بانک و بیمه

همه تراکنش های بانکی شامل مالیات نمی شوند| اخذ مالیات فقط از تراکنش با ارقام بالا

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده و اخیراً معافیت های آن در رسانه ها مشخص و منتشر شده است، اکنون در نوبت مراحل بعدی و در نهایت تصویب نهایی قرار دارد؛ طرحی که شورای نگهبان آن را گسترده کرده است. بدون شک جزئیات را بررسی خواهد کرد و در صورت وجود ابهام یا ایراد، آن را برای اصلاح به مجلس ارسال خواهد کرد. علاوه بر این، شورای داوری باید اجرا را تایید کند. طبیعتا این طرح نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرده است که به دنبال پرداخت پول به دولت در مبادلاتی مانند ارز، ملک، طلا، سکه و خودرو است.

در مورد نحوه قانونگذاری و اجرای آن نظرات متعدد و متنوعی از سوی کارشناسان وجود دارد تا آنچنان تبعات منفی نداشته باشد که برخی اجرای آن را پایان سفته بازی در بازارهایی مانند ملک، خودرو، طلا و ارز و نیز ارز عنوان می کنند. زیرا تاثیر مثبت آن باعث ساماندهی بازار و انحراف نقدینگی از بازار به سمت بازارهای رسمی می شود که به نفع اقتصاد کشور خواهد بود اما از سوی دیگر برخی می گویند; هنگام اجرای چنین طرحی، امکان خروج وجوه به خارج از کشور یا ورود به بازارهای مجازی مانند ارزهای دیجیتال و غیره وجود دارد.

برخی از تاجران یا فعالان تجاری به جای واریز به حساب‌های تجاری، پول را در حساب‌های شخصی دیگر توزیع کرده‌اند یا برای اجتناب از پرداخت مالیات از حساب‌های اجاره استفاده می‌کنند. به گزارش پیپل، اما الزام جداسازی حساب های تجاری از غیرتجاری در این حساب ها به پایان رسیده است

جداسازی حساب های شخصی از زیرساخت وصول مالیات تجاری از شرکت

از آنجایی که این پروژه شامل سرمایه های مردمی می شود، بسیار حساس است. در چنین شرایطی دولت قبلاً با ایجاد زیرساخت های لازم اقدام کرده است تا در اجرا با مشکل مواجه نشود، مثلاً کشور در سال های اخیر دولت مرکزی همه را مجبور به بستن حساب های تجاری از خصوصی کرده است. حساب های (غیر تجاری) به طوری که هر معامله ای که شامل مبادله منابع مالی به مبالغ نسبتاً کلان باشد، از طریق تراکنش های بانکی بر روی حساب های تجاری تسویه می شود و موارد دیگر مانند دریافت حقوق و… بر روی حساب های غیرتجاری شخص می باشد. پرداخت شده است.

هدف از این کمپین شناسایی افرادی بود که تراکنش های مالی زیادی را با ارقام بالا انجام می دهند تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود. البته در سال های اخیر خلأها و مشکلاتی در این زمینه وجود داشته است، به طوری که برخی از بازرگانان یا فعالان اقتصادی به جای واریز به حساب های تجاری و ارسال آن به حساب خود، پول هایی را که در ازای معاملات سودآور به دست می آوردند، به حساب خود واریز می کردند آنها برای فرار از پرداخت مالیات از حساب‌های اجاره استفاده می‌کردند، اما اکنون فرار مالیاتی این افراد با الزام همه به جدا کردن حساب‌های تجاری از حساب‌های غیرتجاری مهار شده است.

بانک مرکزی به همراه سازمان امور مالیاتی اکنون تراکنش های بانکی بزرگ را به ویژه در اعداد و مبالغ زیاد رصد می کند و زمانی که پول جابه جا می شود و مبلغ آن زیاد است، زیرا در حساب غیرشخصی دریافت کننده پول است. دارنده حساب طبق قانون باید مالیات را پرداخت کند

نظارت بر تراکنش های بانکی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

در چنین شرایطی، اکنون بانک مرکزی به همراه سازمان امور مالیاتی، تراکنش های کلان بانکی را بررسی و رصد می کند، به ویژه در مبالغ کلان و زمانی که پول جابه جا می شود و مبلغ آن زیاد است، اگر در حساب غیرشخصی فرد باشد. گیرنده پول باید سر جای خود بماند، صاحب حساب طبق قانون باید مالیات را پرداخت کند، بنابراین مردم باید توجه داشته باشند که حساب های بانکی خود را به کسی ندهند زیرا در حین تراکنش های مالی یا واریز پول از طریق یک بانک اتفاقی می افتد. حساب شخص صاحب حساب باید در این مورد مسئولیت داشته باشد.

اکنون که زیرساخت های جلوگیری از فرار مالیاتی مهیا شده است، مجلس به دنبال تصویب نهایی برای اجرای وصول مالیات های سفته بازی و احتکار است، طرحی که سال ها مطرح شده و شورای اسلامی هفته گذشته جزئیات آن را برای حذف گمانه زنی ها از سوی شورای اسلامی تعیین کرد. یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان در این طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد تراکنش در حساب‌های غیرتجاری را بررسی خواهند کرد. این در حالی است که به گفته نمایندگان، بر اساس طرح مذکور، تنها حساب های غیرتجاری ۵ دهم جمعیت کشور که بیشترین تراکنش را دارند، بررسی می شود.

درست است که هر فعال اقتصادی و هر درآمدی باید سهم خود را از مالیات بپردازد، اما فشار مضاعف مالیات بر مردم و فعالان اقتصادی، کارفرمایان و کارآفرینان و غیره را دلسرد می کند.

اخذ مالیات نباید موجب بی انگیزگی بخش تولید و فعالیت فعالان اقتصادی شود

علی اکبر نیکواقبال کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی بیان کرد: طرح عایدی سرمایه و شناسایی فعالان اقتصادی که مبادلاتی انجام می دهند اما سهم قانونی خود را از مالیات به دولت پرداخت نمی کنند به خودی خود اقدام مناسبی برای ساماندهی بازارها و رفع سردرگمی قیمت در بازارهایی مانند سکه، طلا و واقعی است. املاک برای جلوگیری از ارز و خودرو. و در نهایت تامین منابع بر عهده دولت است، اما اجرای چنین طرحی باید دقیق، بی نقص و به شکل صحیح باشد تا نقدینگی به نفع اقتصاد به بازارهای رسمی هدایت شود.

وی با بیان اینکه تلاش دولت فعلی بیشتر معطوف به اخذ مالیات از مردم و فعالان اقتصادی است، تصریح کرد: درست است که هر فعال اقتصادی و هر فردی که درآمدی دارد باید سهم مالیات خود را بپردازد، اما فشار مالیاتی مضاعف بر مردم وارد می شود. مردم و فعالان اقتصادی منجر به بی انگیزگی کارفرمایان و فعالان اقتصادی و غیره می شود که این روش می تواند منجر به کاهش تولید و حتی فرار سرمایه به خارج از کشور شود زیرا اصرار زیادی بر اخذ مالیات وجود دارد این شرایط نامناسب اقتصادی می تواند شاید خیلی موثر نباشد، اما اقداماتی که برای جلوگیری از فرار مالیاتی توسط سودجویان انجام می شود، رویکرد درستی است که نباید نادیده گرفته شود.

بسیاری از مردم معتقدند دریافت چنین مالیاتی به مردم فشار اقتصادی وارد می کند، در حالی که به گفته نمایندگان مجلس، تنها بخشی از افراد شاغل را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین این قانون شامل حال همه نمی شود.

دریافت مالیات بر سرمایه بر بخش کوچکی از جمعیت تأثیر می گذارد

بر اساس این گزارش، تلاش مجلس برای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای کاهش دامنه سفته بازی و سفته بازی در بازار و همچنین انطباق تجار با قانون در هنگام پرداخت مالیات معاملات بر برخی کالاها مانند خودرو، واقعی انجام شد. بسیاری فکر می کردند املاک، ارز و طلا. آنها می گویند دریافت چنین مالیاتی فشار اقتصادی بر مردم وارد می کند، در حالی که به گفته نمایندگان مجلس، تنها بر بخش کوچکی از افرادی که فعالیت اقتصادی می کنند تأثیر می گذارد، بنابراین اینطور نیست قانون برای همه است.

البته در این بخش از طرح تردیدهایی وجود داشت که نگاه این قشر کوچک جامعه به افرادی است که بیشترین معاملات را دارند یا به کل جمعیت کشور نگاه می کنند، اما همانطور که نمایندگان مجلس می گویند; ملاک نظرسنجی ها جمعیت کل کشور است. به عبارت دقیق‌تر، اگر جمعیت ۸۵ میلیونی کشور را در نظر بگیریم، تنها حساب‌های غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفری که بیشترین تراکنش را در این دسته از حساب‌های بانکی خود دارند، بررسی می‌شود، در حالی که سایر افراد از حسابرسی خارج می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا