها باید به نرخ های مصوب پایبند باشند.

لازم به ذکر است بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود سالانه سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت به شرح زیر است:
۱- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی: ۵%
۲- سپرده ویژه سه ماهه سرمایه گذاری کوتاه مدت: ۱۲%
۳- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۷%
۴- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید یک ساله: ۵.۲۰%
۵- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید دو ساله: ۵.۲۱%
۶- سپرده سرمایه گذاری بلندمدت با سررسید سه ساله: ۵.۲۲%

همچنین نرخ سود تسهیلات قراردادی غیرمشارکتی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳ درصد و نرخ سود مورد انتظار برای قراردادهای تعاونی قابل درج در قرارداد بین بانک/غیر بانکی تعیین شده است. مؤسسه اعتباری بانک و مشتری ۲۳ درصد است.

اما در ماه‌های اخیر و پس از مجوز صدور گواهی سپرده ویژه با سود ۳۰ درصدی برای کنترل بازار ارز که به طور خلاصه از اسفندماه در سیستم بانکی مطرح شد، تخلفات بانک‌ها در حوزه نرخ سود تشدید شد.

کار تا جایی پیش رفت که بانک ها عملاً ۳۰ درصد سود اوراق سپرده ویژه را به عنوان چراغ سبز برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی هدر دادند و بر این اساس نرخ سود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.

محمدپور معاون نظارتی بانک مرکزی در نشست با مدیران اجرا و هیات مدیره بانک ها با تاکید بر اینکه موضع بانک مرکزی در قبال نرخ سود در سیستم بانکی کاملا مشخص است، یادآور شد: بخشنامه ۱۴۰۲ بر این اساس بخشنامه بانک مرکزی تاکید می کند که حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد تعیین شده و تمامی بانک ها موظف به رعایت نرخ سود مصوب هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی های انجام شده ۶ یا ۷ بانک تعرفه های مصوب را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری جلسه با مدیران انطباق و هیات مدیره بانک ها برجسته سازی جلسه شورای عالی بانکی است. هیئت مدیره باید سپرده های با سود بالای این بانک ها را لغو کند تا نرخ سود در محدوده معقولی باشد. بانک‌ها باید ظرف یک هفته جلسه هیئت‌مدیره با تمرکز بر نرخ سود بانکی تشکیل دهند و برنامه و برنامه کنترل و مدیریت نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی اعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا