اخبار اقتصاد ایران

لزوم ورود بخش خصوصی به پالایشگاه‌سازی

احداث پالایشگاه و ذخیره سازی بنزین یکی از اقداماتی است که می تواند به رفع عدم تعادل بنزین و جلوگیری از واردات آن کمک کند. احداث پالایشگاه و ذخیره سازی بنزین یکی از اقداماتی است که می تواند کمک زیادی به رفع عدم تعادل بنزین و حتی جلوگیری از واردات بنزین برای رفع این مشکل کند. اقدامی که دولت […]

احداث پالایشگاه و ذخیره سازی بنزین یکی از اقداماتی است که می تواند به رفع عدم تعادل بنزین و جلوگیری از واردات آن کمک کند.
احداث پالایشگاه و ذخیره سازی بنزین یکی از اقداماتی است که می تواند به رفع عدم تعادل بنزین و حتی جلوگیری از واردات بنزین برای رفع این مشکل کمک کند. اقدامی که دولت قبل در آن شکست خورد و تنها پروژه نیمه تمام ستاره خلیج فارس را که در دولت دهم کلید خورد، به پایان رساند. این اتفاق در حالی رخ داد که شورای اسلامی، وزارت نفت را موظف به ساخت پالایشگاه کرده بود، اما دولت با بی تفاوتی کامل به آن توجهی نکرد. در دولت جدید پیشنهاد ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی مطرح شد اما از آن روز تاکنون کاری انجام نشده است و حتی اخیراً رهبر انقلاب از ناآرامی ها و واردات بنزین گلایه کردند و گفتند: «بعضی عمده وجود دارد. مسائل کشور که ما نگران آن هستیم.” ما به آن مسائل اهمیت نمی دهیم. بحث سوخت اینگونه است. ما الان با سوخت مشکل داریم. آیا ما کشور تولیدکننده نفت باید با این همه منابع زیرزمینی نفت بنزین وارد کنیم؟ آیا این به این معنی است که ما یک مشکل بزرگ داریم. بحث برق هم همینطوره. مسائل مختلفی وجود دارد که از مسائل عمده کشور است و ناهماهنگی در این مسائل کشور را دچار مشکل می کند و مانع بسیاری از کارهای بزرگ می شود.دی خواهد بود، همانطور که شنیدید، بخش خصوصی ما به معنای واقعی کلمه می تواند در این زمینه ها کمک کند. اگر الان بخش خصوصی بیاید مثلاً با یک نیروگاه خورشیدی ۱۸۰۰ مگاوات برق تولید کند، خیلی چیز خوبی است. یک بخش خصوصی می آید، خودش سرمایه گذاری می کند، ۱۸۰۰ مگاوات برق تولید می کند. این برای کشور بسیار ارزشمند است. اگر آنها را تشویق کنیم، اگر کمکشان کنیم، اگر برنامه ریزی درستی انجام شود، مطمئناً بخش خصوصی می تواند در این برنامه های بزرگ هم فکر کند و هم عمل کند. این پیشنهاد ما به مسئولان محترم و شما فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.

انفعال ایران در ساخت پالایشگاه
بر اساس گزارش رسانه های بین المللی، ۴۷ پروژه جدید پالایشی در آسیا در دست ساخت یا برنامه ریزی هستند. از این تعداد ۱۸ پالایشگاه در حال ساخت و ۲۹ طرح در مرحله طراحی است. جالب است بدانید کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، ژاپن و حتی هند که تولیدکننده نفت خام نیستند و واردکننده محسوب می شوند، همواره در این سال ها به دنبال ارتقای پالایشگاه های موجود و احداث پالایشگاه های جدید بوده اند. قطعا وزیر هستند ساخت پالایشگاه را کار کثیف نمی دانستند.
زنگنه همواره تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتخار خود دانسته است. در حالی که به گفته اصغر ابراهیمی، معاون سابق وزارت نفت، این پروژه در دولت احمدی نژاد شکل گرفت و ۷۹ درصد پیشرفت داشت. ۲۱ درصد باقیمانده باید ظرف ۱.۵ سال تکمیل شود. اما چون زنگنه به این کار اعتقادی نداشت اعتبار لازم را به آن اختصاص ندادند تا اینکه عدم ساخت این پالایشگاه برای کشور هزینه بر بود به همین دلیل در دولت دوازدهم این پالایشگاه پس از سال ها به اتمام رسید. .
نکته جالب توجه عدم احداث پالایشگاه در کشور با تصمیم زنگنه در حالی است که مجلس قانون اجرای پالایشگاه های نفتی را تصویب کرده بود. اگر مجلس برای ساخت پالایشگاه اقدامی نکند، متولی ساخت این پالایشگاه بر عهده وزارت نفت است.

متولی اصلی اجرای قانون پتروشیمی ها وزارت نفت است
وقتی قانون اجرای پالایشگاه ها را می بینیم، مجلس به صراحت و صراحت استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه را برای ساخت پالایشگاه ها در اختیار دولت قرار داده است و در کنار آن نقش مهم وزارت نفت در اجراست. این قانون نیز بیان شده است، اما جالب است که مسئولان وزارت نفت به آن بی اعتنایی کردند و هیچ پرونده حقوقی بابت فرار فعلی برای آنها تشکیل نشد.
اگر وزیر وقت نفت مفاد دستورالعمل ابلاغی و همچنین قانون مصوب شورای اسلامی را بررسی کند، بی شک به یاد می آورد که اصل و هدف از طراحی چنین طرحی همزمان با تاکید مقام معظم رهبری اجرای هر چه سریعتر سیاست احداث پالایشگاه، هدایت نقدینگی کلان موجود به سمت تولید و بهره مندی مردم از سود پروژه های پرسود پالایشی که زنگنه نادیده گرفت.

بی توجهی به ظرفیت پالایشی در کشور
محمدعلی قدیری کارشناس انرژی در خصوص این موضوع می گوید: ایران با وجود برخورداری از منابع غنی نفتی و سابقه طولانی در زمینه استخراج نفت، هنوز با نقطه ایده آل در حوزه پالایش فاصله دارد. این عقب ماندگی را می توان ناشی از سهم کم ایران در حوزه پالایشی دانست. نفت نسبت به ظرفیت تولید مشاهده شد. در حال حاضر ظرفیت پالایشی جهان به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که ظرفیت پالایش روزانه ایران از جمله نفت خام و میعانات گازی تنها حدود ۲.۲ میلیون بشکه است.
وی ادامه داد: اگرچه ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی در جهان است، اما سهمی حدود ۲ درصد از ظرفیت پالایشی جهان را دارد که در مقایسه با میزان منابع نفتی موجود در ایران، سهم بسیار ناچیز و محدودی است. کشور.
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه این جبران عقب ماندگی ظرفیت پتروشیمی در قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: دولت موظف است نسبت به افزایش ظرفیت پتروشیمی اقدام کند. ارزش افزوده انرژي و تكميل زنجيره ارزش افزوده انرژي و تكميل زنجيره در طول اجراي قانون برنامه بايد اقدامات زير را انجام دهد: برنامه ريزي و اجراي تسهيلات لازم براي ايجاد ظرفيت پالايش روزانه دو ميليون و هفتصد هزار بشكه نفت خام و میعانات گازی با ضریب پیچیدگی بالا توسط بخش غیردولتی به منظور تلفیق تولید محصول، عمدتاً باید به محصولات سبک تر و نیمه تقطیر اختصاص داده شود و سهم نفت کوره در الگوی پالایشی نباید از ده درصد بیشتر شود. (۱۰%).
قدیری با اشاره به اینکه در سال های گذشته توجه خاصی به افزایش ظرفیت پالایشگاه نشده است، افزود: در طول سال های برنامه ششم توسعه تنها پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسیده است که ۵۰۰ هزار بشکه است. در روز با ظرفیت ذکر شده در برنامه توسعه قبلی فاصله دارد. وجود دارد. از سوی دیگر، طرح های بهبود پالایشگاه های کشور برای کاهش تولید نفت کوره آنطور که باید پیش نرفته است و همچنان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی پالایشگاه ها را نفت کوره تشکیل می دهد.

بخش خصوصی راه نجات پالایشگاه است
اما اکنون با پروژه پالایشگاه شهید سلیمانی به نظر می رسد گامی در این راستا برداشته شده است تا شاید راهی برای جلوگیری از واردات بنزین باشد اما به نظر می رسد تلاشی برای ساخت این پالایشگاه صورت نگرفته است. باید چون جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، وعده ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای نفت را بدهد که در ابتدای دولت سیزدهم، دو سال و نیم بعد از دولت وعده داده شد. منصب را به دست گرفت آبان خبر تصویب ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در جلسه شورای اقتصاد منتشر شد. با توجه به اینکه بیش از ۲ سال طول کشید تا به بهره برداری اجرایی این پالایشگاه رسید و به گفته سالاری با سرمایه گذاری ۹ میلیارد یورویی، این پروژه تا ۵ سال آینده به اتمام می رسد. سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی به این موضوع اشاره کرده است که موضوع مهمی است زیرا اگر ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی را در نظر بگیریم، اگر ساخت این پالایشگاه به بخش خصوصی سپرده می شد، مراحل ساخت و ساز آن انجام می شد. ۳ سال طول می کشد در حالی که به گفته سالاری، ساخت این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای حداقل تا سال ۱۴۰۷ طول می کشد.
لازم به ذکر است یکی از مهمترین دلایل احداث این پتروپالایشگاه تامین سوخت و بنزین و حتی جلوگیری از واردات بنزین است. سال گذشته بود که دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پالایشگاهی کشور با ابراز نگرانی از همگرایی تولید و مصرف بنزین گفت: بهینه سازی مصرف سوخت در کشور باید در دستور کار قرار گیرد و خودروسازان نیز باید در دستور کار قرار گیرند. این بار توجه کن.”
عاشوری سیاست اتخاذ شده از سوی دولت برای احداث پالایشگاه های جدید نفت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر ساخت و تامین مالی پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای نفت شهید سلیمانی و پروژه مروارید مکران و افزایش ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه ای این پالایشگاه به سرعت انجام شود. در دستور کار، جبران شکاف بین تولید و مصرف امیدوارکننده خواهد بود. در حالی که ابتدای سال برای ساخت این پالایشگاه برنامه ریزی شده بود، اخیرا مجوز ساخت این پالایشگاه در شورای اقتصاد تصویب شده است.
گزارش کردن مهر; به نظر می رسد اگر بی توجهی دولت یازدهم و دوازدهم در ساخت پالایشگاه ها و حتی دولت سیزدهم برای ساخت پتروشیمی شهید سلیمانی وجود نداشت، اکنون ایران به عنوان یکی از بزرگترین صاحبان منابع نفتی، نمی توانست. تبدیل شدن به واردکننده بنزین برای جبران عدم تعادل موجود. به همین دلیل دولت سیزدهم نیازمند عزم جدی است. ساخت و توسعه یک پالایشگاه را متعهد می شود
برای اینکه بتواند جایگاه قبلی خود را بازیابد و نه تنها از واردات جلوگیری کند، بلکه صادرات بنزین را از سر بگیرد، ورود بخش خصوصی به این حوزه نمی تواند بی تاثیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا