اقتصاد جهان

بدهی جهانی به رکورد 315 تریلیون دلار رسید

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از موسسه مالی بین المللی، بدهی جهانی به دلیل افزایش بدهی های چین، هند و مکزیک به رکورد ۳۱۵ تریلیون دلار رسیده است. تنها در سه ماهه اول سال جاری، بدهی جهانی ۱.۳ تریلیون دلار افزایش یافته است.
این موسسه در گزارش خود گفت که دولت ها مالیات ها را کاهش داده و هزینه ها را با توجه به تعداد بالای انتخابات در سال جاری افزایش داده اند. با توجه به تورم بالا در آمریکا و احتمال به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، افزایش ارزش دلار ممکن است منجر به مشکلاتی برای بدهی ملی به ویژه در کشورهای در حال توسعه شود.

بر اساس گزارش موسسه مالی بین المللی، کسری بودجه همچنان بیشتر از قبل از بحران کرونا است. انتظار می رود کسری بودجه امسال ۵.۳ تریلیون دلار به بدهی جهانی بیافزاید.
چین مدت هاست که از یک بحران املاک و مستغلات رنج می برد که رشد اقتصادی آن را کند کرده است. صندوق بین المللی پول قبلاً هشدار داده بود که بدهی هند تا پایان این دهه از اندازه اقتصاد این کشور بیشتر خواهد شد زیرا این کشور سالانه میلیاردها دلار برای امداد رسانی به بلایای طبیعی هزینه می کند.
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، بدهی جهانی در سال ۲۰۲۳ به ۹۳.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی رسیده است. کارشناسان انتظار دارند که این رقم در سال جاری به ۹۳.۸ درصد، در سال ۲۰۲۵ به ۹۵.۱ درصد و در سال ۲۰۲۹ به ۹۸.۸ درصد افزایش یابد که دلیل آن رشد بدهی ملی آمریکا و چین است.
صندوق بین‌المللی پول بر افزایش چشمگیر بدهی آمریکا و چین تاکید کرد. در سال ۲۰۲۳، بدهی جهانی به ۹۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی رسید که ۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ و ۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. دلیل اصلی این افزایش، افزایش بدهی آمریکا و چین بود. این صندوق پیش بینی می کند که در صورت تداوم رویکردهای فعلی در سیاست های مالیاتی و بودجه، بدهی های این دو کشور تا سال ۲۰۵۳ دو برابر خواهد شد. افزایش قابل توجه بدهی ایالات متحده و چین پیامدهای جدی برای سایر اقتصادهای جهانی دارد.
صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که بدهی جهانی در پنج سال آینده به ۹۹ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برسد.
انتهای پیام/۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا