بانک و بیمه

تداوم ریزش قیمت ها در بازار طلا و ارز

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز و سکه که در دو سه روز اخیر مملو از خریدارانی بوده که می خواهند با خرید این کالاها ارزش سرمایه خود را حفظ کنند یا با خرید آنها سود قابل توجهی کسب کنند، دیروز و امروز برای خرید این کالاها وارد بازار شدند. اجناس برای فروش ردیف شده است. قیمت ها لحظه به لحظه در حال کاهش است و دلالان با توجه به شرایط پیش آمده قیمت های بسیار پایینی را به فروشندگان عرضه می کنند. قیمت طلای ۱۸ عیار که در دو روز گذشته به ۴ میلیون تومان رسیده بود، اکنون با وجود افزایش نرخ ارز بین المللی در بازار کاهش یافته و سکه ۴۷ میلیونی بهار آزادی را به کانال ۴۲ میلیون تومان رسانده است. تومان در معاملات امروز.

در بازار ارز نیز وضعیت به همین منوال است چرا که قیمت دلار ۷۰ هزار تومانی اخیر با سرعت بالایی در حال کاهش است و قیمت آن حدود ۵ هزار تومان کاهش یافته است. به گفته کارشناسان بازار، کاهش قیمت ادامه خواهد داشت. قیمت آن در روزهای آینده مشخص نیست. علاوه بر کاهش تدریجی نرخ دلار، سایر ارزها نیز در وضعیت کاهش قیمت قرار دارند و سمت خرید ارز در بازار به چشم نمی خورد.

در روزهای گذشته بسیاری از افراد با بی توجهی به توصیه های کارشناسان وارد بازار ارز و طلا شدند، بدون اینکه بدانند ورود به چنین بازارهایی ریسک بالایی دارد و در این مواقع تنها معامله گران سود نهایی این گونه معاملات را به دست می آورند.

هیجان در بازار، دلالان از دست دادند

اگرچه در پی تشدید تحولات و تنش‌های سیاسی و بین‌المللی در منطقه، کارشناسان هشدارهای لازم را درباره افزایش هیجانی قیمت‌ها داده بودند، اما در روزهای اخیر بسیاری از مردم با بی‌توجهی به توصیه‌های کارشناسان اقتصادی راهی بازار ارز و طلا شدند و تلاش کردند تا این کالاها را با وجود نرخ بهره بالا به کالاهای با ارزش تبدیل می کنند، بدون اینکه متوجه شوند که ورود به چنین بازارهایی مستلزم ریسک بالایی است و در این موارد تنها معامله گران سود نهایی را از چنین معاملاتی می برند.

علاوه بر این مشکل، اجرای برخی سیاست های بانک مرکزی از جمله حراج سکه و تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی نیز از دیگر مشکلاتی است که باعث شده تقاضای کاذب از بازار ارز از بین برود. تبدیل شدن به بخشی از حرکت نقدینگی در کف بازار به جای ورود به بازار طلا و ارز و جذب چنین بازار امن و بدون ریسک با حراج سکه. از این رو هفدهمین حراج شمش طلا امروز در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران در حال برگزاری است، سیاستی که بدون شک تاثیر بسزایی در کاهش قیمت در بازار طلا و سکه دارد.

کاهش قیمت ها نشان از جو روانی ایجاد شده در بازار بود و همانطور که مشخص است اکنون قیمت ها به تدریج در حال بازگشت به قیمت های قبلی است، اما باید پذیرفت که تا انجام اصلاحات اساسی در این بازار ادامه خواهد داشت. نمی توان گفت که بازار باید ثبات خاصی داشته باشد

افزایش حدود ۲۰ هزار تومانی قیمت دلار در سه ماه!

علی اکبر نیکواقبال، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی با توجه به سردرگمی اخیر قیمت ها در بازار ارز و لزوم اجرای برخی سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی و مسئولان دولتی آن برای مدیریت اساسی بازار و همچنین ساماندهی اقتصاد کشور، توضیح داد: متاسفانه بازار ارز به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی کار نمی کند. مملکت در مدیریت هم ضعیف است، آشفته است چون وقتی ضربه ای به آن وارد می شود اینطوری فرو می ریزد. نمونه آن تغییر شدید قیمتی است که طی یکی دو ماه اخیر به خصوص در چند روز اخیر در این بازار شاهد بودیم. این آشفته بازار ناشی از ضعف اقتصاد کشور است وگرنه بعید است تا دو سه ماه دیگر قیمت دلار ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

وی توضیح داد که شوک وارده به بازار پس از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی موقتی بوده و قیمت ها در بازار ارز و طلا نیز به دلیل هیجانات افزایش یافته است. وی بیان کرد: کاهش قیمت ها نشانه جو روانی ایجاد شده در بازار است و همانطور که مشخص است قیمت ها در حال حاضر به تدریج در حال بازگشت به قیمت های قبلی است اما باید پذیرفت که در انتظار اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور نمی توان گفت که بازار ارز از ثبات خاصی برخوردار خواهد بود.

تا زمانی که تورم کاهش نیافته و اقتصاد تثبیت نشده باشد و رشد واقعی اقتصادی رخ ندهد، نمی توان گفت که قیمت ارز در بازار کاهش یافته یا نرخ آن افزایش نمی یابد.

ساماندهی بازار ارز با ایجاد ثبات اقتصادی، رونق تولیدی و رشد اقتصادی

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تجربه نشان می دهد که بازار ارز در ایران همواره با ورود شوک مختل می شود و قیمت ها برای مدت کوتاهی افزایش می یابد، اما پس از فروکش التهاب در بازار و فروکش احساسات، قیمت ها به حالت عادی باز می گردد. آنها خود به خود باز خواهند گشت. البته نرخ واقعی ارز در بازار را عرضه و تقاضا بر اساس تعامل معامله گران تعیین می کند نه اینکه قیمت ها بدون اتفاقات خاص اقتصادی روند صعودی به خود بگیرند.

به گفته نیکو اقبال، تا زمانی که تورم کاهش نیافته و اقتصاد به ثبات نرسیده و رشد اقتصادی به معنای واقعی نباید ایجاد می‌شد، نمی‌توان گفت که قیمت ارز در بازار کاهش یافته یا از افزایش آن جلوگیری کرده است. دولت در مدیریت و ساماندهی بازار باید به فکر رونق و شاخص های کلان اقتصادی باشد زیرا اگر اقتصاد در مسیر رشد و شکوفایی قرار گیرد، بازار ساماندهی می شود و قیمت ها در چنین بازاری افزایش غیرواقعی نخواهد داشت، اما سیاست گذاری باید این باشد. بر اساس رشد بخش تولید، از آنجایی که توسعه تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال، اقتصاد کشور را متحول می کند.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان است. علاوه بر کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار، قیمت نیم سکه نیز ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷ میلیون تومان تعیین و فروخته شد.

تداوم کاهش قیمت در بازار طلا، سکه و ارز

بر اساس این گزارش، امروز پس از کاهش تدریجی قیمت در بازار طلا، سکه و ارز، قیمت دلار آزاد به ۶۶ هزار تومان رسید و قیمت طلای ۱۸ عیار نیز به ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در هر گرم رسید. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید که نشان از کاهش تدریجی قیمت ها در این بازارها دارد. علاوه بر کاهش قیمت سکه بهار آزادی، قیمت نیم سکه ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷ میلیون تومان است.

همچنین هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۳۴۹ دلار است. در معاملات مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلاری با نرخ ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان معامله می شود. قیمت هر اسکناس یورو در صرافی ایران نیز به ۴۶ هزار و ۳۹۴ تومان کاهش یافته و نرخ انتقال یورو نیز به ۴۳ هزار و ۲۸۵ تومان رسیده است. از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان و نرخ انتقال آن ۱۱.۶۸ تومان است. بر اساس پیش بینی کارشناسان بازار طلا و ارز، کاهش قیمت در روزهای آینده منتفی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا