اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/02/15 |برنت 82 دلار و 96 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت کاهش یافت و شدیدترین کاهش هفتگی در سه ماه گذشته را به ثبت رساند. سرمایه گذاران در حال سنجش داده های ضعیف مشاغل ایالات متحده و زمان بندی احتمالی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو هستند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۰۶ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۱۱ سنت، ۸۴ سنت معامله شد.

فدرال رزرو در نشست هفته گذشته خود نرخ بهره را ثابت نگه داشت و سرمایه گذاران نگران هستند که هزینه های بالای استقراض باعث کند شدن رشد اقتصادی در ایالات متحده، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان شود.

نفت برنت در هفته گذشته بیش از ۷ درصد و نفت آمریکا ۶.۸ درصد از ارزش خود را از دست داده اند.

داده های اقتصادی ایالات متحده نشان داد که رشد اشتغال در این کشور در ماه آوریل کمتر از حد انتظار بوده و رشد دستمزد سالانه نیز ضعیف بوده است. معامله گران تصور می کنند که فدرال رزرو آمریکا برای اولین بار در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

در نشست هفته گذشته فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر گذاشت و دلیل آن را تورم بالا عنوان کرد. نرخ بهره بالا باعث کاهش رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای نفت می شود.

شرکت های انرژی آمریکا برای دومین هفته متوالی تعداد چاه های فعال نفت و گاز را کاهش دادند. تعداد این چاه ها اکنون به کمترین میزان خود از ژانویه ۲۰۲۲ رسیده است.

تعداد چاه‌های نفت و گاز ایالات متحده، که نشانه اولیه تولید آینده ایالات متحده است، در هفته منتهی به ۳ می، هشت حلقه کاهش یافت و به ۶۰۵ حلقه رسید که بزرگترین کاهش هفتگی از سپتامبر ۲۰۲۳ است.

تاثیر جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بر افزایش قیمت نفت در حالی از بین رفته است که هر دو طرف آتش بس موقت و مذاکرات صلح میانجیگران بین المللی را ادامه می دهند.

از سوی دیگر، نشست بعدی ائتلاف اوپک پلاس که متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه است، قرار است در اول ژوئن برگزار شود.

به گفته برخی منابع، در صورت عدم افزایش تقاضای نفت، ائتلاف به کاهش تولید داوطلبانه خود پس از ژوئن ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/۶۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا