طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی

به گزارش ایران تحلیل، شاخص جهانی طلا پس از ثبت سه شمع سبز متوالی در سه هفته پایانی سال ۲۰۲۳ با پس دادن بخشی از رشد قیمت خود در برابر دلار آمریکا، سال جدید را آغاز کرد.

قیمت جهانی طلا در ابتدای سال بیش از ۱ درصد کاهش یافت اما جمعه هفته گذشته تا حدی بهبود یافت. با این حال، قیمت جهانی طلا در این هفته روندی نسبتاً نزولی داشته است.

رویدادهای هفته گذشته در بازار جهانی طلا

چشم انداز کوتاه مدت طلا به شدت به داده های تورم ایالات متحده در ماه دسامبر بستگی دارد، که بر انتظارات افزایش نرخ فدرال رزرو تاثیر می گذارد و می تواند واکنش بزرگی را در معاملات جهانی طلا در هفته آینده ایجاد کند.

چهارشنبه هفته گذشته، داده‌های PMI تولید ISM برای ایالات متحده منتشر شد که نشان می‌دهد PMI از ۴۶.۷ واحد در نوامبر به ۴۷.۴ واحد در دسامبر بهبود یافته است. علاوه بر این، تعداد مشاغل خالی در آخرین روز کاری آبان به ۸.۷۹ میلیون نفر رسید که نسبت به ۸.۸۵ میلیون در ماه اکتبر کاهش اندکی داشته است.

اگرچه این اعداد واکنش قابل توجهی را در بازار برانگیخت، اما شاخص دلار (DXY) از ریسک گریزی بازار منتفع شد و باعث کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا شد.

احتمال کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس از ۸۵ درصد در اوایل هفته پس از انتشار آمار مشاغل ایالات متحده به ۶۵ درصد در روز پنجشنبه کاهش یافت.

داده های ماهانه منتشر شده در روز جمعه توسط اداره آمار کار ایالات متحده نشان داد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) در ماه دسامبر ۲۱۶۰۰۰ افزایش یافته است. این افزایش همچنین قوی تر از انتظار بازار بود و نشان دهنده ادامه رشد اقتصادی در ایالات متحده است. چیزی که حتی بیشتر نگران کننده است این است که دو قرائت قبلی NFP با هم ۷۱۰۰۰ کاهش یافته است. این کاهش به احتمال کاهش رشد اقتصادی در آینده در ایالات متحده اشاره دارد.

سرمایه گذاران جهانی طلا به داده های تورم ایالات متحده نگاه می کنند

در تقویم اقتصادی نیمه اول سال این هفته خبری از انتشار داده های سطح بالا نبود. بنابراین، معامله گران بازار به دنبال فرصت های فنی در نمودار بودند. اما روز پنجشنبه (۱۱ ژانویه)، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) داده های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) را برای ماه دسامبر منتشر خواهد کرد.

سرمایه‌گذاران جهانی طلا انتظار دارند که CPI اصلی، که قیمت‌های نوسانات انرژی و مواد غذایی را در بر نمی‌گیرد، ۰.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یابد که با افزایش ماه نوامبر مطابقت دارد. انتشار شاخص CPI ماهانه در پایه ۰.۵ درصد یا بالاتر ممکن است باعث افزایش صعودی دیگری در اوراق خزانه آمریکا شود و فشار فروش بر قیمت جهانی طلا را افزایش دهد.

از سوی دیگر، انتشار ضعیف‌تر از حد انتظار این داده‌ها می‌تواند انتظارات برای تغییر سیاست فدرال رزرو در ماه مارس را احیا کند.

داده های CPI از چین که بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان به حساب می آید، در روز جمعه مورد توجه بازار انس خواهد بود. در ماه نوامبر، شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه ۰.۵ درصد کاهش یافت. اگر داده های CPI به بازار از کاهش بیشتر این شاخص بگوید، قیمت جهانی طلا وارد یک رالی نزولی دیگر خواهد شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا