اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/01/18 |برنت 91 دلار و 17 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت خام برنت و نفت آمریکا روز جمعه بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت، زیرا بازارها در انتظار نشانه هایی از درگیری مستقیم بین رژیم صهیونیستی و ایران هستند که می تواند محدودیت بیشتر عرضه نفت باشد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۲ سنت معادل ۰.۵۷ درصد افزایش به ۹۱ دلار و ۱۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت با ۰.۳۷ افزایش به ۸۶ دلار و ۹۱ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفتی در روز پنجشنبه به بالاترین قیمت خود از اکتبر رسیدند.
قیمت نفت خام برنت و نفت آمریکا هفته گذشته پس از تهدید ایران به انتقام از حمله رژیم صهیونیستی به سفارت این کشور در سوریه بیش از ۴ درصد افزایش یافت. ایران سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است.

تحلیلگران بر این باورند که حمله مستقیم ایران به رژیم صهیونیستی که هرگز در گذشته اتفاق نیفتاده است، خطر ژئوپلیتیک جدیدی ایجاد خواهد کرد که بر عرضه نفت تأثیر خواهد گذاشت.
از سوی دیگر، حملات مداوم پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه های روسیه، ۱۵ درصد از ظرفیت پالایشی این کشور را فلج کرده و به تولید سوخت آن آسیب وارد کرده است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه در ائتلاف اوپک پلاس، در نشست هفته گذشته به سیاست های تولید خود پایبند ماندند و بر برخی از کشورهای عضو فشار آوردند تا تعهد بیشتری به برنامه کاهش تولید داشته باشند.
چشم انداز کاهش عرضه جهانی نفت بر ذخایر آن در سه ماهه دوم سال جاری تأثیر خواهد گذاشت.
گزارش شغلی بهتر از انتظار در ایالات متحده، نشانه ای از تقاضای قوی در این کشور است، اما می تواند آغاز کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را به تاخیر بیاندازد.
تحلیلگران بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
شرکت های انرژی آمریکا در این هفته تعداد چاه های نفت و گاز را برای سومین روز متوالی کاهش دادند.
تعداد عملیات حفاری نفت و گاز ایالات متحده، که نشانه اولیه تولید آینده ایالات متحده است، در هفته منتهی به ۵ آوریل یک پله کاهش یافت و به ۶۲۰ رسید که پایین ترین سطح از اوایل فوریه است.
انتهای پیام/۵۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا