ترندهای روز

دانشمندان یک جزیره بهشتی کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اخیراً تیمی از دانشمندان و محققان زمین شناسی جزیره ای باستانی زیر آب را کشف کردند. آنها معتقدند که شکل گیری این جزیره به ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال پیش برمی گردد.

به گزارش SeaTech Daily، دانشمندان یک جزیره زیر آب باستانی را در اقیانوس اطلس جنوبی کشف کردند. این قسمت از کف اقیانوس اطلس جنوبی که دانشمندان آن را بهشت ​​منطقه نامیده اند حاوی عناصر گرانبها و کمیابی مانند کبالت، نیکل، لیتیوم و سایر عناصر کمیاب است.

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه سائوپائولو (USP) در برزیل نشان می‌دهد که Rio Grande Rise، یک فلات بازالتی و مجموعه‌ای از کوه‌های دریایی در اقیانوس اطلس جنوبی، تقریباً در ۱۲۰۰ کیلومتری سواحل برزیل قرار دارد.

قدمت این جزیره که روزگاری جزیره گرمسیری عظیمی به شمار می رفت با توجه به مواد معدنی و ساختارهای رسوبی به ۴۰ تا ۴۵ میلیون سال پیش برمی گردد.

محققان نمونه‌هایی از رسوبات کف دریا را که تا عمق حدود ۶۵۰ متری در غرب ریو گراند رایس لایروبی شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و سپس ویژگی‌های کانی‌شناسی، ژئوشیمیایی و مغناطیسی آن‌ها را مشخص کردند. این نمونه ها عمدتاً حاوی خاک رس قرمز با چندین ماده معدنی ناشی از دگرسانی سنگ های آتشفشانی گرمسیری مانند کائولینیت، مگنتیت، مگنتیت اکسید شده، هماتیت و گوتیت بودند.

در سال ۲۰۱۸، این گروه بر اساس اکتشافات علمی انجام شده در این منطقه اظهار داشت که Rio Grande Rise زمانی یک جزیره بوده است.

لوئیجی جوونه، استاد دانشگاه سائوپائولو و یکی از محققین این تحقیق می گوید: تحقیقات و بررسی های ما نشان می دهد که این منطقه واقعا یک جزیره است، اما آنچه در حال حاضر مورد بحث قرار می گیرد این است که آیا این منطقه از نظر قانونی می تواند بخشی باشد یا خیر. فلات قاره برزیل شناخته شده است یا نه.از نظر زمین شناسی متوجه شدیم که خاک رس این منطقه پس از آخرین فعالیت آتشفشانی یعنی ۴۵ میلیون سال پیش تشکیل شده است.بنابراین شکل گیری این منطقه به ۳۰-۴۰ میلیون سال پیش برمی گردد.

وی همچنین می گوید: برای اینکه بدانیم آیا می توان این منابع را به صورت صحیح و کاربردی از بستر دریا استخراج کرد، باید پایداری و اثرات این برداشت را بررسی کرد. زیرا اثرات اکوسیستمی اقیانوس هنوز در آنجا بررسی نشده است. هنگامی که یک منطقه تغییر می کند و دستکاری می شود، باید از تأثیر آن بر حیوانات، قارچ ها و مرجان ها آگاه بود. علاوه بر این، تأثیری که این تداخل و دستکاری بر فرآیندهای تجمعی دارد باید به درستی درک شود.

تیمی متشکل از متخصصان زمین شناسی، ژئوشیمی و زیست شناسی در این تحقیق کار کردند و مقالاتی که در این پژوهش نوشته شده حاصل ۱۰ سال تحقیق است. این مقالات و نتایج این مطالعه در سه مجله Materials Research and Technology، Frontiers in Marine Science، Geochemistry و Marine Geology منتشر شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا