بانک و بیمه

افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم| تدوام روند نزولی نرخ تورم

به گزارش ایران تحلیل، آمارهای بانک مرکزی از شاخص های پولی حاکی از آن است که رشد پولی در زمستان سال گذشته به کمتر از ۲۵ درصد رسیده است.

شاخص رشد عرضه پول یکی از معیارهای سنجش انتظارات تورمی در جامعه است. در شرایطی که جامعه انتظار افزایش تورم را دارد، مردم سعی می کنند با مراجعه به بازار دارایی و خرید کالاهای سرمایه ای مانند طلا، ارز و … از سرمایه خود در برابر تورم محافظت کنند. این عمل با تبدیل شبه پول به پول منجر به افزایش سریع حجم پول و افزایش سهم پول به عنوان بخشی از نقدینگی می شود.

افزایش نرخ رشد عرضه پول به معنای افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش تورم از ناحیه افزایش تقاضا است. بر این اساس، کاهش نرخ رشد حجم پول به معنای تضعیف انتظارات تورمی و چشم‌انداز مثبت برای روند نزولی تورم در ماه‌های آینده است.

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی طی ۱۵ ماه گذشته موجب شده است که بازار ارز و سایر بازارهای دارایی ثبات بیشتری نسبت به قبل از اجرای این سیاست داشته باشند. محمدرضا فرزین از بدو ورود به بانک مرکزی اعلام کرد با معرفی و اجرای سیاست تثبیت، «قابل پیش‌بینی‌سازی شاخص‌ها» را هدف خود از اجرای سیاست تثبیت اعلام کرد.

نقطه به نقطه تورم در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی است
آخرین گزارش های ادارات آمار نیز نشان می دهد که نرخ تورم… فروردین در ادامه روند چند ماه اخیر، نزولی به ثبت رسیده است.

در همین راستا مرکز آمار بازگشت تورم سالانه را ۳۰ درصد اعلام کرد و اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در فروردین امسال به ۳۸.۸ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه یکسان است فروردین امسال به ۳۰.۹ درصد کاهش یافته و در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصد است. بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد که تورم انتخابی مصرف کننده را به کمتر از ۳۵ درصد کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا