اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/02/20 |برنت 83 دلار و 81 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در نخستین ساعات معاملات روز پنجشنبه افزایش یافت. کاهش ذخایر نفت خام آمریکا به دلیل افزایش فعالیت های پالایشی در این کشور و همچنین افزایش واردات سالانه نفت چین در ماه گذشته، نشانه افزایش تقاضا در بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت جهان است و از قیمت نفت حمایت کرده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۳ سنت معادل ۰.۲۸ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۸۱ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۴۲ دلار افزایش به ۷۹ دلار و ۳۲ سنت با ۳۳ سنت معامله شد.
گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که ذخایر نفت خام این کشور به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، هفته گذشته با ۱.۴ میلیون بشکه کاهش به ۴۵۹.۵ میلیون بشکه رسید که بسیار بیشتر از انتظار تحلیلگران بود. در عین حال، فعالیت پالایشی در آمریکا در این مدت ۳۰۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به این ترتیب ذخایر بنزین آمریکا بیش از ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۲۲۸ میلیون بشکه رسید.
به نظر می رسد افزایش فعالیت پالایشگاهی در آستانه فصل پیک تابستان تا حدی تأثیر افزایش ذخایر بنزین و میعانات گازی را خنثی کرد.
از سوی دیگر، داده های گمرک چین نشان می دهد که به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، واردات نفت خام این کشور در ماه آوریل ۴۴.۷۲ میلیون تن معادل حدود ۱۰.۸۸ میلیون بشکه در روز بوده است. این مقدار ۵.۴۵ درصد بیشتر از ۱۰.۴ میلیون بشکه وارداتی در آوریل ۲۰۲۳ است.
امید به آتش بس در جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس مانع از افزایش قیمت نفت شده است. آمریکا این هفته اعلام کرد که مذاکره کنندگان در حل اختلافات بین رژیم صهیونیستی و حماس موفق بوده اند.
تحلیلگران بر این باورند که اگرچه کاهش قیمت نفت موقتی است، اما بعید است که به دلیل تشدید تنش های ژئوپلیتیکی، به اوج ماه آوریل بالای ۹۰ دلار در هر بشکه برسد.
انتهای پیام/۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا