اخبار اقتصاد ایران

جزییات تولید خودروسازان داخلی؛ سایپا و ایران خودرو به بن بست رسیده‌اند؟

بررسی آمار تولید خودروسازان بزرگ نشان می دهد که تولید خودروهای سواری (و وانت سایپا) در اولین ماه سال جدید توسط ایران خودرو و سایپا (و پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا) ۲۱ درصد کمتر از آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته .

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، بررسی عملکرد و صورت های مالی اعلامی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو (به عنوان زیر گروه سایپا) نشان می دهد که در فروردین در این ماه ۴۵ هزار و ۹۱۶ دستگاه خودرو (۱۵۱ دستگاه خودرو و وانت سایپا) در کشور توسط این خودروسازان تولید شد که در مقایسه با ۵۸ هزار و ۴۶۶ دستگاه خودرو تولید شده در فروردین سال گذشته ۲۱ درصد کمتر شده است.

تولید ۲۳ هزار و ۳۱۵ دستگاه با افت ۱۹ درصدی در ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو در اولین ماه سال جدید ۲۳ هزار و ۳۱۵ دستگاه خودرو تولید کرد که این رقم در مقایسه با ۲۸ هزار و ۷۷۹ دستگاه فروردین ماه سال گذشته تقریباً ۱۹ درصد کاهش نشان می دهد.

با توجه به مجموع تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو، در مدت مذکور ۱۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه از محصولات خانواده پژو را تولید کرده است. تولید محصولات این گروه خودرویی در فروردین در ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۱۷۹۸۰ دستگاه به ثبت رسیده است.

در آمار تولید ایران خودرو تنها تولید محصولات گروه سورن بیشتر از آمار تولید آنها در مدت مشابه سال گذشته است. درحالیکه در فروردین در ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۴۸۰ دستگاه از محصولات گروه سورن تولید شد که این تعداد در سال جاری به ۳۲۳۷ دستگاه رسیده است.

بر اساس آمار، در این مدت ۱۷۸۸ دستگاه دنا، ۹۶۰ دستگاه رانا و ۲۳۷۶ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۳۸۹ دستگاه دنا و ۲۵۴۷ دستگاه تارا تولید شده است. اما تولید رانا صفر بوده است.

ایران خودرو در اولین ماه سال جاری تنها شش دستگاه هایما در خانواده محصولات مونتاژی تولید کرده است. این در حالی است که در فروردین سال گذشته ۱۰۱۴ دستگاه هایما در این گروه صنعتی تولید شد.

علاوه بر این، این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۱۱۴۳ دستگاه دیگر محصولات خودرویی ایران (این تولیدات در فروردین ۳۶۱ دستگاه در ماه گذشته ثبت شد).

تولید ۱۷ هزار و ۷۲۸ دستگاه با ۱۹ درصد افت در سایپا

در گروه خودروسازی سایپا در مجموع ۱۷۷۲۸ دستگاه خودرو در مدت مذکور در سال جاری تولید شد که بیش از ۲۲۰۰۰ (۲۲۳۰۰) خودرو در یک ماه تولید شده است. فروردین ۱۴۰۲ حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است.

از این میزان به ترتیب ۱۰۸۷۳ دستگاه خودروی خانوادگی ۲۰۰×تیبا، کوییک و ساینا)، ۳۳۳۱ دستگاه خودرو شاهین و ۳۵۲۴ دستگاه وانت سایپا سهم داشتند.

از سوی دیگر در ماه سال گذشته ۱۶۱۲۰ واحد تیبا، کوییک و ساینا ۲۹۰۱ دستگاه شاهین و ۳۰۰۹ ۱۵۱ دستگاه وانت در گروه خودروسازی سایپا تولید شد. بنابراین اگرچه تولید X 200s کاهش یافته است، اما تولید شاهین و وانت افزایش یافته است.

تولید ۴۸۷۳ دستگاه با افت ۳۶ درصدی در پارس خودرو

در نهایت شرکت پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه گروه سایپا در اولین ماه سال جاری ۴ هزار و ۸۷۳ دستگاه خودرو تولید کرد که ۳۶ درصد کمتر از تولید ۷ هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته است و بیشترین کاهش تولید را در بین خودروها داشته است. تولید کنندگان .

از تعداد خودروهای تولیدی پارس خودرو در این مدت، ۴۸۷۱ دستگاه به عنوان محصولات گروه Q200 به ثبت رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته ۴۴۲۴ عدد از این محصولات در این گروه صنعتی تولید شده است.

همچنین در مدت مذکور دو دستگاه سهند تولید شد. این خودرو در سال گذشته در مراحل طراحی و در راه تولید بوده است. بنابراین آمار تولید آن صفر بود.

پارس خودرو در این مدت ۴۰ دستگاه بدنه تولید کرد پراید همچنین سال گذشته ۹۱ دستگاه تولید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا