اخبار اقتصاد ایران

منطقه آزاد انزلی یک منطقه شاخص و نمونه است / افتتاح طرح ملی اتصال ریل به منطقه با حضور رئیسی

مشاور رئیس جمهور در ستاد جهش سرمایه گذاری گفت: با حضور رئیس جمهور، طرح ملی اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند، افتتاح می شود.

ایران تحلیل، جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی شب گذشته به ریاست حجت اله عبدالمالکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و با حضور محمد سجاد سیاهکارزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان به منظور بررسی و رصد وضعیت فعلی درخواست های سرمایه ای. انتصاب ارائه شده به این منطقه در ابتدای سال جاری برگزار شد.

عبدالمالکی در این دیدار با بیان اینکه از اسفند در سال گذشته راهبرد اصلی در نظر گرفته شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر بازطراحی و تعدیل سازوکارهای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی متمرکز بود. وی از تقاضای رئیس جمهور برای جذب ۱۰ میلیارد دلار طرح سرمایه گذاری از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های مختلف مناطق آزاد تجاری صنعتی کشورمان این امر قابل تحقق است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اثربخشی بسته های سرمایه گذاری که از ابتدای سال در مناطق آزاد تهیه، تنظیم و عرضه شده است؛ وی افزود: اثربخشی این فرآیند را می توان به ارزش ریالی درخواست های سرمایه گذاری ارائه شده در مناطق آزاد نسبت داد که تا نصف می شود. دی ماه به رقم ۷۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که ۶ برابر کل سال ۱۴۰۱ است.

وی با بیان اینکه تهیه بسته های سرمایه گذاری در مناطق آزاد نقطه شروعی برای جلب توجه علاقه مندان داخلی و خارجی است، ویژگی ها و عملکرد اولین منطقه آزاد شمال کشور را ارزیابی کرد و اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی یک منطقه است. منطقه از همه لحاظ این یک مثال و نمونه است و این به دلیل عملکرد، اثربخشی و سیستم مدیریت حاکم بر منطقه شما مهم است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ارزش درخواست های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی به حدود ۴۳ همت افزایش یافته است، افزود: جذب سرمایه گذاران برای ارائه درخواست ها در نظر گرفته شده است. نقطه شروع مراحل مختلف جذب و حضور سرمایه گذاران. خواهد بود

عبدالملکی با ارائه تحلیلی از نقش و اهمیت اتصال خط ریلی به منطقه آزاد انزلی در معادلات حمل و نقل و ترانزیت بین المللی از حضور رئیس جمهور برای افتتاح این پروژه تا پایان سال جاری خبر داد و به نکات مثبت اشاره کرد. تراز تجاری ۱۳.۵ میلیارد دلار وی افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ۱۸ میلیارد دلار صادرات، این موفقیت ها را بدون استفاده از بودجه دولت به دست آورده اند و در حالی که حدود ۹۰ درصد بودجه کشور صرف امور جاری و مابقی صرف ساخت و ساز می شود. مناطق آزاد این شاخص ۷۰ درصد زیربنا و ۳۰ درصد جاری است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد در سال های آینده به یکی از موتورهای اصلی اقتصادی کشور تبدیل می شود، گفت: با استفاده از فرصت هایی مانند فراخوان یا شناسایی سرمایه گذاران، منطقه را در مسیر برندسازی پرنشاط و پویا اعلام کرد.

مشاور رئیس جمهور خواستار اقدامات منعطف بر اساس شرایط، تغییرات و تحولات داخل و خارج منطقه آزاد، طرحی جامع به منظور تسهیل و تسریع در فرآیندهای بررسی درخواست های سرمایه گذاری شد و ابراز امیدواری کرد سازمان منطقه آزاد انزلی در جذب موفق باشد. ۶۰ نفر تا پایان امسال درصد طرح های سرمایه گذاری

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور بر لزوم بررسی دقیق طرح های سرمایه گذاری برای حصول توافق تاکید کرد و هدف از برگزاری جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری در مناطق آزاد با حضور ایشان این است که بررسی درخواست‌های سرمایه‌گذاری ارائه‌شده به مناطق آزاد و مسیر از ابتدای سال جاری در قالب جلسات ستادی پس از ارزیابی تک‌تک تقاضاها؛ مسائل موجود در رویه های جاری باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا با هم افزایی همه جانبه دقت در جذب سرمایه گذاران واقعی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا