اقتصاد جهان

پاکستان: تحریم های آمریکا ارتباطی با خط لوله انتقال گاز ایران ندارد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از اکسپرس تریبون، محمدعلی در نشست خبری در اسلام آباد در آستانه پایان کار دولت موقت پاکستان در خصوص آخرین وضعیت خط لوله گاز از ایران اظهار داشت: ساخت ۸۰ خط لوله گاز از ایران. کیلومتر این خط لوله در پاکستان اجرا می شود و تکمیل آن تقریباً یک سال و نیم طول خواهد کشید.

وی افزود: پاکستان در سال ۲۰۰۹ قرارداد خط لوله گاز با ایران را امضا کرد و متعهد شد که این پروژه را طبق این قرارداد تکمیل کند.

محمدعلی گفت: پاکستان قصد دارد در خاک خود خط لوله بسازد و آن را به ایران وصل نکرده است، بنابراین اسلام آباد معتقد نیست که بتوان تحریم های آمریکا را روی این پروژه اعمال کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های آمریکا گفت که نمی‌دانم آمریکایی‌ها در مورد پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان چه می‌خواهند.

با این حال وزیر نفت پاکستان تاکید کرد که ساخت این خط لوله در داخل خاک این کشور عملیاتی خواهد شد، هرچند اتصال با ایران برای تامین گاز مدتی طول می کشد.

روزنامه اکسپرس تریبون نوشت: کارشناسان می گویند تصمیم اسلام آباد برای راه اندازی پروژه خط لوله گاز در خاک خود تاکتیکی برای به تعویق انداختن مجازات به دلیل تاخیر در اجرای تعهداتش در توافق رسمی با تهران است. در عین حال، تصویب اخیر کمیته انرژی پاکستان نشان می دهد که این کشور تعهد خود را برای پیشبرد پروژه های انرژی با تمرکز بر قسمت اول ساخت خط لوله ۸۰ کیلومتری در داخل پاکستان که مربوط به گاز مشترک است، می داند. پروژه با جمهوری اسلامی ایران

پس از تصویب طرح احداث خط لوله گاز از بندر گوادر به مرز ایران توسط کمیته انرژی پاکستان، اکنون کابینه این کشور نیز اجرای آن را تصویب کرده است که به عنوان گام جدید اسلام آباد برای توسعه بیشتر گاز مشترک تعبیر می شود. پروژه با تهران

هفته گذشته وزارت نفت پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران امنیت انرژی این کشور را تقویت کرده و از موافقت کمیته انرژی کابینه پاکستان با احداث نیروگاه گازی خبر داده است. خط لوله به طول ۸۱ کیلومتر از بندر گوادر تا مرز پاکستان. با ایران به توافق رسیدند.

این بیانیه می افزاید: تمامی وزارتخانه های مربوطه در پاکستان رویکرد مثبتی برای پیشبرد این پروژه دارند تا از تامین گاز مردم پاکستان اطمینان حاصل کنند و از این طریق نیازهای روزافزون انرژی این کشور را تامین کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا