فرهنگ و هنر

کنسرت گروه فیوژن به مناسبت یادروز فردوسی :: ایران تحلیل

گروه موسیقی فیوژن شاهپر به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی بزرگ در برج آزادی اجرا می کند.

به گزارش ایران تحلیل؛ گروه موسیقی شهپر سال هاست که اشعار شاهنامه فردوسی را در قالب موسیقی تلفیقی در داخل و خارج از کشور اجرا می کند و با توجه به فضای جدیدی که در ارائه موسیقایی اشعار شاهنامه ایجاد کرده، با استقبال فارسی زبانان مواجه شده است.

محسن مرعشی سرپرست و خواننده گروه شهپر گفت: چند سالی است که به بهانه روز بزرگداشت فردوسی، آیین شاهپرنامه را برپا و اجرا می کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب مردم شاهنامه مواجه شده است. شاهپرنامه شامل سخنرانی برخی از چهره های برجسته منطقه شاهنامه و اجرای موسیقی توسط گروه شاهپر است.

وی افزود: «شاهپرنامه» با پیام صوتی برجسته ترین شاهنامه علمای تمام ادوار تاریخ است. دکتر جلال خالقی مطلق را شروع می کنیم. همچنین مسعود فروتن نیز مانند برنامه های قبلی اجرای برنامه را بر عهده دارد. در قسمت اول چند سخنرانی کوتاه خواهیم داشت.

سرپرست و خواننده گروه شهپر ادامه داد: در ادامه ژاله آموزگار درباره شاهنامه صحبت خواهد کرد. محمدعلی سجادی کارگردان سرشناس سینما که در سال های اخیر چندین فیلم پژوهشی و انیمیشن از داستان های شاهنامه کار کرده است، درباره سینما و شاهنامه صحبت می کند. سخنان شاهنامه محقق محترم; علیرضا قیامتی نیز پایان این قسمت از مراسم شاهپرنامه خواهد بود. در قسمت دوم اجرای موسیقی گروه شهپر را خواهیم داشت.

وی درباره قطعات موسیقایی گروه شهپر گفت: رویکرد ما در تولید این آثار; شاهنامه بیش از پیش مورد توجه نسل جوان است. به هر حال شاهنامه شناسنامه و هویت ملی هر ایرانی است و من همیشه جای خالی اشعار شاهنامه را در موسیقی امروز حس می کردم. موسیقی ای که بتواند جوانان پر انرژی را به خود جذب کند اما با اشعاری اصیل که در دل ایرانیان جای دارد و فرهنگ ما را ساخته است. و این دلیلی شد تا فضایی متفاوت از آنچه پیش از این در موسیقی شاهنامه انجام شده بود ایجاد شود.

مرعشی گفت: در این راستا بدون شک تنظیم های فنی و شنیدنی دوست عزیزم عرفان پارکوا در روند ارائه این آثار تاثیر بسزایی داشت. تلفیق سازهای ایرانی مانند تنبور، تار، تنبور و سنتور در کنار سازهای بین المللی مانند گیتار الکتریک، گیتار باس و برخی سازهای کوبه ای، موسیقی قابل مشاهده و شنیدنی برای مخاطبان ما ایجاد کرده و آنها را به وجد آورده است. مخاطبان گروه شهپر بسیار مهم هستند.

این هنرمند افزود: قرار است آثار گروه شهپر در قالب آلبوم موسیقی به زودی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. داستان هایی مانند: فریدون و ضحاک، منوچهر شاه، رستم و سهراب، داستان های سیاوش، کی خسرو و افراسیاب، فرود و جریره، رستم و اسفندیار و چند قطعه دیگر که خوشبختانه شانس با ما همراه بود و توانستیم صداها را بشنویم. از شاهنامه پژوهان بزرگی چون دکتر آموزگار و دکتر خالقی، دکتر کزازی و… را هم در ضبط این آثار باید داشته باشیم.

مرعشی ادامه داد: تمام اشعاری که اجرا خواهیم کرد زیر نظر مستقیم دکتر خالقی است و ایشان بی نهایت به من و گروه شهپر لطف دارند. از علم و راهنمایی آنها بهره برده ام. همچنین باید به پدر عزیزم اشاره کنم. روانشاد دکتر محمدرضا مرعشی و همچنین شاهنامه پژوه سرشناس کشور; دکتر ابوالفضل خطیبی را همیشه به یاد دارم که در قرار دادن من در این مسیر بسیار تاثیرگذار بود.

وی در پایان اذعان داشت: علاوه بر تشکر از بنیاد رودکی، مجتمع فرهنگی برج آزادی که ما را از هر لحاظ همراهی و حمایت کرده اند، باید از انجمن های شاهنامه خوانی کشور به ویژه بنیاد فردوسی شعبه طوس نیز تشکر کرد. در پیشبرد برنامه های گروه شهپر همراه ما بودند و هستند. انجام دادن

آیین شاهپرنامه با حمایت بنیاد رودکی مجموعه فرهنگی برج آزادی در روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت و از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ در برج آزادی برگزار می شود.

اعضای گروه شهپر به شرح زیر است:
محسن مرعشی; گزیده اشعار، آهنگساز و رهبر گروه، نوازنده تنبور و خواننده

عرفان قدرتمند; رهبر گروه، تنظیم کننده و ساز بادی و نوازنده گیتار باس

مهران منفرد; نوازنده گیتار الکتریک

هومن حیدری; یک نوازنده سنتور

طاهر اباذری; نوازنده رشته

جواد سلیمانی و تورنگ سلیمانی; نوازندگان کوبه ای

ناصر شاکری طراح و مهدی حیدری مدیر اجرایی گروه شهپر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا