طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 21 آذر 1402 / سیاست فریز ارزی به نفع اقتصاد است؟

ایران تحلیل در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:




قیمت دلار امروز برای سومین روز متوالی در همان سطح روزهای گذشته معامله شد. این اسکناس در حالی بر حصار سیاستگذاران مانده است که اقتصاددانان با تکیه بر شرایط کلان اقتصادی، سیاست تثبیت قیمت دلار را منطقی نمی دانند.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز با روندی ثابت و نوسانات محدود در حد روزهای گذشته معامله شد. امروز دلار با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد. توقف قیمت دلار در حالی اعمال می شود که تحلیلگران بازار مالی می گویند طبق آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می شود و اگر راهی برای کنترل تورم و نرخ سود در اقتصاد وجود نداشته باشد، این آسان ترین راه است. و شاید تنها یک راه برای نشان دادن قدرت، مانور دادن و دستکاری نرخ ارز باشد.

کارشناسان اقتصادی به بازار ارز از منظر معامله گران نگاه می کنند و می گویند که معامله گران در حال حاضر بازار دلار و طلا را جذاب نمی دانند و بازارهای دیگر برای آنها جذابیت بیشتری دارد. آنها به بی حرکتی بازار ارز و کاهش مداوم قیمت طلا و سکه اشاره می کنند و معتقدند مردم زمانی برای خرید وارد بازارهای مالی می شوند که بازار روند صعودی داشته باشد. به گفته کارشناسان، ریتم های ثابت و تخفیف های محدود باعث تشویق خرید و فروش نمی شود.

آیا شکاف منفی دلار به ۲۰ درصد می رسد؟

برزو حقشون، کارشناس اقتصادی، به مهلت دهم اشاره می کند آذر تا ۱۰ دی وی به ایران تحلیل گفت: دوره مورد نظر آخرین ماه سال است و در آن زمان زمان تسویه حساب های بین المللی شرکت ها است، بنابراین تقاضا برای ارز در حال افزایش است.

وی افزود: در عین حال بازارساز با تزریق دلار و اخبار در تلاش است تا قیمت دلار را بشکند. این در حالی است که ارزش ذاتی دلار بین ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان است. تلاش سیاستگذاران برای سوق دادن قیمت به سمت کریدور ۴۰ هزار تومانی برای تثبیت دلار بر این صحبت های منفی می افزاید.

حق شناس با بیان اینکه دلار معمولا تحمل حباب های منفی بیش از ۱۵ درصد را ندارد، خاطرنشان کرد: بازارساز نیز اصرار دارد که قیمت را پایین بیاورد تا حباب افزایش یابد و حتی به بالای ۲۰ درصد برسد. حرکت بعدی دلار تندتر خواهد بود.

آیا سیاست تثبیت ارز منطقی است؟

این کارشناس اقتصادی با توجه به اینکه چه ارزشی فاصله بین ۱ ۱ دیگر کلمات: لار به سقف اولیه شروع خواهد شد.”

وی در ادامه گفت: از نظر شرایط کلان اقتصادی این احتمال را نمی‌دهم که دلار قیمت‌های ۴۷ و ۴۸ هزار تومانی را ببیند، اما با توجه به تجربه قبلی در سقف‌های گذشته، این اتفاق افتاد که ۲۰ دلار قیمت داشت. درصد افزایش یابد. شکاف و بعد از حدود سه روز حرکت شروع شد که منجر به رسیدن به کلاه قبلی شد. بنابراین سیاست تثبیت ارز در شرایط تحریم و علیرغم مفروضات کلان اقتصادی ما به هیچ وجه عقلانی و منطقی نیست.

مرکز پژوهش های مجلس دروغ می گوید!

مرکز پژوهش های مجلس در اولین روز هفته گزارشی از افزایش نرخ ترجیحی ارز از ۲۸ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان با هدف رفع کسری منابع در سال آینده منتشر کرد. امروز بانک مرکزی به پژوهشگاه پاسخ داد و محتوای آن را کاملا کذب توصیف کرد. بانک مرکزی در دفاع از خود گفته است که ادعای حمایت از کسری ارز با خرید ارزهای خارجی با نرخ بالاتر و در نتیجه افزایش پایه پولی کاملا نادرست است. نهاد سیاست پولی اطمینان داده است که تاکنون حتی یک دلار با نرخی بالاتر از نرخ ترجیحی برای تامین منابع ارزی لازم خریداری نشده است.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند ثابتی را نشان نداد. قیمت دلار هرات با ۶۰ تومان کاهش ۵۰ هزار و ۱۷۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۷۰ تومان کاهش یافت و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۷۰ تومان معامله شد. درهم امارات ۳۰ تومان با قیمت ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا