طلا و ارز

تاثیر حراج شمش بر قیمت طلا چقدر بوده است؟







بررسی آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران نشان می دهد که در آخرین حراج طلا در ۲۷ اسفند، اردیبهشت در این ماه ۳۱۹ کیلوگرم طلا فروخته شد که در میان ۲۴ حراج انجام شده تا کنون، بیشترین میزان طلای فروش در یک حراجی است.



به گزارش ایران تحلیل، حراج سکه و حراج شمش از سوی سیاستگذاران پولی کشور به عنوان ابزاری برای کنترل قیمت طلا انتخاب شده است. در این حراجی ها قیمت طلا تقریباً ۵ درصد کمتر از قیمت طلا در بازار آزاد است. این موضوع به تنهایی می تواند حاشیه سودی را در قالب رانت برای خریداران فراهم کند. بررسی ها نشان می دهد که در حراج سکه به طور متوسط ​​۸ درصد اختلاف قیمت بین بازار آزاد و حراج در حراجی های سازمان بورس وجود دارد.

با توجه به اینکه فاصله زمانی بین سفارش و تحویل حداقل ۱۰ روز است، این اختلاف قیمت معمولا افزایش یافته و حاشیه سود واقعی را برای خریداران افزایش می دهد. به همین دلیل این حراجی ها با هجوم فعالان بازار از سمت تقاضا مواجه هستند و قاعدتا تعداد سفارش های ثبت شده با تعداد سکه های فروخته شده متفاوت است.

سیاست چند تعرفه ای در قالب مزایده

حراج روشی است که در آن کالاهای مختلفی برای تعیین قیمت در بازار عرضه می شود. اما در کشور ما از حراج به عنوان ابزاری برای سرکوب قیمت ها استفاده می شود. حراج طلا و سکه به بازارهایی تبدیل شده است که در آن سکه و شمش طلا با قیمت هایی کمتر از قیمت بازار عرضه می شود به این امید که خریداران با عرضه طلای خریداری شده خود در بازار ثانویه، قیمت ها را در بازار کنترل کنند. بررسی قیمت یک کیلوگرم شمش طلا نشان می دهد که قیمت شمش طلا در بازار آزاد از آغاز حراج شمش طلا ۲۶.۴ درصد افزایش یافته است. به موازات افزایش قیمت شمش طلا، قیمت سکه نیز ۲۶.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت نشان می دهد که سیاست گذار بار دیگر با اعمال سیاست های ناکارآمد و ثابت شده در گذشته بر طبل قیمت گذاری دستوری می کوبد و این بار شاهد شکست این سیاست در بازار طلا خواهد بود.

میانجیگری شایسته









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا