اقتصاد جهان

توافق اتحادیه اروپا برای تسلیح اوکراین با پول روسیه

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد با توقیف دارایی های مسدود شده روسیه به منظور ادامه تامین مالی اوکراین و تسلیح ارتش این کشور موافقت کرده است.

سفرای اتحادیه اروپا در مورد رویه کلی سلب مالکیت دارایی های مسدود شده روسیه به توافق رسیدند، اگرچه متن قانون هنوز باید توسط شورای اتحادیه اروپا تصویب شود.

این پیشنهاد درآمد ۱۹۱ میلیارد یورویی (۲۰۵ میلیارد دلار) از وجوه منجمد روسیه که در حال حاضر در مرکز تهاتر بلژیکی یوروکلیر نگهداری می شود را هدف قرار می دهد.

در مجموع، از زمان آغاز درگیری در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه دولتی روسیه در خارج از کشور را مسدود کرده اند.

ریاست جمهوری بلژیک روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: سفرای اتحادیه اروپا در مورد اقدامات مربوط به درآمدهای فوق العاده از دارایی های بلوکه شده روسیه توافق اصولی داشتند.

به گفته والری اوربین، مدیر عامل یوروکلیر، یوروکلیر سالانه ۲ تا ۳ میلیارد یورو پول روسیه تولید می کند که بستگی به نرخ بهره دارد.

بر اساس این پیشنهاد، اتحادیه اروپا امیدوار است ۹۰ درصد از این سود را به خرید تسلیحات برای اوکراین و ۱۰ درصد را به کمک های غیرنظامی به این کشور اختصاص دهد. انتظار می رود اولین پرداخت در ماه جولای انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا