اخبار اقتصاد ایران

سهم تامین اجتماعی را به عمد نادیده گرفتند | دولت فقط خانواده خودش را می‌بیند!

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر گفت: مجلس باز هم بدون توجه به ضرورت انطباق برنامه هفتم با سیاست های کلی ابلاغی رهبری فرمولی ارائه کرد که بر اساس آن به نظر می رسد اشتباه سهوی بوده است. اتفاق افتاده است، اما ما در این مورد قصد داریم.»

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، هفته گذشته موضوع «حذف بند الحاقی ۲ ردیف اول ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه» که در آن به الزام دولت برای تسویه بدهی به نهادهای اجتماعی اشاره شده بود. سازمان امنیت به صورت اقساطی نیز توسط کمیسیون وحدت مجلس، تعجب بسیاری را برانگیخت. همچنین مخالفت رئیس مجلس با رای مجدد برای بازنگری و احیای بند حذف شده در صحن علنی، انتقادات بسیاری را در میان برخی نمایندگان مجلس، کارشناسان حوزه صندوق های بازنشستگی و فعالان حقوق کارگران و بازنشستگان کشور به همراه داشته است.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و قائم مقام دبیرکل خانه کارگر) با انتقاد از این اقدام مجلس که به پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اصلاح بند مربوطه صورت گرفت، اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه رونمایی شد، متن پیش نویس آن از سوی دولت نشان داده شد که تغییرات نامطلوبی در آن وجود دارد. نگاه اولیه به پیش نویس این برنامه نگاه قهری و دلسرد کننده به حوزه تامین اجتماعی بود. وقتی این پیش نویس را با سیاست های کلی ابلاغی رهبری در حوزه تامین اجتماعی مقایسه کردیم، متوجه شدیم که هیچ ارتباطی بین این برنامه و آن سیاست ها وجود ندارد.

وی افزود: زمانی که برنامه هفتم به مجلس ارائه شد متوجه شدیم که سیاست های ابلاغی همچنان در دستور کار حوزه تامین اجتماعی قرار ندارد. این در حالی است که در بند پنجم سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه تامین اجتماعی تاکید شده بود که دولت باید برای ایجاد نظام جهانی تامین اجتماعی به صورت چند لایه تلاش کند. در آن ابلاغیه تمامی سطوح پایه و تکمیلی و تمامی سطوح امدادی و حمایتی و … ذکر شده بود اما دولت برنامه خود را بر این اساس تدوین نکرده بود.

صادقی افزود: بر اساس آن اطلاعیه دولت باید برنامه ای تدوین می کرد که بتواند با تامین مالی خود از اقشار پایین جامعه حمایت کند. اعتراض ما به ناهماهنگی برنامه هفتم و سیاست های کلی تامین اجتماعی ابلاغی در اصلاحات بعدی این طرح در مجلس باعث شد تا به هدف گذاری نسبت پوشش بیمه بازنشستگی فکر کنند. با این حال همچنان در متن قسمت تامین اجتماعی این برنامه شاهد وضعیت مضاعف و سقف و سقف بودیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: زمانی که مجلس تصمیم گرفت بندهایی از بند تامین اجتماعی برنامه هفتم را اصلاح کند، دیدیم که همچنان بین صندوق تامین اجتماعی و سایر صندوق ها مانند بیمه سلامت تبعیض وجود دارد. صندوق و بودجه ملی و ارتش. این ناهماهنگی نظام تامین اجتماعی در لایحه دولت مجددا بررسی شد و در نهایت احکام تکلیفی در برنامه هفتم توسعه در این حوزه تدوین شد.

وی تاکید کرد: با همه تلاش سازمان های بازنشستگی کشور شاهد بودیم که در افق برنامه هفتم نظام جدید تامین اجتماعی تدوین شد. اما باز هم با برگزاری انتخابات مجلس در سال گذشته، نگاه مجلس و دولت دوباره به این آیتم های برنامه ای تغییر کرد. گویی نمایندگان مجلس دیگر نیازی به این کلاس ها نداشتند.

صادقی افزود: باز هم مجلس بدون توجه به ضرورت انطباق برنامه هفتم با سیاست های کلی ابلاغی رهبری در حوزه تامین اجتماعی، فرمولی ارائه کرد که بر اساس آن، گویی اشتباهی سهوی در حوزه تامین اجتماعی رخ داده است. محاسبات قبلی ما هدف را در این داستان احساس می کنیم و اشتباه و اشتباهی در کار نبوده است. وقتی بند ۲ الحاقی ردیف اول ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه حذف شود، مغایر با بند سوم (تأمین منابع پایدار وجوه) و چهارم (جلوگیری از انباشت بدهی) در سیاست های کلی تامین اجتماعی رهبری و خلاف آن است. به اصول ۷۵ (تفکیک قوا) و ۱۱۰ قانون اساسی (وظیفه رهبری در تعیین سیاست های کلی) عمل کرد.

این فعال حقوق بازنشستگان تاکید کرد: مجلس و کمیسیون تلفیق باید ایرادات بند مربوطه را رفع و اصلاح می کردند اما این کار را نکردند و کل بند مربوطه را حذف کردند. دلیل این اقدام این بود که به نظر آنها کارگران و بازنشستگان شرکت نکردند و در نتیجه نیازی به ارائه خدمات ویژه برای آنها نیست! بوی نوعی تسویه حساب با جامعه هدف در این اقدام مجلس و کمیسیون تلفیق به مشام می رسد.

وی تصریح کرد: ما فعالان کانون های بازنشستگی کشور تمام تلاش خود را صرف برگزاری پرشور انتخابات مجلس و حمایت از نمایندگان حامی کارگران و بازنشستگان کردیم. این در حالی است که خود این مجلس پیش از این در برنامه هفتم به وجود این بند رای داده بود. بارها گفته‌ایم که اگر سهم پایین بیاید نتیجه عملکرد خود مسئولان است.

صادقی ادامه داد: اتفاقی که افتاده این است که ایراد قبلی دولت به نحوه پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی اکنون در خود مجلس بررسی شده و بند مربوطه حذف شده است. اول تسویه نقدی بود و بعد تبدیل به اوراق شد و الان اوراق و سهام به هوا رفته!

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان رسیده است، دولت موظف است بدهی خود را به دو صورت نقدی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. یا به صورت تسویه سهام و غیره.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منابع لازم برای تسویه حساب به صورت نقدی یا سهام در ابتدا موجود بود اما در عمل در زمان پرداخت از دسترس خارج شد؟ وی بیان کرد: پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از سال ۵۴ بر عهده همه دولت ها بوده است، مگر می شود دولتی بودجه بنویسد و سهم سه درصدی خود را به سازمان تامین اجتماعی در نظر نگیرد؟ مشکل اینجاست که حدود نیم قرن است که دولت ها و مسئولان به ضربه زدن به سازمان تامین اجتماعی عادت کرده اند. بار مشکلات خود را بر دوش فقرا و بی دفاع ترین سرمایه ها می انداختند. اگر اینطور نبود به صندوق کشور و لشگری و فولاد و امثالهم فشار می آوردند.

صادقی تصریح کرد: دلیل اینکه دولت همیشه سهم وجوه خانواده خود مانند کشیری، لشگری، فولاد، نفت و… را خانواده در نظر می گیرد ذینفع است. اینکه از اول این سهم را دیدند و بعد حذف کردند یعنی به این حق اعتقاد داشتند و می خواهند همین الان این را نادیده بگیرند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به آثار حذف بند اول این بند گفت: با حذف بند اول بند دوم ماده ۲۹ الحاقیه برنامه هفتم توسعه بخش دوم عملا بی ربط و استفاده نشده است. در قسمت دوم که بحث تناسب حقوق مستمری بگیران مطرح می شود، تامین اجتماعی به دلیل نبود منابع نمی تواند برای بیمه شدگان اجرا شود. این در حالی است که منابع مورد نیاز برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان سایر صندوق های دولتی دیده شده است!

وی تاکید کرد: به نظر می رسد مجلس هم با دولت در این زمینه همدلی دارد و به نظر می رسد ما بازنشستگان تامین اجتماعی باید به فکر خودمان باشیم. اتفاقی که افتاده باعث می شود بازنشستگان تامین اجتماعی از تناسب محروم شوند و این برخلاف سیاست های کلی تامین اجتماعی است.

صادقی تصریح کرد: درخواست من از دستگاه های قضایی و انتظامی به عنوان نهادهای امنیتی است که ابتدا حق ضایع شده و واگذاری فعلی نمایندگان مجلس و دولت را ببینند و سپس حق اعتراض بازنشستگان ما را زیر سوال ببرند. به ماده ۲۷. قانون اساسی عمل کنید. انتظار ما این است که ضمناً از برادران ضابطین و نیروهای خدمتگزار قوه قضائیه در این امر یاری ما بیایند و با توصیه به مجلس مبنی بر عدم اقدام خلاف میل خود بهتر بتوانند به وظیفه خود عمل کنند. رهبر انقلاب و جلوگیری از هر گونه تنش.

وی افزود: از تمامی ابزارهای قانونی که به ما کمک می کند تا حق خود را در حوزه آمار و پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی احقاق کنیم، استفاده خواهیم کرد. ما به عنوان دلسوزان نظام بدون هیچ چشمداشتی نسبت به این روند هشدار می دهیم. به نظر ما مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید در این زمینه وظیفه داشته باشند و در دفاع از سازمان تامین اجتماعی مذاکره و اقدام کنند اما در این زمینه سکوت کردند. . هر دوی این عزیزان تلاشی برای قانع کردن مجلس برای درج این بند نداشتند و جزو مقصران محسوب می شوند. چون اینها باید حافظ منافع ما باشند نه دنبال کننده منافع بخشی از دولت! دولت نمی تواند برای سایر صندوق ها مادر باشد و حتی برای ما در تامین اجتماعی نامادری نباشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا