اخبار اقتصاد ایران

یارانه سلامت از جیب جامعه پزشکی پرداخت می‌شود

ایران تحلیل – زهرا رحیمی: سلامتی همواره یکی از مهم ترین دغدغه های بشر بوده است. اهمیت سلامتی تا آنجاست که امام جعفر صادق (ع) می فرماید: «سلامتی بهترین نعمت خداوند است». اما آنچه باعث شده است علاوه بر درد و رنج بیماری، بیماران دچار مشکل شوند، هزینه بالای دارو و درمان است. […]

ایران تحلیل – زهرا رحیمی: سلامتی همواره یکی از مهم ترین دغدغه های بشر بوده است. اهمیت سلامتی تا آنجاست که امام جعفر صادق (ع) می فرماید: «سلامتی بهترین نعمت خداوند است». اما آنچه اکنون باعث این امر شده است، علاوه بر درد و رنج بیماری، بیماران دچار مشکلات، گرانی دارو و درمان شده اند، لذا با توجه به اهمیت آفتاب در یزد، این موضوع را با دکتر شهریار در میان گذاشته است. موسوی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی ملارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان ملارد در ابتدا با بیان اینکه ماجرای نخ نما شدن افزایش تعرفه سایر خدمات درمانی به دعوای بقای نظام سلامت کشور تبدیل شده است؛ با توجه به اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش تعرفه سایر خدمات درمانی و بهداشتی و درمانی در کشور، شاهد آن هستیم. وی گفت: ارزش گذاری تعرفه های خدمات پزشکی باید بر اساس قیمت واقعی باشد اما یارانه سلامت همیشه از جیب جامعه پزشکی به مردم تعلق می گیرد.
دکتر شهریار موسوی نژاد با بیان اینکه بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، دولت و حاکمیت موظفند مسائل مربوط به تامین اجتماعی و استفاده رایگان جامعه از خدمات درمانی را حل و فصل کنند، تصریح کرد: دولت و حاکمیت موظف به حل و فصل مسائل مربوط به تامین اجتماعی هستند. وی بیان کرد: به نظر می رسد در چند سال اخیر دولت ها وظایف خود را در تامین معیشت مردم از جمله تحصیل رایگان، امنیت غذایی، تامین هزینه ها و … فراموش کرده اند به طوری که قیمت آنچه در سبد خانوار است به سرعت در حال افزایش است. . و شایع در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه قیمت لبنیات در طول سال ۳ برابر شده است، افزود: بیشتر اقلام خوراکی از جمله گوشت، مرغ و نان به همین ترتیب افزایش قیمت دارند و در حوزه آموزشی نیز هزینه ها به این صورت است. از جیب مردم پرداخت می شود. و صنعت خودرو نیز کاملاً مستقل عمل می کند و در این میان تنها در دو مقوله بهداشت و درمان و بنزین، دولت نقش کنترلی خود را ایفا کرده و با مسدود کردن تعرفه های آنها سعی دارد خود را دوست مردم جهان نشان دهد. مردم.
وی ادامه داد: بر اساس قانون بیمه همگانی خدمات پزشکی «مصوب ۱۳۷۳»، ارزش گذاری تعرفه خدمات پزشکی باید بر اساس قیمت واقعی یعنی بهای تمام شده خدمات به اضافه سود سرمایه و هزینه استهلاک محاسبه شود. یعنی همان چیزی که بقیه اقلام سبد خانوار رعایت می کنند و هر سال حداقل بر اساس قیمت تمام شده نرخ را افزایش می دهند.
رئیس سازمان نظام پزشکی ملارد با ابراز تأسف از اینکه در حوزه بهداشت و درمان با توجه به تحرکات پوپولیستی تلاش شده تا به هر نحوی از اعلام تعرفه واقعی خدمات درمانی جلوگیری شود. وی بیان کرد: یارانه سلامت از جیب جامعه پزشکی به مردم تعلق می گیرد و کار تا جایی پیش رفته که روی شاخه می نشینند و بند ناف می برند به گونه ای که حتی با پایین نگه داشتن تعرفه حتی بیمارستان ها و مراکز دولتی به آستانه ورشکستگی رسیده اند.
موسوی نژاد تصریح کرد: ماجرای نخ نما شدن افزایش تعرفه سایر خدمات درمانی به مبارزه برای بقای نظام سلامت کشور تبدیل شده است. چطور می شود که مثلاً به دلیل افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر نهاده های دامی، دامداران قیمت شیر ​​را بالا می برند; اما آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری که هزینه تامین کیت و مواد اولیه آن با افزایش نرخ ارز به شدت افزایش یافته است، باید براساس تعرفه اعلام شده در ابتدای سال خدمات ارائه دهند؟ کجای این کار با منطق و عدالت و گردش اقتصاد سلامت همخوانی دارد؟ کدام خدمت در کشور بر اساس قیمت از اول هر سال تا پایان آن به مردم ارائه می شود، کدام یک به جامعه پزشکی این کار را می کند؟ آیا یارانه ای برای آنها در نظر گرفته شده که بر اساس آن به جای دولت از جیب خود به مردم یارانه سلامت بدهند؟

در صورت افزایش ۴۶ درصدی تعرفه ها
ما هنوز با قیمت واقعی فاصله خواهیم داشت
رئیس سازمان نظام پزشکی ملارد با بیان اینکه امسال سازمان برنامه و بودجه برخلاف قوانین شورای عالی بیمه (که تعیین تعرفه خدمات توسط آن نیز زیر سوال است) به شدت کاهش برنامه و بودجه را به دلیل بودجه کاهش داده است. کسری و ظرفیت بیمه : این امر آسیب جدی به ساختار اقتصادی سلامت کشور وارد کرد، به طوری که ورشکستگی برخی موسسات یا تعطیلی آنها، مهاجرت پزشکان از کشور، ایجاد خدمات القایی برای جبران کسری درآمد، بی اخلاقی کاهش کیفیت خدمات و … چشم بیماران نیازمند گم می شود که همه اینها پیامد عدم افزایش تعرفه ها خواهد بود.
وی افزود: برای سال آینده حتی در صورت تصویب افزایش ۴۶ درصدی پیشنهاد شورای عالی بیمه، عملاً تنها جبران عدم افزایش واقعی تعرفه ۱۴۰۲ خواهد بود و با واقعیت فاصله دارد. تعرفه خدمات
موسوی نژاد اذعان داشت: بدیهی است محاسبه تعرفه خدمات واقعی مولفه های بسیار کمتری نسبت به محاسبه قیمت تمام شده خودرو دارد، اما چرا دولتمردان حاضر به محاسبه این نرخ واقعی نیستند یا نمی توانند بیمه ها را مجبور به پذیرش کنند. نرخ خدمات واقعی یک سوال است. در این زمینه اساسی است!
وی تاکید کرد: یک بار برای همیشه فرمول محاسبه نرخ خدمات باید مورد قبول همه ذینفعان قرار گیرد تا به جای چانه زنی چند درصدی بیشتر یا کمتر، به کاهش نرخ تورم مولفه های موثر بر قیمت خدمات توجه شود و یا با توجه به آن. نرخ تورم آن همچنین اضافه شود؛ وی خاطرنشان کرد: هرگونه کاهش نرخ پیشنهادی برای سال آینده به معنای افزایش افت کیفیت خدمات به مردم است و این دقیقاً برعکس آن چیزی است که دولت باید به آن متعهد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا