ترندهای روز

کشف دالان‌های مخفی در هرم باستانی مصر معمای ۲۰۰ ساله را حل کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اگرچه دنیای فراعنه با اهرام ثلاثه در ذهن شناخته می شود، اما به جز آنها اهرام کوچک و بزرگ بسیاری در مناطق مختلف مصر ساخته شد که برخی سالم و برخی آسیب های جدی دیده اند.

هرم صحورا متعلق به فرعون دوم از سلسله پنجم مصر باستان یکی از این اهرام است که گمان می رود در قرن ۲۶ تا ۲۵ قبل از میلاد برای او ساخته شده است.

این هرم ابتدا توسط جان پرینگ مصر شناس بریتانیایی مورد بررسی قرار گرفت و او تنها کسی بود که توانست ورودی و همچنین گذرگاه دسترسی به قلب این هرم نیمه ویران را شناسایی و تمیز کند.

آقای پرینگ در حین حفاری های خود در این هرم تکه ای از سنگ بازالت را پیدا کرد و فکر کرد که متعلق به تابوت پادشاه است. اما اتاق تدفین در اثر فعالیت های تخریبی سنگ شکن ها آسیب دید و حتی مشخص نبود که این قسمت از یک یا دو اتاق تشکیل شده است.

به دلیل ایمنی ضعیف هرم، کار او نیمه کاره ماند و پس از کاوش های این باستان شناس، حدود دو قرن سوال درباره احتمال وجود گذرگاه و انباری در پشت مقبره ساخته شده در داخل هرم ماسوره بی پاسخ ماند. این در حالی بود که آسیب های وارده به هرم باعث شده بود که نتوان نقشه دقیق بنا را بازسازی کرد.

کشف راهروهای مخفی در هرم مصر باستان معمایی 200 ساله را حل کرد.ورودی راهرو مخفی

تا اینکه در سال ۲۰۱۹ پروژه ای با هدایت محمد اسماعیل خالد، مصر شناس دانشگاه وورزبورگ آلمان با هدف حفاظت و احیای هرم صحورا آغاز شد.

آقای خالد می‌گوید: «تلاش‌های ما در درجه اول بر تمیز کردن اتاق‌های داخلی، تثبیت هرم از داخل و جلوگیری از فروپاشی بیشتر متمرکز بود. در این فرآیند ما موفق شدیم اتاق‌های دفن هرم را که قبلاً غیرقابل دسترس بود، ایمن کنیم.”

در حین مرمت، کاشفان موفق به کشف پلان طبقه زیرین اتاق شدند که به مرور زمان خراب شده بود و در نتیجه دیوارهای شرقی تخریب شده با دیوارهای حائل جدید جایگزین شد.

جان پرینگ در اولین کاوش‌های حدود دویست سال پیش، گذرگاهی کم ارتفاع در قسمت شمال شرقی دیوار شرقی اتاق تدفین پیدا کرد و حدس زد که این گذرگاه می‌تواند به یک انبار منتهی شود. اما راهرو پر از نخاله و نخاله ساختمانی بود و سعی نکرد وارد آن شود.

در حفاری های بعدی محوطه هرم توسط لودویگ بورچارد در سال ۱۹۰۷، این فرضیه مورد تردید قرار گرفت و سایر کارشناسان با او موافق بودند. اما اکنون در جریان کاوش‌های جدید، آثاری از یک راهروی کم ارتفاع، همانطور که آقای پرینگ قبلاً در حفاری‌های خود در سال ۱۸۳۶ متوجه شده بود، پیدا شد.

کشف راهروهای مخفی در هرم مصر باستان معمایی 200 ساله را حل کرد.راهروهایی در هرم صحورا کشف شد

محمد خالد می گوید: شگفت انگیزترین چیز این بود که ما آثار این گذرگاه را کشف کردیم به این ترتیب ثابت شد که مشاهدات انجام شده در کاوش پرینگ درست بوده است.

وی افزود: کار ادامه یافته و معبر کشف شده و به این ترتیب تاکنون ۸ انبار پیدا کرده ایم، اگرچه قسمت های شمالی و جنوبی این انبارها به ویژه سقف و طبقه اصلی به شدت آسیب دیده است، اما هنوز بقایای دیوارها و قسمت‌هایی از کف اصلی اتاق‌ها دیده می‌شود.»

کار باستان شناسان در این منطقه ادامه دارد و امیدوارند با پیشرفت کار بتوانند سایر قسمت های پنهان هرم ماسوره را کشف کنند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا