بانک و بیمه

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

به گزارش بازار، جایگاه عملیاتی بانک مرکزی در هفته جاری پس از پیش بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین بانکی، قرارداد بازخرید بود. بنابراین، این بانک عملیات بازار آزاد را در قالب قرارداد بازخرید به مبلغ ۱۳۵۲.۸ میلیارد ریال انجام داد.

در گزارش اجرای سیاست پولی (۱۵ دی ۱۴۰۲) آمده است:

بانک مرکزی به عنوان بخشی از مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین بانکی ریالی، عملیات بازار آزاد را به صورت هفتگی و موردی انجام می دهد. وضعیت عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) با انتشار اطلاعیه ای در سامانه بازار بین بانکی (تابا) بر اساس پیش بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین بانکی و با هدف کاهش نوسانات بازار بین بانکی اعلام می شود. نرخ بازار بین بانکی در حدود نرخ هدف). پیرو اطلاعیه فوق، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند از طریق سامانه بازار بین بانکی (تابا) سفارش‌های مدیریت نقدینگی خود در بازار بین بانکی را تا تاریخ تعیین‌شده ارسال کنند.

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه با داشتن اوراق قرضه مالی اسلامی و در قالب قرارداد بازخرید، وام عادی (وام اخذ شده با وثیقه از بانک مرکزی با رعایت ضوابط تعیین شده) دریافت کنند. با استفاده از حداکثر نرخ سود (۲۴ درصد) توسط بانک مرکزی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا