اخبار اقتصاد ایران

قیمت برنج ایرانی نصف شد؟!/ برای حفظ تعادل در بازار برنج باید ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود :: ایران تحلیل

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران گفت: قیمت برنج ایرانی که در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته بود، در سال ۱۴۰۲ به ۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

به گزارش ایران تحلیل، مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران اظهار داشت: عدم حمایت دولت از بخش خصوصی برای ادامه اجرای طرح خرید و توزیع برنج ایرانی توسط بخش خصوصی، دستاوردهای ارزشمندی است. این طرح که منجر به مدیریت بهینه بازار برنج شد، تخریب می کند

وی افزود: سال گذشته بخش خصوصی با حمایت دولت وارد بازار برنج ایران شد و مقدار زیادی از محصولی را که به دلیل کمبود تقاضا در انبار برنج‌کاران و تولیدکنندگان انباشته شده بود خریداری و در بازار عرضه کرد. بازار با قیمت مناسب

کشاورز با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ قیمت برنج ایرانی ۳۰۰ درصد افزایش یافت و از مرز ۱۵۰ هزار تومان عبور کرد، اظهار داشت: قیمت برنج ایرانی در سال ۱۳۸۰ با افزایش ۳۰۰ درصدی مواجه شد. متحمل خسارت سنگین شود.

وی گفت: در چنین شرایطی اعضای انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران به پیشنهاد دولت پاسخ مثبت دادند و با حذف حلقه های واسطه، محصول برنج را مستقیماً از تولیدکننده خریداری و به بازار عرضه کردند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران تصریح کرد: در حالی که پیش بینی می شد قیمت برنج ایرانی در سال ۱۴۰۲ با توجه به نرخ تورم از ۲۰۰ هزار تومان عبور کند، ورود بخش خصوصی مانع از ادامه این مسیر و افزایش قیمت شد. برنج مرغوب ایرانی به کیلویی ۸۰ هزار تومان کاهش یافت. پیدا شد.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی با پذیرش ریسک بالای اجرای پروژه ای که سابقه نداشت و آینده آن نامشخص بود، سرمایه خود را به خطر انداخت، تصریح کرد: اعضای انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران با نگاه ملی و حمایت از داخل کشور. تولید در معرض خطر هستند. و این طرح را اجرا کرد که خوشبختانه با موفقیت اجرا شد.

با تاکید بر اینکه در پایان سال گذشته و قبل از شروع فصل کشت جدید برنج از ادامه این طرح جلوگیری شد و بازار به صورت ناخواسته در معرض دید دلالان قرار گرفت، افزود: اگر این اتفاق فقط برای مقدار کمی از محصول باقیمانده سال گذشته رخ می داد. مشکلی نبود، اما افزایش قیمتی که گریبان بازار برنج ایران را گرفته است، معیار قیمت محصول سال جدید می شود و بیم آن می رود که قیمت برنج ایرانی دوباره افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش غیرمنطقی قیمت برنج در بازار قطعا شاهد بازگشت رکود به بازار این محصول خواهیم بود و تقاضا برای خرید برنج افزایش می یابد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برنج ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته که دولت با صدور مجوز واردات از طرح خرید برنج ایرانی حمایت کرد، بازار برنج متعادل شد و نتیجه آن مدیریت بهینه بازار بود، امسال در همان ابتدا. دست از حمایت از طرح خرید برنج ایرانی برداشت. و از سوی دیگر واردات برنج را متوقف کرده است.

وی تصریح کرد: نتیجه تصمیمات اشتباه در بازار منعکس خواهد شد و باید بدانند که با افزایش قیمت ها و بازگشت رکود ممکن است از سرگیری طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی موفقیت آمیز نباشد و دولت باید انتظار این نوع تعامل را نداشته باشید. بخش خصوصی باید بار دیگر از اجرای این پروژه استقبال کند.

با تاکید بر اهمیت حفظ تعادل در بازار برنج، قبل از شروع ممنوعیت فصلی باید ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شود و گفت: در شرایطی که برنج تولید داخل باقی نمانده است و باید منتظر ماند. تولید سال جدید کمبود تولیدات داخلی و خارجی تعادل عرضه و تقاضا را به هم ریخته است و دولت برای جبران این مشکل عجولانه ذخایر برنج کشور را به بازار عرضه می کند که این اشتباه دیگری است که مشکلات برنج را تشدید می کند. بازار.

وی درباره تامین ارز واردات برنج نیز گفت: واردکنندگان برنج با سرمایه شخصی برنج را وارد می کنند و پس از عرضه محصول به بازار، پس از تایید وزارت جهاد کشاورزی توسط بانک مرکزی در صف تخصیص ارز می ایستند اما از ۷ ماهه تاکنون واردکنندگان ارز دریافت نکرده اند و به دلیل محدودیت سرمایه امکان فعالیت و واردات مجدد را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا