اخبار بورس

نباید بازار سرمایه و بازار پول را رقیب یکدیگر بدانیم

پیش بینی پذیری یکی از اصول بازار سرمایه است.

همواره در ادبیات مالی مشخص شده است که بازار پول مسئولیت تامین مالی کوتاه مدت و بازار سرمایه تامین مالی بلندمدت شرکت ها را بر عهده دارد. متاسفانه به دلیل بانک محور بودن شرایط اقتصادی در ایران، عمده تامین مالی از بازار پول تامین می شود و سهم بازار سرمایه به مراتب کمتر است.

«اخبار بورس»:

میشم علیمحمدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیل به بررسی مشکلاتی که در سال ۱۴۰۲ بر بازار سرمایه وارد شد و همچنین تاثیر سیاست های دولت و بانک مرکزی بر بورس را بررسی کرد و گفت: بازار سرمایه با شرایط خوبی آغاز شد. رشد در ابتدا.» امسال، اما متأسفانه این روند طولانی نشد و در اواسط اردیبهشت ماه با اعلام نامه افزایش خوراک بود. موجی از بی اعتمادی را در بازار سرمایه به راه انداخت. فعالان بازار سرمایه و همچنین مشتریان حقیقی و حقوقی اعتماد خود را به این بازار از دست دادند.

پیش بینی پذیری یکی از اصول بازار سرمایه است!

قابل پیش بینی بودن متغیرهای اقتصادی و عدم وجود اخبار متناقض و اخبار رانت آفرین از موضوعات حیاتی بازار هستند. شرایط نباید به گونه ای باشد که در بخش صنعت قوانینی وضع شود و فعالان بازار سرمایه تنها پس از مدت ها متوجه آن شوند. این مشکل پیش بینی پذیری بازار را به چالش می کشد.

از جمله موارد زیر در تحلیل بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ باید مورد توجه قرار گیرد. افزایش نرخ سود بین بانکی منجر به جو منفی بازار در تابستان شد. در جدیدترین اخبار این موضوع، یکی از عوامل دیگری که بازار را در سال گذشته به تعادل رساند، انتشار گواهی سپرده ویژه بود که با نرخ بیش از ۳۰ درصد منتشر شد.

بازار پول و سرمایه مکمل یکدیگرند!

وی در ادامه سخنان خود گفت؛ اگرچه برخی از عوامل موثر بر بازار سرمایه تحت الشعاع تعارض دو بازار پول و سرمایه قرار گرفته است، اما باید توجه داشت که نباید این دو را رقیب بدانیم، زیرا در این صورت شرایط کار و ادامه فعالیت هر دو از تنش ها و مشکلات رنج خواهند برد.

وی افزود: ادبیات مالی همواره تشخیص داده است که بازار پول مسئولیت تامین مالی کوتاه مدت و بازار سرمایه مسئولیت تامین مالی بلندمدت شرکت ها را بر عهده دارد. متاسفانه به دلیل بانک محور بودن شرایط اقتصادی در ایران، عمده تامین مالی از بازار پول تامین می شود و سهم بازار سرمایه به مراتب کمتر است.

برای شنیدن این گزارش می توانید به کانال تلگرام ایران تحلیل به آدرس BourseNews@ مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا