بانک و بیمه

موافقت مشروط دولت با طرح مجلس برای اصلاح نظام بانکداری

به گزارش ایران تحلیل، سید محمد حسینی اظهار داشت: طرح نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران که در دستور کار جلسه علنی هفته آینده مجلس قرار دارد در جلسه هیئت وزیران تقدیم دولت شد. به شرط تصویب دو شورا طرح چک به تصویب مجلس رسید.

معاون رئیس جمهور گفت: این طرح اگرچه دارای نقاط قوت و مثبتی است که می تواند بخشی از چالش های نظام بانکی را برطرف کند، اما دارای مشکلات، کاستی ها و ابهامات فراوانی است که در صورت عدم رفع آن مشکلات جدیدی در اجرا ایجاد می شود و بانکداری را دچار اختلال می کند. سیستم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که برای سپرده گذاران و سایر ذینفعان مشکل ایجاد خواهد کرد.

حسینی به موضوع تامین ثبات، سلامت و ثبات نظام بانکی و همچنین حفظ منافع سپرده گذاران توجهی نمی کند، وظایف هیات مدیره موسسات اعتباری را مشخص نمی کند و زمینه ایجاد کمیته های حاکمیت شرکتی در زمینه اجرا با منوط کردن اعطای امداد به تصویب این کمیته ها. عدم رعایت اصل استقلال اعضای هیأت مدیره مؤسسات اعتباری از سهامداران و در نتیجه ایجاد محدودیت برای عضویت مدیران و کارکنان مؤسسات اعتباری، شمول مؤسسات اعتباری در هیأت مدیره و محدودیت گشایش حساب های جاری به اشخاص حقوقی و واحدهای صنفی از مهم ترین کاستی ها و ابهامات این طرح برشمرد و گفت: با توجه به همه این ابهامات، دولت بر این نظر بود که در نظام دو مجلسی در شورای اسلامی و شورای اسلامی بررسی شود. این فرصت را فراهم کرد تا جزئیات دولت و به ویژه بانک مرکزی به عنوان یک نهاد شکل دهنده سیاسی و مسئول در حوزه مدیریت بانکی بررسی شود.

وی ابراز امیدواری کرد: این پروژه با تصویب هیئت رئیسه شورای اسلامی به صورت دو مجلسی بررسی شود و با در نظر گرفتن نظرات دولت، مصوبه قانونی کامل و مطلوبی در این زمینه کسب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا