اخبار اقتصاد ایران

جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سهام عدالت

سود سهام عدالت که اخیرا رئیس سازمان بورس در خصوص سپرده گذاری فاز سوم گفته بود: امیدواریم خرداد البته برای اینکه بتوان سود را وصول کرد و مابقی سود سهام را پرداخت کرد، باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس تعیین کند.

ایران تحلیل، سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۲ به دو مرحله تقسیم شد که فاز اول آن در آذرماه و فاز دوم آن در هفته آخر بود. اسفند واریز شد. سازمان بورس برای دریافت مابقی سود سهام عدالت اصرار دارد تا این سود برای سهامداران واریز شود.

تجارت نیوز نوشت: سود سهام عدالت که اخیرا رئیس سازمان بورس در خصوص واریز فاز سوم گفته بود: امیدواریم بتوانیم خرداد البته برای اینکه بتوان سودها را وصول کرد و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کرد، باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس تعیین کند.

مشاور رئیس سازمان بورس گفت: پرداخت فاز سوم سود سهام عدالت در سال مالی ۱۴۰۲. خرداد ماه امسال (۱۴۰۳) برنامه ریزی شده است.

به گفته وی، پرداخت سود سهام عدالت قبل از سال ۱۴۰۲ به ترتیب در دو مرحله انجام شده است. آذر و شب عید به حساب سهامداران واریز شد.

وی از سهامداران عدالت خواست از فروش سهام خودداری کنند زیرا ضمن دریافت سود سالانه، اموال متناسب با تورم در جامعه افزایش می یابد.

وی ارزش سهام عدالت هر فرد را ۱۵۰ میلیون ریال اعلام کرد.

سود سهام سال ۱۴۰۲ به دو مرحله تقسیم شد، فاز اول در آذرماه و فاز دوم در هفته گذشته. اسفند سپرده شد. سود سهام در مرحله دوم حدود ۳۰ درصد کمتر از مرحله اول بود. همچنین سود سهام متوفیان در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ پرداخت شد که البته سود سهام عدالت برخی از سهامداران و وراث با مشکل مواجه شد که این افراد باید موضوع را از طرق مختلفی که اعلام شده پیگیری کنند.

آخرین خبر حاکی از آن است که در پی واریز سود سهام عدالت مرحله دوم مشخص شد برخی افراد کمتر از آنچه در این مرحله مقرر شده بود سود دریافت کردند. دلایل مختلفی برای پرداخت کم سود سهام وجود دارد که احتمالاً شامل همه سهامداران نمی شود.

پس از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران در روزهای پایانی اسفند، برخی افراد نسبت به مرحله اول واریز در آذرماه سود کمتری دریافت کردند.

یکی از دلایل این بود که هشت شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند. در این راستا سازمان بورس اقدامات قانونی لازم را برای وصول سود سهامداران انجام خواهد داد تا پس از تامین وجوه از سوی شرکت های سرمایه گذار، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

پس از مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت مشخص شد که برخی افراد سود کمتری نسبت به آنچه در این مرحله مقرر شده بود دریافت کردند.

موضوع اول مربوط به فروش سهام عدالت است. در سال گذشته سهامداران می توانستند تقاضای فروش سهام خود را داشته باشند. در این میان کارگزاری ها سهام برخی از سهامداران را فروختند. با فروش سهام از تعداد سهام کاسته شده و سود کمتری نصیب سهامدار می شود.

موضوع دوم مربوط به سهم هر شرکت در پرتفوی حقوق صاحبان سهام هر سهامدار است. شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس بارها اعلام کرده اند که پرتفوی سهامداران متفاوت است. یعنی ممکن است شخصی نسبت به سایر سهامداران سهام برخی از شرکت ها را بیشتر یا کمتر داشته باشد. به همین دلیل نسبت به سایر سهامداران سود کم و بیش دریافت کرده است.

اما به طور کلی صاحبان سبد سهام ۴۵۲ هزار تومانی باید ۴۰۹ هزار تومان دریافت کنند. افرادی که ۴۹۲ هزار تومان پرتفوی دارند ۴۴۶ هزار تومان، پرتفوی های ۵۳۲ هزار تومانی ۴۸۲ هزار تومان و سهامدارانی که یک میلیون تومان پرتفوی دارند ۹۰۶ هزار تومان دریافت می کنند.

سهامداران مغایرت میزان سود را از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند.

خبر دیگر اینکه در پی تخلف هشت شرکت در پرداخت سود، قرار است میزان سودی که این شرکت ها در مرحله دوم پرداخت نکرده اند تا خرداد ۱۴۰۳ به حساب سهامداران عدالت واریز شود.بنابراین سهامداران باید منتظر دریافت سود سهام برای سه ماه آینده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا