بانک و بیمه

تاریکخانه های ارزی باید تخریب شود/ تلنگر جدی فسادهای ارزی به مدیران دولتی

بازار؛ گروه بانک و بیمه: محدودیت منابع ارزی کشور به دلیل تحریم ها و جنگ اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه ایران باعث شد تا روند تخصیص ارز از سال ۱۳۹۶ تنظیم شود و واردکنندگان کالا به کشور بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنند. ارز مورد نیاز با توجه به اولویت های مشخص شده. اگرچه ساختار و فرآیند تعریف شده برای مدیریت منابع تا حدودی در مدیریت منابع ارزی موفق بود، اما به دلیل فاصله ارز تخصیصی با ارز بازار آزاد و جاذبه های مفسده ای که پس از آن شکل گرفت، شاخک های برخی افراد و بنگاه های تجاری را تیز کرد. یافتن راه هایی برای دور زدن قانون از طریق دریافت پول دولتی و فروش آن در بازار آزاد برای کسب بسیاری از مزایای غیرقانونی.

پرونده های ارزی تشکیل شده از سال ۱۳۹۶ تا به امروز نشان می دهد که برخی افراد و بنگاه های اقتصادی با دور زدن قوانین و مقررات و یا استفاده از بستر غیرشفاف فرآیند کارشناسی در وزارتخانه ها مقادیر قابل توجهی از ارزهای دولتی دریافت کرده و مورد توجه قرار گرفته اند. به فروش آنها در بازار آزاد برای تبدیل شدن به مالکان وجوه غیرقانونی غیرقابل تصور. این اتفاقات در واقع نشان دهنده فشار جدی برای رفع خلأهای موجود در روند تخصیص منابع ارزی کشور است.

جهاد کشاورزی و فساد سه میلیارد دلاری

هر چند در فساد سه میلیارد دلاری اخیر شرکت دابش کشاورزی، نام بانک مرکزی در بین مردم به عنوان منبع اصلی ارز مطرح شد، اما خروجی اصلی این پرونده وزارت جهاد کشاورزی بود که وی خروجی این شرکت را تایید کرد. نیازهای مبادله ای وی به عنوان کارشناس ذیصلاح بانک مرکزی را وادار به پرداخت ارز به این شرکت کرده بود.

در واقع طبق روند تعیین شده، سه وزارتخانه بهداشت، ایمنی و کشاورزی نهادهای اصلی تأیید نیاز ارزی حوزه مربوطه هستند و بانک مرکزی پس از این تصویب، ارز را به بنگاه‌ها تخصیص می‌دهد. نکته اصلی اینجاست که مشخص نیست چگونه می توان این نیازها را در وزارتخانه های مربوطه احراز کرد و دقیقاً اینجاست که تاریک خانه های فساد پدید می آید که متاسفانه فقط برخی از آنها افشا شده است.

ضرورت غیرقابل انکار شفا در توزیع پول در وزارتخانه ها

آنچه عقل سلیم حکم می کند این است که ابتدا روند تصویب نیازهای ارزی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی از طریق وزارتخانه های اصلی فعال در این حوزه روشن شود. ضمناً لازم است فهرست مصوب وزارتخانه های فوق الذکر و نیز تحلیل های کارشناسی در اختیار رسانه ها و مراجع ذیربط قرار گیرد.

لازم به ذکر است تجربه مثبت به دست آمده در اعلام گزارش های مالی شرکت های دولتی توسط وزارت امور اقتصادی در دولت سیزدهم که سهم بسزایی در روشنایی تاریکخانه های شرکت های دولتی داشته است، نیاز به تایید و تایید دارد. تکرار کرد و این تاریکخانه ها را نابود کرد

این شفافیت در کنار اصلاح روند کارشناسی در وزارتخانه های فوق و به حداقل رساندن ترجیحات شخصی در تایید نیاز بنگاه های اقتصادی، می تواند شکاف های مطلوب شبکه های فساد در کشور را ببندد و منابع ارزی را به سمت وزارتخانه ها هدایت کند. نیازهای واقعی کشور می تواند فشار وارده بر روند را کاهش دهد و همچنین عرضه ارز را کاهش دهد.

نباید فراموش کرد که در سال‌های اخیر بخشی از منابع ارزی کشور توسط برخی بنگاه‌های اقتصادی در تاریکخانه‌های ارزی بلعیده شده و کشور برای تامین نیازهای حیاتی سلامت جامعه در زمان شیوع ویروس به منابع ارزی نیاز داشت. ویروس کرونا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا