اخبار بورس

نقش سه عامل مهم در احیاء صنعت خودرو

کارشناس بازار سرمایه گفت:

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم برای احیای صنعت خودرو و قطعه سازی نقشه راه ترسیم کنیم، رفع تحریم ها، آزادسازی واردات و لغو قیمت گذاری ضروری است.

«اخبار بورسا»:

عطیه پرتوساد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلوی در خصوص تامین قطعات ایران خودرو توضیح داد: با سیاست انقباضی بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۲، بنگاه های تولیدی به ویژه صنعت خودرو به دلیل عدم تعادل گزارش های مالی تحت فشار زیادی قرار گرفتند. سرمایه در گردش و در نتیجه انباشته شدن بدهی ۶۰ هزار میلیاردی قطعه سازان و البته هزینه خرید قطعات افزایش یافته است، در صورتی که در حال حاضر حتی قیمت گذاری اجباری خودرو لغو شده و مشکل ارزی نداریم، به دلیل تحریم ها. چین تنها کشوری است که قطعات را به ما می فروشد، بنابراین نیازی به توضیح اضافی در مورد کیفیت این قطعات نیست.

وی افزود: خودروسازان و قطعه سازان به دنبال آزادسازی قیمت در کل زنجیره هستند که بدون آزادسازی واردات امکان پذیر نیست. از آنجایی که آزادسازی واردات نیازمند منابع ارزی است، تراز ارزی کشور تا رفع کامل تحریم ها مثبت نخواهد بود. بنابراین اگر بخواهیم نقشه راه احیای صنعت خودرو و قطعه سازی ترسیم کنیم، رفع تحریم ها، آزادسازی واردات و حذف قیمت گذاری ضروری است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر این سه اتفاق در آینده نزدیک با هم اتفاق نیفتد، با برنامه ریزی های دیگر یا اجرای ناقص این سه مورد، صرفا حمایت موقت از صنعت صورت می گیرد و در نهایت صنعت به طور کامل به حاشیه می رود. همانطور که با تصمیم رئیس جمهور در اسفند ۱۴۰۰ مبنی بر واگذاری مدیریت دولتی خودروسازان ایرانی خودرو و سایپا به بخش غیردولتی حداکثر ظرف ۶ ماه آینده یعنی تا پایان شهریور ۱۴۰۱، اکنون پس از ۲۱. ماه ها در واگذاری این دو شرکت هیچ پیشرفتی وجود نداشت. شرکت محقق نشد و وضعیت بدتر شد. تا زمانی که دولت نپذیرد صنعت خودرو دچار بحران است و با توجه به شرایط بحرانی نیاز به برخورد با این صنعت داشته باشد، هیچ اتفاق مثبتی در این صنعت رخ نخواهد داد.

در بحث واگذاری قوانینی وجود دارد که بدون لغو تحریم ها قابل اجرا نیست. اولاً تخصص داشته باشد و خودروساز باشد، ثانیاً سرمایه کافی برای توسعه صنعت خودرو داشته باشد و ثالثاً بازار صادراتی کافی داشته باشد. چون برای تبدیل شدن به یک شرکت سودده باید قسمت صادرات تهیه شود و خود مبحث صادرات نیز طبقه بندی شده باشد.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا