بانک و بیمه

جوابیه بانک مرکزی به گزارش یک نشریه درباره تورم

به گزارش ایران تحلیل، پس از انتشار گزارشی با عنوان شکستن رکورد تورم ۸۰ ساله در روزنامه هم میهن مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۰۳، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مدیر این پایگاه اطلاع رسانی کرد: روزنامه:

گزارش غیر کارشناسی روزنامه هم میهن و نتایج نادرست مایه تعجب است

روزنامه هم میهن روز یازدهم مطلبی ناآگاهانه و خلاف واقع با عنوان شکستن رکورد تورم ۸۰ ساله منتشر کرد. اردیبهشت ۱۴۰۳ ارقام شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم سال های ۱۳۲۱ تا ۱۴۰۲ را بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ منتشر و منبع بانک مرکزی را اعلام کرد. به گزارش همهان، پس از تغییر سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از ۱۰۰ = ۱۴۰۰ به ۱۰۰ = ۱۴۰۰، عملاً تولید ارقام تورم بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ تغییری نکرده است روزنامه مشکل داره

همچنین بر اساس جدول ارائه شده در گزارش فوق، نرخ تورم سال ۱۴۰۲ به اشتباه ۵۲.۳ درصد گزارش شده است که بالاترین نرخ تورم کشور از سال ۱۳۲۲ تاکنون بوده است. اما در ادعای متناقض دیگری اعلام کرد که رقم تورم ۱۴۰۲ بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ در منطقه ۵۰ درصد خواهد بود!! در اد و ب ستن رق رق عنو عنو ع عم تغییر و تحولات قتص قتص ک فز فز فز درآمده طو طو ۱۴۰۲ دو دو ک تورم ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ین توضیحاتی به ذی ذیل. حوضچه ای که کار می کند:

رجوع به شاخص تاخیر بازپرداخت بدهی برای محاسبه نرخ تورم نادرست است
نگاهی به آمار روزنامه هم میهن از ۱۱ اردیبهشت از سال ۱۴۰۳ به نظر می رسد ارقام استفاده شده در گزارش مذکور برگرفته از جدول شاخص تاخیر بازپرداخت بدهی بانک مرکزی ارسالی به دادگستری محترم بوده و محاسبه نرخ تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از این ارقام اساساً می باشد. غلط. لازم به ذکر است برای اینکه با تغییر سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، محاسبات مربوط به حل و فصل دعاوی مالی را تحت تاثیر قرار ندهد، شاخصی به نام شاخص دیرکرد محاسبه و در اختیار محاکم قضایی قرار می گیرد. بدیهی است استفاده از این شاخص برای محاسبه نرخ تورم که نشان دهنده افزایش هزینه مصرف خانوار بر اساس سبد مصرفی سال پایه است، نتایج نادرستی به بار می آورد و در محاسبات روزنامه هم، گزارش میهن، این مشکل لحاظ نشده است. و نتایج حاصله

با استناد به شاخص تاخیر بازپرداخت بدهی و اعلام رکورد تورم ۸۰ ساله در دولت سیزدهم، علیرغم اینکه بر اساس آمار مرکز آمار ایران و همچنین گزارش های بانک مرکزی، روند نزولی نقطه و ۱۲ -نرخ تورم ماهانه در ۱۳. دولت کاملا مشهود و قابل توجه است. نظری غیرواقعی و غیرحرفه ای است که به نظر می رسد برای سردرگمی افکار عمومی در مورد سیاست ها و اقدامات انجام شده برای مهار و کنترل تورم بیان شده است.

کاهش ۲۳.۲ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه در دوازده ماه سال ۱۴۰۲
اما با وجود تهمت های برخی افراد و روزنامه ها، نتایج سیاست ها و اقدامات مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ برای بهبود متغیرهای کلان اقتصادی به ویژه کنترل نرخ تورم کاملاً مشهود بود (کاهش ۲۳.۲ واحدی- درصد تورم نقطه ای شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی فروردین تا اسفند ۱۴۰۲ بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران) نشان می دهد که اجرای سیاست های تثبیت اقتصادی بانک مرکزی در قالب کنترل رشد نقدینگی و پیش بینی نرخ ارز مصرفی برای واردات توانسته تا حد زیادی از فشار تورمی بکاهد.

با توجه به انتظار کاهش بیشتر نرخ تورم علیرغم اعمال سیاست کنترل نقدینگی و تکمیل خزانه ارز، باید توجه داشت که کاهش نقطه ای نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ در منطقه سهم خام مواد در شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی ۴۳.۰ واحد درصد بوده که به وضوح اثرات سیاست تثبیت اقتصادی در سال ۱۴۰۲ را نشان می دهد. عدم کاهش بیشتر نرخ تورم علیرغم کاهش چشمگیر بخش مواد اولیه در سبد شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، ناشی از تغییر ناچیز تورم نقطه به نقطه قیمت اجاره است. با ضریب معناداری ۳۳.۶ درصد در گروه خدمات که ناشی از تورم بالای اجاره بها در سال گذشته است. پیش بینی می شود با تداوم ثبات در بازار ارز و تحولات مثبت در بازار مسکن، کاهش تورم انتخابی گروه ویژه خمت نیز در سال جاری اتفاق بیفتد و از این نقطه به بعد، تورم نقطه ای انتظار می رود شاخص قیمت برای کالاها و خدمات مصرفی به طور قابل توجهی کاهش یابد.

تلاش های دولت برای اعمال انضباط بیشتر در سیاست های مالی
در رابطه با انتساب علت اصلی تورم به کسری بودجه دولت، لازم به توضیح است که با شروع دولت سیزدهم، رابطه دولت و بانک مرکزی بازتعریف شد که از جمله آن وابستگی بیشتر به داخلی بود. منابع بخش دولتی و عملیاتی شدن حساب واحد خزانه و استفاده محدودتر از مدیریت خزانه در دستور کار قرار دارد. همچنین بررسی درآمدهای دولت و هزینه های جاری دولت در سال ۱۴۰۲ حاکی از افزایش بیشتر درآمدهای پایدار دولت نسبت به مخارج آن است. همچنین رشد کمتر هزینه های جاری نسبت به نرخ تورم در سال ۱۴۰۲، کاهش کسری تراز عملیاتی دولت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و عدم استفاده از تراز خزانه در سال ۱۴۰۲ حاکی از اتخاذ سیاست های انقباضی از سوی دولت است تلاش برای نظم بخشیدن به سیاست مالی قوی تر.

در خاتمه و برای تنویر افکار عمومی، بر اساس آمارهای بانک مرکزی، شاخص تورم نقطه به نقطه قیمت کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ با ۲۷.۷ درصد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۲ و رسیدن به سطحی زیر حد وسط کانال ۳۰ درصد، نشان می دهد که گمانه زنی ها در مورد نرخ تورم بانک مرکزی کاملا غیر واقعی و مغرضانه بوده است. باید در نظر داشت که بهبود متغیرهای کلان اقتصادی در دولت سیزدهم در شرایطی محقق شد که اقتصاد کشور همچنان در معرض شدیدترین و غیرقانونی ترین تحریم ها قرار دارد. لذا انتظار می‌رود کارشناسان و نویسندگان روزنامه‌ها و رسانه‌ها دقت بیشتری در ارائه آمار و اطلاعات و نیز پرهیز از برداشت‌های نادرست از این دست که اغلب بانک مرکزی به آن پاسخ داده، اما متاسفانه ، در تحلیل های بعدی برخی رسانه ها از ارائه اطلاعات و تفسیرهای نادرست و ایجاد اختلال در افکار عمومی غفلت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا