کشاورزی

توضیحات وزارت کشاورزی درباره تخلف واردات چای

معادل کل دلارهای تخصیصی به ریال پذیرفته شد

روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد: حدود نیمی از ارز دریافتی شرکت های نامبرده در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای واردات ماشین آلات و تجهیزات فرآوری چای (اسانس، کاغذ صافی، مقوا و سایر اقلام) و نیمی دیگر برای واردات بوده است. واردات ماشین آلات و تجهیزات برای فرآوری چای در ارتباط با واردات چای. ; این بدان معناست که ارقام ادعایی مبنی بر تخصیص ارز تنها برای واردات چای صحت ندارد، افزود: در دولت سیزدهم ارز ترجیحی به شرکت های مذکور تعلق نگرفت. کلیه ارزهای دریافتی این شرکت و کارکردهای آن به صورت نیمه ارزی بوده و قبل از تخصیص ارز، ریال آنها به طور کامل توسط شرکت های مذکور پرداخت شده است. همچنین دولت با محوریت وزارت اطلاعات اقدامات زیر را در چارچوب روند رسیدگی به این پرونده انجام داده است که تکمیل آن نیز در دستور کار قرار دارد:

– شناسایی، نظارت و پیگیری پرونده شهریور ۱۴۰۱

– ارائه گزارش مقدماتی به دادسرای ویژه جرائم اقتصادی تهران اسفند ۱۴۰۱

– ارسال ۱۷ بخشنامه و گزارش تکمیلی حاوی هزاران سند به دادسرای مذکور در راستای تحقیقات.

– اجرا و اخذ دستور قضایی و منع خروج متهمان از کشور و جلوگیری از تکرار موارد مشابه و جلوگیری از خروج متهمان از کشور.

– اطلاع از موضوع پرونده و اعلام اینکه تحقیقات همچنان ادامه دارد فروردین ۱۴۰۲ به نمایندگی از دبیرخانه مرکز هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی

– توقیف کلیه لوازم وارداتی چای و تجهیزات مربوطه

– نمونه برداری از چای وارداتی جهت تعیین نوع و کیفیت محصولات و جلوگیری از مصرف چای غیر قابل استفاده

– بررسی دقیق اسناد و اظهارنامه های گمرکی و همچنین کشف اضافات و اظهار کالاهای متضاد

– شناسایی چای فروشان خارج از کشور و اخذ مدارک اصیل از آنها و تطبیق مدارک اصیل با مدارک ارائه شده توسط شرکت مذکور.

– شناسایی و توقیف اموال و دارایی های متهمان به منظور احراز حقوق گمرکی و وصول جرایم.

– ممانعت از اقدامات متهم در زمینه استرداد محموله جدید چای که به سمت بنادر ایران در راه بوده و همچنین تحویل و تخلیه آن در گمرکات کشور.

– شناسایی تعدادی از عوامل و افراد دخیل در قصور و تقصیر احتمالی در ادارات دولتی و پیگیری عزل و انتقال و رسیدگی به تخلفات آنها در کمیته های رسیدگی به تخلفات. ضمناً تعیین کیفرخواست و متهمان و تعقیب کیفری آنها بر عهده مقام قضایی رسیدگی کننده به پرونده است.

پرونده تا شناسایی و رفع تمامی عوامل پیگیری خواهد شد

در تشریح فعالیت های انجام شده در جهت رفع مبانی تخلف و فساد و استفاده از نتایج این پرونده و موارد مشابه به ویژه در حوزه ارز و واردات کالا از نظام مندسازی ثبت سفارش تا امحای انسان وی تشکیل کمیته‌های فنی برای بررسی ثبت سفارش و تخصیص ارز، تعیین سقف ثبت سفارش با توجه به نیاز کشور به کالاهای مختلف و در نظر گرفتن سوابق تجاری و صلاحیت‌های کالاهای مختلف را تشکیل داد. بنگاه های اقتصادی را به ترتیب ثبت نام و تخصیص ارز عنوان کرد و افزود: مجموعه اقدامات فوق طی ماه های اخیر با همکاری نهادهای ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و بدون نیاز به اقدام دقیق انجام شده است. ایجاد هرگونه آزادی عمل از سوی مقامات نظارتی دولتی؛ بیم آن بود که پرونده از مسیر رسیدگی درست و اصولی منحرف شود و به جنجال کشیده شود. عزم جدی حکومت مردمی مبارزه قاطعانه و بی رحمانه با انواع فساد و رفع گلوگاه های فساد است. همانطور که در این گزارش آمده است، پرونده مذکور در پایان سال اول دولت مورد رسیدگی و پیگیری قرار گرفت و این مسیر تا شناسایی و رفع تمامی عوامل پیگیری خواهد شد. دولت مردمی برای ادامه این مسیر و برخورد با تخلفات گزارش شده به مقام قضایی نیازمند یک دستگاه قضایی است که بحمدالله با همکاری و همراهی دستگاه های مختلف دستگاه قضایی اقدامات جدی را برای اقدام انجام دهد. علیه متخلفان و کمک به نتایج اقدامات دولت برای از بین بردن زمینه های فساد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا