فرهنگ و هنر

یک خبر فوری درباره پرداخت سود سهام عدالت + جزئیات

بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس، اولین مجمع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی در سال جدید در استان گیلان برگزار می شود. شهریور ۱۴۰۳ به طور کامل برگزار می شود.


ایران تحلیل –

۷ آذر ماه سال گذشته بود که بالاخره پس از چند سال بلاتکلیفی، فرم برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهامی استانی تصویب و ابلاغ شد.

مجامعی که از سال ۱۳۸۸ متوقف شده بود و در همین راستا مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۳ مشکلاتی در تشکیل مجامع هلدینگ شرکت ها وجود داشت که باعث شد روند برگزاری مجامع در جریان باشد. این شرکت ها متوقف شود. از سال ۱۳۹۸ هیأت مدیره این شرکت ها تمدید نشده است و همان هیئت مدیره ای که مدت مأموریت آنها به پایان رسیده است در این شرکت ها حضور دارند. مردم پس از انتخاب روش مدیریت سهام در سال ۱۳۹۸، هیچ نقشی در انتخاب اعضای هیئت مدیره نداشتند. در سال ۱۴۰۰ تصمیماتی از سوی شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد مبنی بر جلوگیری از تشکیل مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین می شوند، اتخاذ شد.

مجمع سهام عدالت دو استان سال گذشته برگزار شد

در پایان گره برگزاری مجامع سهام عدالت در سال گذشته باز شد و اولین مجمع شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت روز دوشنبه ۲۳ افتتاح شد. بهمن ۱۴۰۲ برای استان خراسان شمالی و طبق اعلام سازمان بورس با حضور ۵۲.۱ درصد از سهامداران برگزار شد. دومین مجمع شرکت های سرمایه گذاری سهام استان نیز در ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و ۶۳.۲ درصد از سهامداران در این مجمع شرکت کردند.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز با پیشنهاد مجمع سهام عدالت گفت: مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهامی استانی به صورت حضوری و الکترونیکی و از طریق سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی خواهد بود اما رای گیری به صورت کامل است. الکترونیکی.

تا شهریور ۱۴۰۳ کلیه مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی برگزار شود

در ادامه حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس تا ابتدا شهریور در سال ۱۴۰۳ کلیه مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی برگزار شود.

اما اهمیت مشارکت و حضور سهامداران در مجامع سهام عدالت چیست؟ مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور حقوق صاحبان سهام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: امیدواریم سهامداران مشارکت خوبی در این انتخابات داشته باشند چرا که انتخاب آنها منجر به انتخاب آنها می شود. انتخاب یک هیئت مدیره خوب و قوی می تواند بر سودآوری سهام آنها تأثیر بگذارد.

مهدی حاجی وند افزود: هرچه هیئت مدیره ماهر و توانمندتر باشد، مدیریت بهتری بر شرکت خواهد داشت و با عملکرد بهتر، سود سهامدار افزایش می یابد. به طور کلی مشارکت در تصمیم گیری یکی از مواردی است که مردم می توانند با شرکت در انتخابات عدالت در آن مشارکت کنند.

همانطور که پیشتر اعلام شده بود، بر اساس مصوبه شورای عالی بورس اوراق بهادار، مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی باید تا ابتدای سال جاری برگزار شود. شهریور باید امسال برگزار شود، بر این اساس باید چراغ برگزاری مجامع سهام عدالت یکی پس از دیگری روشن شود. در همین رابطه ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سرمایه گذاری استان گیلان برای ۱۶ فروردین استان خراسان جنوبی به منظور شرکت در مجمع از سهامداران خود برای حضور در مجمع دعوت به عمل آورده است. نحوه برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی تغییری نکرده و همانند دو جلسه دیگر برگزار می شود.

جعفری در پاسخ به این سوال که مجامع شرکت های سرمایه گذاری استان ها شهریور آیا ۱۴۰۳ تمام می شود؟ وی می گوید: ما تمام تلاش خود را می کنیم و جلسات توجیهی با استان ها برگزار کردیم. در سال ۱۴۰۲ با حدود ۱۰ استان جلسه توجیهی داشتیم و در نهایت تمام تلاش خود را می کنیم تا در چارچوب مصوبه شورای عالی بورس جلسات شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی برگزار شود.

در پایان لازم به ذکر است مجامع شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت ویژه سهامدارانی است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند و طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان بورس در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند که از این تعداد حدود ۲۰ میلیون به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیرمستقیم سهام خود را از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی مدیریت می کنند و حال باید منتظر ماند و دید آیا برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی در شهریورماه امسال به ایستگاه پایانی خود می رسد یا خیر؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا