اقتصاد جهان

کاهش ذخایر نفتی دنیا به دنبال تمدید کاهش تولید اوپک

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، ذخایر جهانی نفت به زیر میانگین فصلی بلندمدت رسیده است و معامله گران انتظار دارند این ذخایر تا پایان سال جاری کاهش بیشتری پیدا کند.
ذخایر نفت خام و فرآورده های پالایش شده سازمان همکاری اقتصادی و توسعه حدود ۷۵ میلیون بشکه کمتر از میانگین فصلی در ۱۰ سال گذشته در پایان فوریه بود.
کاهش تولید داوطلبانه توسط عربستان سعودی و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس، رشد تولید سریعتر از حد انتظار کشورهای غیراوپک، به ویژه ایالات متحده، کانادا، برزیل و گویان را جبران کرده است.
علیرغم کاهش مداوم تولید و محموله های کارخانه ها در آمریکای شمالی، اروپا و چین، مصرف نفت همچنان در حال افزایش است.
قیمت‌های آتی نفت خام برنت از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط ​​حدود ۸۴ دلار در هر بشکه بوده است که تقریباً مطابق با میانگین بلندمدت از ابتدای قرن حاضر است.
تقریباً همه این افزایش قیمت‌ها بر قراردادهایی با تاریخ تحویل کوتاه‌تر متمرکز بود و هیچ تغییر قیمت عمده‌ای برای قراردادهای بلندمدت در سال ۲۰۲۵ و پس از آن وجود نداشت.
قیمت برنت تقریبا ۴ دلار بالاتر از قرارداد شش ماهه ماه آینده بود. این شرایط در کنار پایین بودن میزان ذخایر و سرعت بالای تخلیه آنها، قیمت لحظه ای نفت را افزایش داده است.
و اکنون معامله گران پیش بینی می کنند که کاهش ذخایر نفت تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.
به نظر می رسد عربستان سعودی و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس به تمدید کاهش تولید خود تا اواسط سال جاری ادامه خواهند داد، حتی با وجود افزایش مصرف نفت و کاهش ذخایر بیش از حد انتظار.
افزایش قیمت نفت در قراردادهای کوتاه مدت نشان می دهد که بازار به جای بهبود چشم انداز اقتصادی و مصرف، واکنش شدیدتری به محدودیت های عرضه نشان می دهد.
اوپک پلاس سهم کمتری از تولید جهانی را برای حمایت از قیمت نفت در اختیار گرفته است و انتظار می‌رود این وضعیت به طور نامحدود ادامه یابد.
اوپک در بیانیه ۳ مارس خود اعلام کرد که کاهش تولید بسته به شرایط بازار متوقف خواهد شد، یعنی اگر تقاضا به اندازه کافی برای افزایش تولید بدون کاهش قیمت ها بالا باشد.
انتهای پیام/۲۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا