بانک و بیمه

۱۵ میلیون، کف دستمزد کارگران برای سال آینده!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه در یکی دو ماه اخیر جلسات متعددی با نمایندگان کارگروه، دولت و کارفرما برای بررسی جزئیات تعیین سبد معیشت و حداقل دستمزد کارگران در سال آینده برگزار شده است، اما به نظر می رسد نمایندگان دولت و کارفرما بسیار مایل است که دستمزد کارگران را با توجه به نرخ افزایش دهد. تورم فعلی مطابق انتظار نماینده کارگروه کارگری در این شورا برای یک سال آینده نیست، بنابراین در برگزاری همه این جلسات، نماینده کارگروه در انجام مذاکرات فشرده فشار زیادی را اعمال می کند. از دو طرف مقابل برای دستیابی به حقوق مناسب و تعیین رقم مناسب. کارگران به عنوان رئیس در جلسات این شورا صدای خود را می گیرند اما متأسفانه پس از برخی نظرات و ایرادات سایر اعضای شورای عالی کار در خصوص جزئیات تعیین معیشت و دستمزد کارگران هنوز قطعی و درستی وجود ندارد. تصمیم گیری در مورد چنین موضوع مهمی قابل قبول نیست .

البته روال مذاکره برای تعیین دستمزد واقعی کارگران در سال آینده متفاوت است چراکه رویکرد تغییری در بین تصمیم گیران شورای عالی کار به ویژه در بین اعضای کارگروه ها ایجاد شده است. یعنی تمامی نمایندگان و کارشناسان این کارگروه در شورای عالی کار اختیار دفاع از حقوق کارکنان را به یک نفر در شورای عالی کار واگذار کرده اند و دیگر مانند سال های گذشته هیچ نماینده کارمندی در این شورا وجود ندارد.

فشار شدیدی از سوی گروه کارگری در شورای عالی کار به نسبت دو به یک (طرف کارفرمایان و دولت در مقابل گروه کارگری) وجود دارد و مذاکرات به سختی پیش می رود اما نظر نماینده کارگران این است که در گام اول حداقل دستمزد و بسته معیشتی کارگران برای سال آینده ۱۵ میلیون تومان است.

تعیین حداقل دستمزد بر اساس سبد معیشتی

اکنون که روزهای پایانی سال می گذرد و کارگران منتظر تصمیم صحیح اعضای شورای عالی کار برای تعیین سطح مناسب دستمزدها نسبت به نرخ تورم هستند تا بتوانند از زندگی آبرومندانه همراه با رفاه نسبی برخوردار شوند. در طول سال و یک سطح مناسب از دستمزد. نشسته اند، اما متاسفانه برخی اظهارنظرها در خصوص تعیین دستمزد کارگران از جمله تعیین دو رقمی حقوق کارکنان دولت، این نگرانی را برای قشر کارگر ایجاد کرده است که سطح دستمزدها در سال ۱۴۰۳ دوباره مشخص شود. همانطور که در سال قبل می شود. به تصویب اعضای شورای عالی کار برسد، چون جامعه کارگری در سالی که می گذرانیم تحت فشار زیادی قرار گرفته است، با توجه به افزایش نرخ تورم و گرانی، باید با سطح پایین دستمزد مواجه شوند، زیرا شکاف بین دخل و خرج این گروه آنقدر زیاد است که بسیاری از آنها حتی قادر به تامین نیازهای اولیه زندگی خانواده خود نیستند.

در چنین شرایطی، جلسه نهایی بررسی تعیین حداقل دستمزد کارگران پس از تشکیل جلسات مکرر در کمیته‌های مزد و شورای عالی کار برای سال آینده، روز پنج‌شنبه ۲۴ برگزار می‌شود. اسفند صورت گرفت، اما به گفته نماینده کارگروه کارگران در این شورا، علیرغم اختلاف نظرهای موجود، در جریان مذاکرات پیشرفتی در تعیین حداقل دستمزد و سبد معیشتی حاصل نشد و این جلسه نیز به نتیجه نرسید. هر گونه پیشرفتی ایجاد کند. علیرضا میرغفاری با اشاره به اینکه امیدواریم در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران در دو سه روز پایانی سال به نتیجه برسیم، اظهار داشت: فشار شدیدی از سوی کارگروه شورای عالی کار دو تا دو.» یک (طرف کارفرما و دولت در برابر گروه کارمند). و مذاکرات به سختی پیش می رود. این در حالی است که به گفته نماینده کارمندان، حداقل دستمزد سال آینده نباید در گام اول کمتر از ۱۵ میلیون تومان باشد.

دولت همچنین با وارونه کردن اعداد و ارقام رویه هایی مانند مسئله دریافت کالری و غیره را بر اساس منبع کمتری تغییر می دهد. به همین دلیل است که نمایندگان کارگری از این گونه ایده‌ها ناراحت هستند، زیرا محاسبات سبد معیشت را کنترل دقیقی دارند، اما دولت و نمایندگان کارفرما نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.

متاسفانه در شورای عالی به معیشت کارگران توجه چندانی نمی شود

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی گفت: بحث تعیین دستمزد کارکنان بر اساس ضوابط و ضوابط فنی و خاص نیست، این مشکل نشان می دهد که برای این مهم که تعیین حقوق میلیون ها نفر است که جنبه ملی دارد، اقدامات درستی انجام نمی شود. از سوی دیگر، چنین مشکلی هم از سوی محققین مسئول و هم محققینی که به مقررات قانونی احترام می گذارند، رسیدگی نمی شود. طبقه کارگر جمعیت کشور در طول سال قدرت خرید بسیار پایینی دارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان کارگران از اعضای شورای عالی کار می خواهند معیشت کارگران را متناسب با نرخ تورم تامین کنند تا کارگران بتوانند در تمام طول سال از زندگی مناسب با درآمد مناسب برخوردار شوند، افزود: متاسفانه معیشت نه توجه زیادی به کارگران و دولت شده است. با وارونه شدن اعداد و آمار، تغییر رویه ها مانند: مثلاً بحث تأمین کالری و غیره در یک منبع کوچکتر، یعنی کار، نمایندگان از چنین ایده هایی ناراحت هستند زیرا در محاسبات سبد معیشتی کنترل های دقیقی را لحاظ می کنند، اما دولت و نمایندگان کارفرمایان نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.

اگر خط فقر بیش از ۲۵ میلیون تومان در ماه باشد و نرخ تورم ۴۵ درصد باشد معیشت کارگران را نیز باید ۲۵ میلیون تومان تخمین زد، اما همانطور که می بینید دولت و نمایندگان آن در جایگاه عالی قرار دارند. شورای کار و کارفرمایان توجه کنند. آنها در مورد آن صحبت نمی کنند

حداقل دستمزد کارگران کمتر از ۱۵ میلیون است و خط فقر ۲۵ میلیونی طبقه کارگر را حفظ می کند.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه دولت در کنار نمایندگان کارفرما در شورای عالی کار از جایگاه خود به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور به خوبی دفاع می کند، کارگران به سختی اجازه اظهار نظر در شورای عالی کار را پیدا می کنند و از آن خارج می شوند. جلسات تعیین دستمزد از سوی دیگر تعیین حقوق کارگران نیز در دست دولت مهم است، تلاش می‌کند دستمزد کارگران تقریباً برابر با حقوق کارمندان باشد و بیش از حد افزایش نیابد. به عنوان مثال دولت حداقل حقوق را ۹.۵ تا ۱۰ میلیون تومان در ماه تعیین کرده و در این زمینه با مجلس توافقات لازم صورت گرفته است. اگر تعداد کارگران یکسان باشد، قطعاً نقض حقوق طبقه کارگر است.

حاج اسماعیلی افزود: اگر خط فقر بیش از ۲۵ میلیون تومان در ماه باشد و نرخ تورم ۴۵ درصد باشد، معیشت کارگران را نیز باید ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفت، اما همانطور که می بینید دولت و نمایندگان آن در سطح شهر هستند. شورای عالی کار کارفرمایان هیچ توجهی به این موضوع ندارد. این در حالی است که بر خلاف نظر دولت که وعده کاهش تورم را می دهد، شواهد نشان می دهد که به دلیل ظهور تورم سالانه مورد انتظار همراه با رشد قیمت ارز و همچنین تاثیرات سیاسی و مشکلات بین المللی، تورم در سال آینده نه تنها کاهش می یابد، بلکه افزایش نیز خواهد یافت.

امروز و فردا دستمزد سال آینده کارگران در شورای عالی کار تعیین و بر اساس ضوابط همان سال به تصویب می رسد. با این حال مشخص نیست قدرت نمایندگان کارگروه در این شورا پیش از نمایندگان کارفرمایان و دولت به آنها برسد یا خیر.

کارکنان انتظار دستمزد عادلانه دارند

وی ادامه داد: اگر حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی کارگران در شورای عالی کار تصویب شود باز هم ۱۰ میلیون تومان با خط فقر محاسبه شده ۲۵ میلیون فاصله دارد. بنابراین کف دستمزد ۱۵ میلیون تومانی کارکنان، اگرچه مبلغ معقولی است، اما ناکافی است. و پایین آمدن از این سطح توهین به طبقه کارگر است و عوارض اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی را به دنبال دارد.

بر اساس این گزارش، امروز و فردا دستمزد سال آینده کارگران در شورای عالی کار تعیین و بر اساس ضوابط همان سال به تصویب می رسد. اما معلوم نیست قدرت نمایندگان کارگروه کارگری در این شورا در مقابل نمایندگان کارفرمایان و دولت برای تعداد مناسب و برای آنها منطقی است، نه؟ بر اساس محاسبات کارشناسی، معیشت کارگران اکنون بالغ بر ۲۵ میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا