فناوری

چین به جنگ مستقیم نورالینک ایلان ماسک می‌رود؛ ساخت تراشه مغزی تا سال ۲۰۲۵

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) سند سیاست جدیدی را منتشر کرده است که در آن تعهد خود به توسعه فناوری های پیشرفته را تشریح می کند. یکی از برنامه های بلندپروازانه MIIT در این سند، توسعه یک تراشه مغزی تا سال ۲۰۲۵ برای رقابت با Neuralink ایلان ماسک است.

بر اساس گزارش‌های موجود، MIIT به دنبال دستیابی به پیشرفت‌هایی در فناوری‌های مختلف از جمله ترکیب مغز و رایانه، تراشه‌های مغز مانند و مدل‌های عصبی برای محاسبات مغزی است. هدف نهایی این برنامه تولید محصولات ایمن و کاربرپسند رابط مغز و کامپیوتر است که در زمینه هایی مانند توانبخشی پزشکی، رانندگی خودمختار و واقعیت مجازی استفاده می شود.

برنامه های چین به همین چند مورد ختم نمی شود و این کشور می خواهد پیشرفت خود را در زمینه توسعه پردازنده گرافیکی سرعت بخشد و در زمینه تحقیق و توسعه محاسبات کوانتومی تلاش بیشتری کند. در نهایت، چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ به رهبر جهانی در این زمینه ها تبدیل شود.

برنامه های استراتژیک چین در حالی اعلام شده است که Neuralink به مدیریت ایلان ماسک، پیشرفت قابل توجهی را در چند وقت اخیر گزارش کرده است. ماسک اخیرا اعلام کرده است که Neuralink اولین تراشه خود را با موفقیت در مغز انسان کاشته است. در می ۲۰۲۳، FDA Neuralink را برای آزمایشات انسانی تأیید کرد.

پیشرفت های چین در توسعه تراشه های مغزی

چین که به دلیل نوآوری سریع خود در صنعت فناوری شناخته شده است، در سال های اخیر به طور فعال در مورد دستگاه های رابط مغز و رایانه تحقیق کرده است و می خواهد Neuralink را به چالش بکشد. در سال ۲۰۱۹، دانشگاه تیانجین و شرکت الکترونیک چین از تراشه Brain Talker رونمایی کردند که برای تقویت رابط های مغز و کامپیوتر طراحی شده است. این تراشه سیگنال های عصبی را رمزگشایی می کند و آنها را به دستوراتی تبدیل می کند که توسط رایانه ها و سایر دستگاه ها قابل درک باشد.

علاوه بر این، محققان دانشگاه Tsinghua پکن سال گذشته رابط مغز و کامپیوتر SpiralE را توسعه دادند که به گوش داخلی متصل می شود و ارتباط مستقیم با مغز را تسهیل می کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا