اقتصاد جهان

دلار بازنده سیاست تحریم آمریکا/ سهم دلار از ذخایر ارزی جهان کمتر از نصف شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از واشنگتن تایمز، جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا اخیرا هشدار داد که دور شدن کشورها از دلار امری طبیعی است. بنابراین پیش بینی می شود ارزش دلار به عنوان سرمایه ذخیره در جهان کاهش یابد.
با این حال، سیاست های دولت بایدن در واقع باعث می شود کشورها هر روز از دلار آمریکا دور شوند.
بیش از یک سال است که تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا علیه روسیه در تلافی آغاز جنگ با اوکراین، کشورهای دوست آمریکا از برزیل تا عربستان سعودی را از دلار دور کرده و به سمت اتحاد بریکس سوق داده است. بریکس ائتلافی از کشورهای ضد دلار به رهبری چین است.
در شرایطی که مسدود کردن بی‌سابقه وجوه بانک مرکزی روسیه توسط دولت بایدن، موقعیت دلار را به‌عنوان ارز ذخیره‌ای در جهان تهدید کرده است، استفاده از سیاست اقتصادی آمریکا به عنوان سلاحی علیه متحدانش می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

اول، همه چیز به نفع بزرگترین رقیب آمریکا در جهان است: چین. چین تاکنون میلیاردها دلار هزینه کرده است تا کشورها را متقاعد کند که از دلار دور شده و به گروه ضد دلاری بریکس بپیوندند.
اتحاد بریکس به رهبری چین یک پنجم تجارت جهانی، یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان و حدود نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارد و سیاست های آمریکا هر روز بر جمعیت این اتحاد افزوده است.
این سیاست های چین باعث کاهش سهم دلار از تجارت جهانی شده است. امروزه تنها ۴۰ درصد تجارت جهانی با دلار آمریکا انجام می شود که در مقایسه با ۵۲ درصد یک دهه قبل کاهش یافته است.
شایان ذکر است که آمریکا ۲۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد. این بدان معناست که دلار باید برای ۲۶ درصد تجارت جهانی استفاده شود. در نتیجه، جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره در کمتر از یک دهه به نصف کاهش یافته است.
تحقیقات بیشتر توسط استفان ین، تحلیلگر ارز نشان می دهد که سهم دلار از ذخایر جهانی از ۷۳ درصد در سال ۲۰۰۱ به تنها ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. پس از آن این عدد ۸ واحد کاهش یافت و تنها در یک سال به ۴۷ درصد رسید.
تحلیلگران، توقیف دلارهای بانک مرکزی روسیه توسط دولت بایدن را دلیل این کاهش می دانند، زیرا سایر کشورها را متقاعد کرد که اگر واشنگتن سیاست های شما را نپذیرد، از دلار به عنوان سلاح استفاده خواهد کرد.
در ماه مارس، رئیس جمهور اندونزی، یکی از متحدان دیرینه آمریکا، با اشاره به تحریم های روسیه اعلام کرد که کشورها باید از دلار آمریکا دور شوند.
و اگر واشنگتن به دلایل مختلف تصمیم به استفاده از دلار برای تنبیه کشورهای توسعه یافته بگیرد، کشورهای بیشتری استفاده از دلار را به عنوان یک ارز ذخیره پرخطر در نظر خواهند گرفت.
انتهای پیام/۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا