اخبار اقتصاد ایران

ماجرای جنجالی ترخیص روغن‌های آلوده در کشور چه بود؟

مشاور فنی و سیاستی اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: محموله روغن آفتابگردان آلوده به سموم غیر قابل ترخیص و مصرف توسط سازمان غذا و دارو نیست.

ایران تحلیل، اخیرا انتشار خبر توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن آلوده و مسموم در برخی رسانه ها جنجال به پا کرده است. بر اساس ادعای برخی رسانه ها، علیرغم تاکید صریح سازمان غذا و دارو مبنی بر مسمومیت روغن ها با سموم و سموم کشاورزی و پایان تاریخ مصرف روغن ها، دستور پاکسازی بیش از ۴۷ هزار تن از آنها و در کشور توزیع می شود.

به گزارش تسنیم، یوسف صادقیان؛ مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این میزان روغن آفتابگردان خام در سال ۱۴۰۰ وارد کشور شد، اظهار داشت: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. علوم در خصوص نمونه برداری و آنالیز این روغن در آن زمان اقدام کرده بود که به دلیل مغایرت باقیمانده سموم، این محموله نتوانست مجوز ترخیص دریافت کند.

وی افزود: واردکننده این روغن درخواست نمونه برداری مجدد را ارائه کرد که با توجه به اینکه محصول یک محصول استراتژیک بود، سازمان غذا و دارو با این درخواست موافقت کرد و این آزمایش ها تکرار شد. سه مرحله نمونه برداری و پنج آزمایش انجام شد و در تمام موارد نمونه برداری، عدم انطباق در بقیه سموم مشاهده شد.

مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در این زمینه هم به صاحب محصول و هم به معاونت غذا و داروی هرمزگان عدم ترخیص ابلاغ شد. و لزوم بازگرداندن آن این آزمایشات هم در آزمایشگاه های معاونت غذا و داروی هرمزگان و هم در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو به عنوان معتبرترین آزمایشگاه ملی در حوزه غذا انجام شد و لذا اعلام می کنیم این محموله نفتی غیر قابل ترخیص و مصرف است. طبق اعلام سازمان غذا و دارو اقدامات قانونی انجام خواهد شد. مقام قضایی نیز برای بازگرداندن این محصول تلاش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا