بانک و بیمه

اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳

به گزارش ایران تحلیل، اسماعیل محمدجانی آخرین وضعیت عملیاتی ابزارهای نوین تامین مالی زنجیره تامین مانند اوراق قرضه پله ای و فاکتورینگ را از عملیاتی شدن ابزار “فاکتور الکترونیکی” در آینده نزدیک تا اجرای ابزار تامین مالی جدید به نام “کارت رفاهی” تشریح کرد. ” مرتبط با اوراق قرضه پله ای در سال جاری ” اعلام کرد.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی گفت: توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین در راستای اجرای برنامه کنترل ترازنامه بانکی است که از حدود سه سال پیش آغاز شده و در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. با هدف تامین مالی کارآمد شرکت های اقتصادی. بر این اساس این بانک در سال ۱۳۹۷ دستورالعمل اوراق پله ای را به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین تعهدی پس از تدوین و تصویب به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

وی گفت: عملکرد اوراق گام در دو سال اخیر به دلیل آسیب شناسی های پیش آمده و اقدامات پیش بینی شده و همچنین تغییر قوانین و مقررات آن با نوساناتی همراه بوده است. پیش بینی می شود این اوراق در سال ۱۴۰۳ عملکرد خوبی داشته باشند.

محمدجانی تصریح کرد: علاوه بر اوراق GAM، سایر ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین نیز مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفت. وی در این زمینه خاطرنشان کرد: برات الکترونیکی یکی از ابزارهایی است که شیوه نامه آن در سال ۱۴۰۰ ایجاد و به شبکه بانکی ابلاغ شد. این ابزار به صورت آزمایشی در سه بانک اجرا شد. با تکمیل تمام مراحل و فرآیندهای آزمایشی، به زودی برای استفاده در کل شبکه بانکی آماده خواهد شد.

وی با تشریح آخرین وضعیت ابزار الکترونیکی فاکتور، تصریح کرد: از آنجایی که سامانه ابزار الکترونیکی بر اساس قانون تجارت در وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر است، همکاری مستمری بین بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی وجود داشته است. مالی در سال گذشته و به همین دلیل به زودی از بلیت الکترونیکی رونمایی خواهد شد. این ابزار ظرفیت تامین مالی مناسب را برای بنگاه های تجاری فراهم می کند.

وی با اشاره به فاکتورینگ به عنوان یکی دیگر از ابزارهای تامین مالی، گفت: در ماده (۸) قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید داخلی، بحث واگذاری مطالبات قراردادی پیمانکاران از کارفرما به موسسات مالی پیش بینی شده است بانک مرکزی سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت اقتصاد و دارایی، دستورالعمل واگذاری مطالبات قراردادی (فاکتورینگ) تدوین و پس از تصویب در شورای پول و اعتبار، به تصویب رسید. به شبکه بانکی ابلاغ شد. متعاقبا نحوه اجرا با هدف تشریح جزئیات اجرایی پذیرش مطالبات قراردادی نیز در بانک مرکزی تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ شد.

وی در این خصوص اظهار داشت: امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق فاکتورینگ پیش بینی و به شبکه بانکی گزارش شد که با وجود امکان حداکثری در قانون پیش بینی شده است در ماده (۸) استفاده از ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی که در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ به تصویب شورای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرایی آن برای سایر مؤسسات مالی هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. اقدام سایر مؤسسات مالی پذیرنده اعم از بازار سرمایه و بیمه مطابق با اجرای این قانون. بی شک همکاری با سایر موسسات مالی موجب تسهیل و گسترش تامین مالی طبق قانون فوق برای بنگاه های تجاری خواهد شد.

وی در ادامه به کارت رفاه مرتبط با اوراق گام به عنوان جدیدترین ابزار تامین مالی زنجیره تامین در سطح تامین مالی خرد و بنگاه های اقتصادی اشاره کرد و گفت: ابزار دیگری که بانک مرکزی علاوه بر صورتحساب الکترونیکی و اوراق گام پیش بینی کرده است. این یک پیشرفت است که شیوه نامه آن در پایان سال گذشته ایجاد و به شبکه بانکی ابلاغ شد.

رئیس اداره تامین مالی زنجیره تولید در تشریح ماهیت این ابزار توضیح داد: این ابزار در راستای تامین مالی بانک های خرد با ترکیب کارت تامین اجتماعی و اوراق پله ای طراحی شده است. به این ترتیب بانک های عامل این کارت را در اختیار خانوار قرار می دهند و خانوار می توانند از پیمانکاران بانک عامل برای خرید کالاهای مورد نیاز خود از جمله: به عنوان مثال لوازم خانگی، خرید و پرداخت اقساط ماهانه. طبق برنامه پیش بینی شده، مدت پرداخت این اقساط حداکثر ۲۴ ماه است، اما تسویه حساب از طریق اوراق گام صادر شده صورت می گیرد. مدت اوراق گام که بر اساس آن امکان خرید وجود دارد، کمتر از یک سال است. در واقع در زمان سررسید اوراق، بانک واسطه به میزان اوراق به تعهدات خود عمل می کند، اما مشتری ظرف ۲۴ ماه اقساط را بازپرداخت می کند. وی افزود: در این ابزار هم تامین مالی خانوارها و هم تامین مالی شرکت‌ها لحاظ شده و به خروج بنگاه‌های تجاری از رکود کمک می‌کند.

این مقام مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: علاوه بر توسعه گزینه های جدید تامین مالی و پرداخت تسهیلات که در سال های اخیر وجود داشته و همچنان ادامه دارد، موضوع تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق اعتبارات اسنادی ریالی در دستور کار شبکه بانکی قرار گرفته است. بانک مرکزی آن را مانند سال های قبل دارد. بر این اساس، برای سال ۱۴۰۳ علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی به بنگاه های اقتصادی، تامین مالی از طریق اعتبارات اسنادی داخلی بالغ بر ۸۰۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود و امیدواریم با تمهیدات پیش بینی شده از سوی بانک مرکزی و از طریق توسعه بیشتر این امر محقق شود. حضور بازار سرمایه در تامین مالی تامین مالی اقتصادی باید تامین مالی شرکت های اقتصادی را به صورت کارآمد، مستمر و پایدار انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا