اخبار اقتصاد ایران

روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود | خسارت ۸.۳ میلیارد دلاری در انتظار ایران

ایران تحلیل، اخیراً کمیسیون اجتماعی مجلس کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت و تعطیلی روز پنجشنبه را به عنوان دومین روز از تعطیلات هفتگی تصویب کرده است. این توافق در حالی صورت گرفت که اتاق ایران به عنوان مجلس بخش خصوصی پیش از این نسبت به انتخاب روز پنجشنبه به عنوان روز تعطیل ابراز نگرانی کرده بود و با دلایل کارشناسی خواستار تعطیلی روز شنبه به عنوان روز دوم تعطیلی به منظور همسویی هفتگی شده بود. تعطیلات با تعطیلات بین المللی تا حد امکان. بود.

بر این اساس صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه های جداگانه ای به دفتر مقام معظم رهبری، سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی با یادآوری نکات مهم و کارشناسی در مورد تغییر تعطیلات آخر هفته و مواضع بخش خصوصی در این خصوص خواستار برنامه ریزی و همکاری برای همسویی تعطیلات آخر هفته با تعطیلات جهانی و اعلام روز شنبه به عنوان تعطیلی شد.

در این نامه ها ضمن حمایت از اقداماتی که موجب رفاه نیروی کار می شود، نکات مهمی که فعالان اقتصادی را نگران می کند، اعلام شده است.

۱- تصویب روز پنجشنبه به عنوان دومین روز از تعطیلات هفتگی در کمیسیون اجتماعی مجلس موجب وقفه ۴ روزه در ارتباطات مالی و تجاری با جهان خواهد شد. در واقع تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط جهان و تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در کشورمان، مبادلات مالی و تجاری را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار کرده و زیان های اقتصادی ناشی از آن نیز قابل توجه خواهد بود. بیم آن می رود با کاهش روزهای کاری مشترک با شرکای تجاری، وضعیت کسب و کار کشور در شرایطی تحت تاثیر قرار گیرد که بیش از هر زمان دیگری به منابع ارزی حاصل از صادرات نیاز داریم.

۲- در حال حاضر سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی تنها حدود چهار دهم درصد (۰.۴) است و برای جلوگیری از حذف تدریجی ایران از نقشه تجارت جهانی، هرگونه سیاست گذاری در حوزه های موثر بر تجارت کشور انجام می شود. باید با دقت انجام شود. در دنیای پرشتاب امروزی که گسترش زنجیره های ارزش جهانی وابستگی متقابل اقتصادی و تجاری بین کشورها را به شدت افزایش داده است، عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای ۴ روز متوالی به معنای ایجاد اصطکاک بزرگ در بازار و اساساً مانع تراشی است. رشد و توسعه تجارت و ارتباط با اقتصاد بین المللی است. ناهماهنگی شرکای تجاری و در نتیجه عدم امکان پیگیری امور اداری به دلیل این وقفه، شرایط را برای کشوری مانند کشور ما که به دلیل تحریم های ظالمانه با محدودیت های زیادی مواجه است، دشوارتر کرده و هزینه های مبادله ای را افزایش می دهد.

۳- اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی منوط به پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصادی جهانی است. برخی برآوردها حاکی از آن است که تعطیلی کامل پنجشنبه ها به دلیل عدم رعایت تعطیلات سایر کشورها، تنها از کانال کاهش مبادلات تجاری با ۵ شریک تجاری بزرگ کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات و هند، ضرری معادل ۸.۳ میلیارد دلار به کشور وارد خواهد کرد. بنابراین کاهش حتی یک روز عدم رعایت سایر شرکای تجاری به معنای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و کاهش هزینه های فزاینده برای فعالان اقتصادی داخلی است.

۴- اهمیت این موضوع به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و منطقه خلیج فارس به منظور کاهش خسارات ناشی از آن، در یک تصمیم واحد از سال ۲۰۰۸ و به تدریج طی ۵ سال، تعطیلات آخر هفته خود را از روز پنج شنبه تغییر دادند. جمعه به جمعه و شنبه تغییر کردند.

۵- موضوع اعلام تعطیلی روزهای کاری قبلاً در ماده (۲۶) قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مطرح شده و بر اساس آن «دولت مجاز به اعلام روزهای کاری سال نیست. بسته است مگر در صورت وقوع حوادث غیرمنتظره یا حوادث تهدید کننده زندگی.” اگرچه این حکم مربوط به روزهای کاری در محیط داخلی است، اما با درک وسیع آن، تقاضا داریم با توجه به لزوم تطبیق روزهای کاری داخل با روزهای کاری طرف های تجاری، از اعلام روز پنجشنبه خودداری شود. از تعطیلات رسمی و انجام اقدامات لازم در انتخاب روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات رسمی آخر هفته استفاده خواهد شد.

رئیس اتاق ایران در نامه ای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرده است: با عنایت به کلیه موارد مذکور و با عنایت به حسن نیت مستمر معظم له نسبت به بخش خصوصی و پیگیری مستمر ایشان در خصوص رفع دغدغه های اقتصادی. فعالان، دستور می دهند اقدامات لازم انجام شود موارد فوق به نحو مقتضی رفع شده و شنبه به جای پنجشنبه به عنوان دومین تعطیلات رسمی پذیرفته شده است.

در نامه حسن زاده در نامه ریاست جمهوری آمده است: موضوع اعلام تعطیلی روزهای کاری قبلاً در ماده (۲۶) قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مطرح شده است و بر این اساس « دولت مجاز نیست روزهای کاری سال را تعطیل کند مگر در صورت بروز حوادث غیر مترقبه یا خطرات جانی، تعطیل اعلام کند.» اگرچه این حکم مربوط به روزهای کاری در محیط داخلی است; اما با تعبیری گسترده تقاضا داریم با توجه به لزوم تطبیق روزهای کاری داخل با روزهای کاری طرف های تجاری، از اعلام روز پنجشنبه به عنوان تعطیل رسمی خودداری شود و نسبت به انتخاب روز شنبه اقدامات لازم انجام شود. به عنوان دومین روز از تعطیلات رسمی در پایان هفته.

همچنین در نامه به رئیس شورای اسلامی درخواست شده است: با طرح موضوع در صحن علنی مجلس به اتاق ایران و نمایندگان آن فرصت داده شود تا نکات و توجیهات مورد نظر بخش خصوصی برای مخالفت با تعیین روز پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیلی در صحن علنی مطرح شود تا نمایندگان محترم مجلس با اطلاع رسانی کامل تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا