اخبار بورس

پیش بینی بورس شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲

به گفته Nبوریس بددر پایان معاملات آخرین روز هفته، شاخص کل با افت اندک ۰.۱۵ درصدی به سطح دو میلیون و ۱۰۷ هزار و ۹۷۷ واحد رسید که سه هزار و ۶۶ واحد از قله این شاخص فاصله دارد. شاخص تعادلی با ۰.۲۴ درصد افزایش (معادل ۱۷۶۷ واحد) در سطح ۷۳۲۰۰۰ واحد باقی ماند.

پیش بینی بازار سهام برای روز شنبه

روند ضعیف بازار سرمایه در هفته گذشته در آغاز معاملات روز چهارشنبه نیز تکرار شد. دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لزوم بازنگری در اطلاعیه نرخ خوراک و فرآورده های پالایشی جرقه تغییر چرخه معاملات در لرشیشه را به همراه داشت اما برخلاف انتظار اهالی بازار سرمایه، این خبر همچنان نتوانست رنج مثبتی را به همراه داشته باشد. به سمت نمادهای بورس هدایت می شود.

کارشناسان دلیل واگرایی دلار و بورس را در هیجانات جاری در بازار ارز می دانند. کارشناسان معتقدند رسیدن و تثبیت دلار در سطح تعادلی می تواند نقطه آغازی برای تعدیل شاخص های سهام با رشد اخیر بازار ارز باشد.

تنش‌های سیاسی و ریسک‌های ژئوپلیتیکی که طی چهار ماه گذشته به وجود آمده، آغاز روند واگرایی بین بازار ارز و بورس بوده است. بنابراین اهالی بازار سرمایه امیدوارند پس از فروکش تنش ها به ویژه در خاورمیانه، شاخص های سهام سوار قطاری شوند که به سمت سقف تاریخی شاخص های بورس می رود.

این در حالی است که رشد ارزش و حجم معاملات نشان دهنده میزان رضایت مردم بازار از آغاز روند صعودی در بازار است. اگر بتوان ارزش معاملات را در کانال هفت میلیارد تومانی مشاهده کرد، می توان انتظار رشد بازار را در کوتاه مدت و میان مدت داشت.

از منظر فنی، شاخص کل پس از عبور و تثبیت سطح دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی خود، در مسیر آزمایش پشتوانه بعدی یعنی سطح دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی قرار دارد. فاصله تا این پشتیبانی در حال حاضر کم است. بنابراین معاملات تالار شیشه ای در هفته سوم با روند نزولی شاخص ها و سپری شدن روزهای سبز بازار پیش بینی می شود. با این وجود، کاهش قیمت دلار و تثبیت نسبی محدودیت های فعلی می تواند از رشد بازار حمایت کند./تجرت نیوز

هفته متعادل اما منفی در پیش داریم

سارا فلاح تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه وضعیت فعلی و چشم انداز آتی معاملات بورس را ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: معامله گران هفته دوم بهمن ماه را منفی گذاشتند و می توان گفت تنها ۲ هفته بازار مثبت و ۴ هفته منفی از آغاز زمستان گذشته است. طی هفته گذشته پارامترهای متعددی بر بازار تاثیر منفی گذاشته است که برخی از آنها بر معاملات هفته آینده تاثیر خواهند گذاشت.

وی با توجه به افزایش تنش‌های سیاسی خاطرنشان کرد: تشدید پیامدهای تنش‌های اخیر در خاورمیانه موجب ترس در بازار سهام شده است. متأسفانه این تنش ها هنوز به پایان نرسیده و به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار در هفته آینده ایفای نقش خواهند کرد. تداوم تنش ها در خارج از مرزهای کشور تاثیرات هیجانی محدودی بر بازار خواهد داشت و البته با توجه به ماهیت بازارها پس از مدت کوتاهی فروکش کرده و فضای معاملات در بورس متعادل می شود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که قیمت دلار به دلیل این تنش ها افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که تاثیر این نوع ریسک سیستماتیک ماهیت موقت و کوتاه مدت دارد و در میان مدت تاثیری بر تحولات بازار ندارد.

فلاح ادامه داد: پارامتر دیگر موضوع نرخ سود ۳۰ درصدی است که در هفته جاری تاثیر منفی بر بازار داشته است و احتمالا در هفته آینده شاهد خروج پول از بازار سرمایه برای سپرده گذاری خواهیم بود. البته شاید این طرح با توجه به نرخ نکول ۱۲ درصدی برای افراد حقیقی جذابیت نداشته باشد، اما قطعا برای صندوق های اوراق قرضه جذاب است. در صورتی که حد نصاب سپرده های بانکی با سود ثابت در حد ۴۰ درصد باقی بماند، شاهد افزایش گردش مالی در بازار خواهیم بود. زیرا مدیران صندوق برای به دست آوردن نقدینگی به خرید و فروش آن سپرده خاص سوق داده می شوند. لذا انتظار می رود سازمان بورس در اسرع وقت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و درصد حد نصاب را تغییر دهد.

وی افزود: پارامتر دیگری که در روز چهارشنبه بازار را تحت تاثیر قرار داد و کمترین منفی را داشت، تغییر نرخ خوراک پالایشگاه ها بود که باعث کاهش ترس در بازار شد و به نوعی شاهد عقب نشینی از سوی فروشندگان با وجود اینکه بازار خریدار خاصی نداشت. این کار را کرده بود اما این نکته اثر روانی حمایت دولت از بازار سرمایه دارد که بر کل بازار تاثیر می گذارد. بنابراین پیش بینی می شود در هفته آینده بازار متعادل شود مگر اینکه اتفاقات سیاسی خاصی رخ دهد./اقتصاد فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا