اقتصاد جهان

هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی های روسیه

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: عربستان و اندونزی در نشست گروه ۲۰ به اتحادیه اروپا هشدار دادند که توقیف دارایی های مسدود شده روسیه پایه خطرناکی در حقوق بین الملل ایجاد می کند.

ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم ها علیه مسکو مرتبط با جنگ اوکراین مسدود کرده اند.

بیشتر این وجوه در اتحادیه اروپا نگهداری می شود و در حالی که واشنگتن اصرار دارد که قوانین بین المللی اجازه توقیف آنها را می دهد، برخی از اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه تمایلی به این کار ندارند.

این نشریه به نقل از مقامات اتحادیه اروپا گزارش داد که در نشست اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل دوباره نگرانی ها مطرح شد.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی، همتای اندونزیایی وی، از جمله در مورد مصادره احتمالی وجوه روسیه ابراز نگرانی کردند.

یک مقام اروپایی ناشناس به این نشریه گفت که هر دو کشور «بسیار نگران» آینده ذخایر ارزی خود در غرب هستند و افزود که نگرانی اصلی این است که آیا ارز آنها «هنوز امن است».

در حالی که ایالات متحده متحدان خود را تحت فشار قرار داده است تا راه هایی برای بهره برداری از ذخایر مسدود شده روسیه بیابند، مخالفان ادعا می کنند که چنین اقدامی پایه خطرناکی برای قوانین بین المللی با عواقب گسترده ایجاد می کند.

بر اساس این گزارش، ژاپن، فرانسه، آلمان و ایتالیا رویکردی «بسیار محتاطانه» در قبال این موضوع اتخاذ کرده‌اند که منجر به توقف مذاکرات شده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که برخی از برجسته‌ترین افرادی که نسبت به توقیف دارایی‌ها شک داشتند، مقامات بانک مرکزی G7 از جمله کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا بودند.

لاگارد قبلاً هشدار داده بود که مصادره دارایی های توقیف شده “می تواند نظم بین المللی را به خطر بیندازد.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا