ارزهای دیجیتال

نگرانی‌ها از مصوبات و برنامه‌های رمزارزی دولت و مجلس/ اکوسیستم نابود می‌شود؟

به گزارش افق میهن، هرچند دولت ماه هاست که وعده تصویب لایحه ارزهای دیجیتال و ارسال آن به مجلس را می دهد، نمایندگان کمیسیون اقتصادی در این زمینه دست به کار شده و طرحی را تدوین کرده اند که نگرانی ها و انتقادهایی را برانگیخته است.

شرایط موجود نیز یادآور همین شکایت از سوی فعالان اکوسیستم ارزهای دیجیتال کشور است. تعداد مراکز تصمیم گیری در این حوزه و عدم هماهنگی بین آنها.

پیش نویس طرح مجلس، که ظاهراً قصد دارد «سازماندهی و توسعه ارزهای رمزنگاری شده» را ایجاد کند، مورد انتقاد شدید انجمن بلاک چین قرار گرفته است. به گزارش زومیت، این انجمن معتقد است که طرح مجلس بلوغ لازم برای تبدیل شدن به قانون را ندارد و به طور کلی آن را غیرحرفه ای و ضدامنیتی توصیف می کند.

برنامه ای عجولانه بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی

این انجمن در نامه سرگشاده خود به نگرانی های موجود مبنی بر تعجیل و بی توجهی به نظر کارشناسی در تهیه طرح مجلس پرداخت. این طرح تلاشی برای نظم بخشیدن به فضای ارزهای دیجیتال است، اما اساساً توسط جامعه بلاک چین غیرقابل قبول است.

انجمن بلاک چین ایران در نامه خود به کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که این طرح بدون در نظر گرفتن نظرات سازمان های مردم نهاد و کارشناسان تهیه شده است. علاوه بر این، این انجمن خود را تنها سازمان غیردولتی متخصص در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال معرفی کرد و از دریافت نکردن نسخه ای از این سند ابراز پشیمانی کرد.

نگرانی در مورد مهاجرت شرکت ها و کارگران ماهر

پیش نویس طرح مجوزهای مختلفی را برای فعالیت در حوزه های مختلف ارزهای دیجیتال تعریف می کند. اما انجمن بلاک چین این رویکرد را «قدیمی و تنبل» نامید و بر خودتنظیمی در این زمینه تاکید کرد.

بی توجهی به قوانین تحریم

در نهایت این انجمن بی توجهی به قوانین تحریم را برجسته کرده و این مشکل را نگران کننده دانسته است. به گفته نویسندگان این نامه، طرح مجلس می تواند به امنیت ملی و اقتصاد کشور آسیب برساند.

انجمن بلاک چین از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس خواسته است تا از تمامی ظرفیت های علمی و اقتصادی کشور به درستی استفاده کنند و به نظرات کارشناسی توجه کنند.

ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال در مبادلات داخلی

از سوی دیگر طی چند روز گذشته پیامکی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ارسال شد که متن آن سوالات زیادی را در بین دارندگان ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

در متن پیامک می خوانیم: بر اساس تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران، ارزهای رمزپایه مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نبوده و استفاده از آنها در مبادلات داخلی مجاز نمی باشد.

این در حالی است که مقامات دولتی در ماه‌های اخیر به فعالان اکوسیستم قول داده‌اند لایحه ارزهای دیجیتال را تصویب کنند که فعالیت‌ها در این زمینه را تسهیل می‌کند. اما اکنون به نظر می رسد که هم دولت و هم مجلس شمشیر را به روی آنها بسته اند. این شرایط آینده اکوسیستم ارزهای دیجیتال این کشور را بیش از پیش مبهم کرده است. با توجه به افزایش احتمال مهاجرت و مهاجرت شرکت ها و فعالان این حوزه در صورت قانونی شدن بیش از پیش این محدودیت ها، مشخص نیست که آیا چیزی از اکوسیستم باقی خواهد ماند یا خیر.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا