ترندهای روز

فهرست ۲۰ ثروتمند جهان در پایان سال ۲۰۲۳؛ بیشترین صعود و سقوط متعلق به چه کسانی بود؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اکثر ثروتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ثروت خود بودند، اما سال ۲۰۲۳ سال خوبی برای میلیاردرها بود. ثروت این افراد صدها میلیون دلار افزایش یافته است که عمدتاً به لطف عملکرد خوب بورس شرکت های فناوری است.

بر اساس داده های به روز شده بلومبرگ در ۳۰ دسامبر، همه به جز یکی از ۲۰ ثروتمند برتر جهان امسال شاهد رشد ثروت بودند. ثروتمندترین زن جهان و یک خواهر و دو برادر نیز در این لیست دیده می شوند.

ایلان ماسک به موقعیت خود بازگشت

فهرست 20 ثروتمندترین افراد جهان در پایان سال 2023؛ بیشترین فراز و نشیب ها متعلق به چه کسانی بود؟ایلان ماسک و یکی از فرزندانش در کنفرانسی در رم، ایتالیا در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳

بزرگترین تغییر امسال نسبت به سال گذشته این است که ایلان ماسک عنوان ثروتمندترین فرد جهان را پس گرفته است.

موسس شرکت خودروسازی «تسلا» و شرکت فضایی «اسپیس ایکس» در سال ۲۰۲۲ شاهد جنجال‌های فراوان و سودآوری ضعیف تسلا بود به طوری که جایگاه وی در فهرست ثروتمندترین افراد جهان به رتبه دوم سقوط کرد.

ماسک در سال ۲۰۲۳ همچنان درگیر جنجال بود، اما قیمت سهام شرکت خودروهای الکتریکی تسلا ۱۰۷ درصد افزایش یافت. در نتیجه، دارایی خالص ماسک از ۱۳۸.۳ میلیارد دلار به ۲۲۹ میلیارد دلار افزایش یافت. البته فراموش نکنید که ثروت او هنوز با رقمی که در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساند فاصله دارد.

ثروت ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ معادل ۲۷۷.۳ میلیارد دلار بوده است.

صاحب یک شرکت لوکس فرانسوی در رتبه دوم

فهرست 20 ثروتمندترین افراد جهان در پایان سال 2023؛ بیشترین فراز و نشیب ها متعلق به چه کسانی بود؟برنارد آرنو با همسرش در حال خروج از شام دولت فرانسه به افتخار پادشاه بریتانیا در کاخ ورسای در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳

رتبه دوم بسیار رقابتی است، اما از روز شنبه، ۳۰ دسامبر، برنارد آرنو، مدیر عامل شرکت فرانسوی لویی ویتون، با ۱۷۹ میلیارد دلار در آنجا مستقر شده است. مدیرعامل لویی ویتون که در سال ۲۰۲۲ ایلان ماسک را برکنار کرد، همچنان شاهد افزایش ۱۴.۵ میلیارد دلاری دارایی خالص خود بود، حتی اگر شرکت لوکس او دیگر با ارزش ترین شرکت اروپا نیست.

عنوان ارزشمندترین شرکت اروپایی اکنون متعلق به شرکت داروسازی دانمارکی “Novo Nordisk” است که داروهای ضد چاقی تولید می کند.

صعود از رتبه ششم به رتبه سوم

فهرست 20 ثروتمندترین افراد جهان در پایان سال 2023؛ بیشترین فراز و نشیب ها متعلق به چه کسانی بود؟جف بزوس با هواداران قبل از مسابقه ورزشی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲

جف بزوس، مدیرعامل آمازون با ثروت خالص ۱۷۷ میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارد. ثروت او در سال منتهی به ۲۰۲۲ معادل ۱۰۷ میلیارد دلار بوده و اکنون از رتبه ششم به رتبه سوم صعود کرده است.

آقای بزوس یکی از میلیاردرهایی است که از عملکرد عالی شرکت های فناوری بهره برده است.

آمازون در ۹ ماه اول سال جاری ۱۹.۸ میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده است.

چهارم باقی می ماند

فهرست 20 ثروتمندترین افراد جهان در پایان سال 2023؛ بیشترین فراز و نشیب ها متعلق به چه کسانی بود؟بیل گیتس در کنفرانس تغییرات آب و هوا (COP 28) در دبی در ۱ دسامبر ۲۰۲۳

بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، همچنان در جایگاه چهارم قرار دارد، جایگاهی که در دو سال گذشته حفظ کرده است.

دارایی خالص او از ۱۰۹.۵ میلیارد دلار در سال گذشته به ۱۴۱ میلیارد دلار افزایش یافته است – ثروتی که او بارها گفته است که قصد دارد به بنیادی که با همسر سابقش ملیندا گیتس تأسیس کرده است، ببخشد.

از مدیر عامل مایکروسافت تا مالکیت یک تیم ورزشی

فهرست 20 ثروتمندترین افراد جهان در پایان سال 2023؛ بیشترین فراز و نشیب ها متعلق به چه کسانی بود؟استیو بالمر مالک لس آنجلس کلیپرز در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲

در جایگاه پنجم استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت قرار دارد که نسبت به سال گذشته چهار پله جهش داشته است. دارایی خالص او از ۸۶.۲ میلیارد دلار به ۱۳۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بزرگترین جهش در بین ۲۰ ثروتمند جهان

فهرست 20 ثروتمندترین افراد جهان در پایان سال 2023؛ بیشترین فراز و نشیب ها متعلق به چه کسانی بود؟کنفرانس مجازی زاکربرگ در هنگام معرفی پلتفرم متا در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱

اما این مارک زاکربرگ بود که بزرگترین جهش را در بین ۲۰ ثروتمند جهان انجام داد. در سال ۲۰۲۲، او به دلیل سقوط شرکت متا پلتفرم خود به رتبه ۲۵ در بازار سهام سقوط کرد و شاهد کاهش ثروت خود به ۴۴.۸ میلیارد دلار بود.

پس از اینکه «متا پلتفرم» به عنوان شرکت مادر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ توانست از این بحران عبور کند، مارک زاکربرگ با ۱۲۸ میلیارد دلار در جایگاه ششم قرار دارد.

در واقع دلیل این موضوع واکنش مثبت بازار به تصمیم زاکربرگ برای سرمایه گذاری در متاورس بود.

سال ۲۰۲۳ یک سال سودآور در زمینه هوش مصنوعی است

در رده هفتم «لری پیج» قرار دارد که سال گذشته در رده دهم قرار داشت.

او که یکی از بنیانگذاران گوگل است ۱۲۶ میلیارد دلار ثروت دارد در حالی که در سال ۲۰۲۲ تنها ۸۳ میلیارد دلار داشت.

او همچنین از دستاوردهای بخش فناوری و پیشرفت هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ بهره برده است.

همین امر در مورد سرگی برین، یکی دیگر از بنیانگذاران گوگل نیز صادق است که با ۱۲۰ میلیارد دلار در جایگاه نهم قرار دارد. سرگئی برین در سال ۲۰۲۲ با ۷۹.۵ میلیارد دلار در جایگاه یازدهم قرار گرفت.

در رده هشتم لری الیسون، بنیانگذار غول نرم افزاری اوراکل تعلق دارد که در سال جاری دارایی خود را از ۹۱ میلیارد دلار به ۱۲۳ میلیارد دلار رساند.

وارن بافت ۹۳ ساله که سال ها در فهرست ۲۰ ثروتمند جهان قرار داشت، با وجود اینکه ثروتش از ۱۰۷ میلیارد دلار به ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت، امسال با پنج پله سقوط به رتبه دهم سقوط کرد.

پایان سال خبر غم انگیزی برای این میلیاردر داشت. زیرا در ۲۸ نوامبر دست راست خود چارلی مانگر ۹۹ ساله را از دست داد.

افراد زیر در رتبه های یازدهم تا بیستم فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارند:

۱۱. کارلوس اسلیم، مدیرعامل America Movil از مکزیک. (نخستین ثروتمند لاتین تبار در این لیست) با ۱۰۵ میلیارد دلار;

۱۲. فرانسوا بتانکور مایر، وارث شرکت لوازم آرایشی لورئال از فرانسه (ثروتمندترین زن جهان) با ۹۹.۷ میلیارد دلار.

۱۳. موکیش آمبانی، کارآفرین هندی و مدیر عامل شرکت Reliance Industries با ۹۶ میلیارد دلار.

۱۴. آمانسیو اورتگا، ثروتمندترین مرد اسپانیا و مالک شرکت مد و لباس «ایندیتکس» که مالک برند معروف زارا است، با ۸۷.۵ میلیارد دلار؛

فهرست 20 ثروتمندترین افراد جهان در پایان سال 2023؛ بیشترین فراز و نشیب ها متعلق به چه کسانی بود؟یک نقاش در بمبئی، هند، تصویری از گوتام آدانی را در بحبوحه بحران در فوریه ۲۰۲۳ ترسیم می کند.

۱۵. گوتام آدانی بیشترین افت را در رتبه بندی ثبت کرد که از رتبه سوم به رتبه پانزدهم سقوط کرد و دارایی او از ۱۲۱ میلیارد دلار به ۸۳ میلیارد دلار کاهش یافت.

بنیانگذار گروه آدانی – که شامل همه چیز از معادن گرفته تا بنادر و گروه های غذایی است – تقریباً نیمی از ثروت خود را تنها در یک هفته در فوریه امسال به دلیل اتهامات کلاهبرداری حسابداری از دست داد.

تحقیقات دادگاه عالی هند در ماه نوامبر به این نتیجه رسید که این اتهامات معتبر نیستند. در نتیجه، ثروت شرکت و به همراه آن ارزش خالص آدانی افزایش یافت.

۱۶. مایکل دل، موسس شرکت فناوری دل، در رتبه شانزدهم قرار دارد. مجموع دارایی خالص او از ۴۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۷۸.۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

برادران والتون

فهرست 20 ثروتمندترین افراد جهان در پایان سال 2023؛ بیشترین فراز و نشیب ها متعلق به چه کسانی بود؟خواهر و برادر والتون در ۲ ژوئن ۲۰۱۷ در سمت چپ تصویر شده اند

۱۷ تا ۱۹. سه نام بعدی در فهرست ثروتمندترین افراد جهان متعلق به خانواده والتون است که صاحب فروشگاه زنجیره ای «والمارت» هستند. جیم والتون با ۷۲ میلیارد دلار در جایگاه هفدهم قرار دارد.

پس از او راب والتون با ۷۱.۲ میلیارد دلار و آلیس والتون با ۷۰ میلیارد دلار قرار دارند.

۲۰. سرانجام، ژونگ شانشان، یک تاجر چینی است که عاشق جولیا فلشر کوچ و خانواده اش می شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا